Днес всеки е "парче фотограф", а документирането на всякакви моменти от ежедневието е задължително доказателство, че те наистина са се случили. Разбира се, веднъж направена, снимката трябва да бъде масово разпространена. И тъй като, както знаем, през социалните мрежи това става за секунди. Така и започва масовото щъкане на всевъзможни кадри из виртуалното пространство.
То не са селфита, то не са залези и изгреви, деца с кофички на плажа, градински домати и цъфнали петунии, домашни любимци, бременни кореми, невинно спящи хора с полуотворени усти и какво ли още не... Това е то повсеместната, домашна фотография.
Като всяко нещо, превърнало се в масова практика обаче, и домашната фотография си има своите тенденции. Това лято въображението на хората с камери наистина избухна и задълбоченият анализ на циркулиращите в нета фотопроизведения отличава няколко открояващи се тематични области:
Подраздели на селфито
След онази паметна селфи снимка на актьори от вечерта на американските "Оскари", жанрът "селфи" се канонизира. Вече няма човек, който поне веднъж да не е натискал сам щрак копчето на телефона си, позирайки красиво или идиотски пред обектива. Това лято в тази категория има истинско раздвижване, но най-общо селфитата биват:
човек с пейзаж - авторът на снимката документира себе си на фона на значим природен феномен (море, вулкан, градушка и т.н), туристически обект (айфелова кула, статуя на свободата, Тадж Махал и т.н.), място с особена субективна значимост (мотор, скара с мръвки, кол с почервенели домати, селски плет и т.н.).
Важното в този тип фотографии е авторът да демонстрира личното си присъствие и да предаде на аудиторията посланието за своето съпричастие към фона. В този смисъл човешката фигура обикновено е встрани на кадъра, за може пейзажът да се разгърне достатъчно красноречиво.
сам човек - Насочва вниманието на гледащия снимката върху човека на нея. Тук важен е ъгълът на заснемане. Най-често селфито "сам човек" се прави от горен десен ъгъл, като за възприемащия снимката фигурата изглежда погледната леко отгоре вляво. Тъй като този вид портрети са буквално от една ръка разстояние, важно е как точно ще изглежда лицето. Тук вече вариациите са много - лек полупрофил (прави скулите изпъкнали), щипнати отвътре бузи и малко отпуснати устни (дава секси изражение), полуотворена уста с едва проблясващи зъби на фона на потъмняла от слънцето кожа (излъчва известна сластност), широка усмивка с изцяло открити зъби (все едно авторът не позира, а се е самохванал в кадър случайно).
групово селфи - това лято като че завинаги отпадна опцията "Бихте ли ни направили една снимка?". Вече никой не моли сервитьори, продавачи или случайни минувачи да се спират, за да заснемат компанията - просто един от тях застава в центъра на групата, самоотвержено протяга ръката с телефона максимално напред и... щрака.
Майсторлъкът тук е всеки от присъстващие в кадъра да бъде максимално видим. Затова групата най-често се подрежда стъпаловидно. Снимани така, хората наподобяват щастливи провинциални прогимназисти на екскурзия, случайно открили подарък огледални цайси в пакетите си "Зрънчо". В тази връзка, тенденцията това лято е за групови селфита с огледални слънчеви очила. Образите, огледани в стъклата, дават същинската дълбочина на фото-изкуството - плажни чадъри, морски барчета, бутилки и чаши, хоризонт...
Крайници
Възможността сам да си снимаш каквото и когато си пожелаеш, роди свободата да отдаваш нужното внимание на части от тялото си. Това лято на почит са предимно краката. Най-често те, разбира се, са боси. Композицията, на която се спират повечето автори на този тип снимки, включва пръсти (лакирани или не, с леки изкривявания или без, с пръстенчета, татуировки и т.н) и курортен фон - море, планина, река, поле с цветя.
