„Честно, не знам какво е дигитален артист. Мисля, че артистите са си просто артисти и част от тях понякога използват дигиталните технологии. На мен ми харесва да правя разни неща, особено такива, които пораждат въпроси и предизвикват любопитството".
Така скромничко описва дейността си творецът Аарон Коблин, смятан за един от най-големите новатори в областта на дигиталния арт.
31-годишният Коблин използва огромни количества данни (а понякога и огромен брой хора) и ги вмества в поразителни онагледявания и необичайни артистични форми.
От елегантни линии, трасиращи самолетните полети, до пейзажи от данни на мобилните оператори; от видео за Джони Кеш, сглобено от графики на един куп хора, до интерактивен музикален клип, който се изменя спрямо всеки свой зрител.
Едно от най-интересните му произведения е визуализирането в цветове и форми на целия въздушен трафик над Америка за 24 часа. Летателните маршрути на самолетите се сливат във внушителна разноцветна мрежа, която съдържа нещо хипнотизиращо в себе си.
В колаборация с режисьора Джеймс Фрост той прави и видеото за песента на Radiohead House of Cards. В него не са използвани никакви камери и светлини.
Вместо това с технологии за 3D скициране са събрани данни за формите и относителната дистанция между отделните обекти. Самият клип е сглобен изцяло чрез визуализиране на тези данни.
Кампания на Absolut го трансформира
Заради оригиналните си произведения Коблин става част от кампанията на водка Absolut Transform Today, подкрепяща някои от най-напредничавите и нестандартни световни творци.
Освен с Коблин, кампанията си сътрудничи с френския илюстратор, режисьор и музикант Woodkid, френската дизайнерка на висша мода Икинг Ин и бразилския автор на графични романи Рафаел Грампа.
Absolut има дълга история на креативни сътрудничества с творци като Анди Уорхол, Кийт Херинг и Деймиън Хърст, а сега оказва подкрепа и на някои от най-вдъхновяващите млади творци по света - такива като Коблин, които поемат рискове със всеки следващ свой проект.
10 000 овце
Един от любимите проекти на самия Коблин е The Sheep Market, в който той плаща на случайни хора по два цента, за да му нарисуват „овца, обърната наляво". Резултатът е 10 хиляди овце, които всеки може да погледа на сайта на проекта и да проследи процеса по изрисуването им.
„Това беше първият ми опит със система от живи хора. Проектът си беше един експеримент откъм процес и психология, но също и провокация", казва Коблин.
„Имам много въпроси за бъдещето ни като човешки същества, живеещи с помощта на технологиите. Аз съм техно-оптимист, но от скептичните. Мисля, че хармоничното съжителстване с технологиите е въпрос на баланс, който ние трябва да поддържаме".