За разлика от краката, ръцете не са предпочитани като обект на овековечаване през този сезон. През последните три месеца съм попадала едва два-три пъти на снимки на ръце, като най-често те са с току-що надянати брачни халки или годежни пръстени, държат големи току-що уловени риби или имат умопомрачителен декоративен маникюр, в който върху ноктите са изобразени цели филмови сцени или декор от холивудски мюзикъл.
Джапанки, чехли и обувки
В този тип снимки вече се забелязва известна артистична художественост, тъй като сниманият обект навява асоциации не само за душевността на своя притежател, но и за мястото, настроението и атмосферата в момента на снимката, пък и след това.
В този смисъл фотографиите с джапанки, чехли и обувки все повече следват смисъла на учебникарския вече пример на Хосе Ортега и Гасет (нали знаете, че това е един човек, не трима...) с обувката, която, поставена в рамка, се превръща в обект на изкуството.
Най-често зрителят вижда близък план на леко изтъркани джапанки (добре е да са класически японски тип, в графично черно и без лого), небрежно метнати в морски пясък, на скала, сред зелена трева с маргаритки, на дървен мост или чакълест плаж.
В някои по-артистични версии, върху джапанките може да имо допълнителен елемент - пластмасова прозрачна чаша с коктейл мента и сламка, охлювче, мидичка или водорасло, току-що откъснато цвете или ключове от хотелска стая.
Напитки
Напитките и тази година са неизменна част от това, което влиза във фокуса на телефоните ни. Няма българин, който да няма снимка на отрупана маса, със захилени полупияни приятели, като всички са вдигнали почти до лицето си пълни чаши за наздравица.
Това лято обаче има известно творческо разнообразие. Както стана дума, сред най-сниманите коктейли са тези с участието на мента, заради освежителния зелен цвят.
Предпочитани са още запотените чаши с мохито, с много лед, лайм и листа мента, дайкиритата и плувналите в мъгла мастики. За да се подчертае ваканционния дух, те отново могат да са в компанията на друг обект - коктейлите вървят най-вече с плажни аксесоари или красиви женски ръце с добър маникюр, мастиката - със сочни салати от домати и краставици или изпържени морски риби, а вината - с красиво оформени порции в стил фюжън. От безалкохолните напитки най-циркулиращи по кадрите са фрапетата, а последната седмица - всякакви съдове, пълни с лед.
Храни
Те традиционно от години присъстват в смартфон фотографията, но през този сезон на първо място по постване са снимките с домашна хранителна продукция. Тя може да е свързана с кулинарните успехи на някого, като тогава най-често в кадър са кексове, баници, мекици, гювечи, домашни хлябове и торти, а може да представя и процеса на създаване на домашна зимнина - сладка, компоти, сушени билки.
Истински хит обаче са фотографиите с лична селска плодово-зеленчукова продукция.
При още по-тежката артилерия смартфон фотографи зад сниманата на преден план храна се забелязва истински артистичен фон - селски балкон с черга, зидана дворна мивка, подпрени градински инструменти, метална кофа или дървена щайга.
Втори сегмент в раздела "храни" пък са изисканите ястия от ресторантски или домашни трапези. Традиционното присъствие на сготвилия храната или на домакинята до красиво подреденото ястие вече е изместено от фокусиране върху самото ястие. Затова кадрите представят всякакви сготвени блюда, които на живо изглеждат невероятно, но на снимка често приличат просто на лошо изложена столова манджа.
За да бъдем точни, трябва да признаем, че лятото ни "подари" и още много тематични фотообласти, в които се забелязват всякакви обичани или пък недотам познати за фотографията обекти и интерпретации. Следвайки хода на тенденциите, можем смело да предскажем, че сега идва времето на нови и нови селфи сюжети, като печени чушки, офис обстановки, първи учебен ден, последни летни почивки и т.н.
Важно е само опцията "Фото" в телефона винаги да е включена, а батерията - заредена.