Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Ибиса в пустинята" - Как Дубай се опитва да стане новата парти столица на света

Нощният живот на арабското емирство се развива постоянно, събирайки най-интересното от цял свят Снимка: Dubai's Night
Нощният живот на арабското емирство се развива постоянно, събирайки най-интересното от цял свят

"Има поне половин дузина супер-елитни диджеи тук всеки уикенд," казва Уаел Хиджази, диджей и промоутър. През 2007 г. той напуска родния си Ливан и се мести в Дубай.

Днес Хиджази организира собствена клубна вечер "Deep Like" на борда на Queen Elizabeth 2, круизен лайнер, получил името си от британската кралица през 1967, който сега е собственост на Jumeirah Group и се използва като плаващ хотел.

Известни диджеи от далечни места, като Лондон и Берлин, идват да пускат в The Hatch - клуб в дълбините на QE2, който има по-земна атмосфера от много от типичните елитни клубове в Дубай. Но въпреки че си е спечелил лоялност от гостуващите звезди и клиентите, силата на конкуренцията прави много трудна работата на промоутъра.

"Изправени сме пред огромни маркетингови бюджети и бюджети за наемане на първокласни диджеи," казва Хиджази. "Работата е доста натоварваща.”

Дестинация дубай

Оценката на Хиджази за конкуренцията не е преувеличена. Повечето от най-добрите изпълнители от списъка на DJMag със стоте най-известни диджеи в света изнасят редовно шоута в града - от Мартин Гарикс до Hardwell, Дон Диабло и Afrojack.

Клубната сцена продължава да се разширява със стабилни ежегодни събития като Base и WHITE, към които се присъединяват и нови като Analog Room и SKY 2.0, а нов филиал на легендарния клуб от Миконос Nammos предстои да отвори тази година.

Привлекателността на Дубай за елита на талантите зад пулта има няколко аспекта.

Участията тук са високодоходни. Промоутърите казват, че най-търсените изпълнители могат да поискат над 200 000 долара за сет, продължаващ няколко часа в някой от най-елитните клубове, и ще ги получат. Но привлекателността за диджеите не е само в парите.

"Дубай е прекрасен град, който ми напомня за Ибиса. Аудиторията е много международна, което е добре от гледна точка на стилове. Хора, които пътуват, които се интересуват и са отворени към откриване на нови неща.", казва награждаваният диджей и продуцент Luciano (Люсиен Николет), който е пускал в няколко от най-известните клубове в Дубай.

За Luciano допълнителен бонус към това са целогодишното слънчево време и добре оборудваните откъм техника клубове - собствениците в Дубай определено не пестят откъм качество и се стараят да са винаги снабдени с последната дума на техниката.

Смесица от култури

Сегашното изобилие от клубове и приливът на диджеи към Дубай е относително скорошен феномен. Британският музикален журналист Лесли Райт е пристига в града през 2013 и си спомня, че това са били "ранните дни" на клубната сцена.

Повече от 90% от населението на Дубай е съставено от имигранти, а новопристигналите внасят елементи от собствените си музикални традиции.

"Младите хора от Великобритания, Италия, Ливан и т.н., които са свикнали на тяхната собствена клубна култура, идват и стартират собствени скромни партита. Чудесно е да видим тези партита да се разрастват в през последните 7 години.", казва Райт

Повечето клубове в Дубай са разположени в хотели, като са единствените заведения, имащи лиценз да продават алкохол. Много клубни нощи в петзвездни хотели са суперелитни събития сами по себе си - нещо, което Райт описва като "шампанско и фойерверки" с резервирани ВИП маси около малък дансинг.

Тя обаче коментира, че нощният живот силно се е разнообразил през последните години, след като са били отворени големи, ориентирани към клубни партита заведения в града, където биват канени най-известни имента, като Base и Soho Beach.

Има и интерес към по-малки, независими събития като The Hatch и алтернативния фаворит Analog Room, където диджеи пускат ъндърграунд хаус и техно за аудитория от истински фенове и ценители на този стил.

"Стремежът ни беше да променим културата и това да е нещо повече от парти," споделя Мехди Ансари, иранецът-основател на Analog Room. "Искаме да подкрепяме местната клубна сцена... в продължение на година канихме само местни изпълнители."

Analog Room сега посреща комбинация от местни и международни диджеи. Когато Ансари кани чуждестранни изпълнители, той предпочита известни имена и любимци на публиката като Ник Хопнер, който си е изградил име в легендарния берлински Panorama Bar.

Райт вярва, че добрият усет сред промоутърите е допринесъл за развитието на нощния живот в Дубай.

"Преди имаше много диджеи, идващи в града и пускащи същата вечер. Няма обаче толкова много хора, които да ходят по заведения, така че някои клубове нямаха добра аудитория... и атмосферата беше донякъде слаба. Сега промоутърите са по-открити помежду си и обсъждат какво се случва, така че отличните парти да не си пречат взаимно", коментира тя.

Райт допълва, че опитните промоутъри са се научили да се възползват от позицията на Дубай между по-големи дестинации, така че да убеждават изпълнители да добавят дати към турнета в Австралия.

Адаптацията е двупосочна

Нужна е известна адаптация, за да се пуска в Дубай, казват някои изпълнители. Носителят на "Грами" Afrojack (Ник ван де Уол) е един от тях. Той сега живее в града, но му е трябвало известно време, докато привикне на лайфстайла и на нощния живот на Дубай.

Холандецът от суринамски произход споделя, че "ходенето по ресторанти, на пазар в огромни шопинг молове, разходките със семейството и приятелите наоколо - всички тези неща, съчетани заедно... наистина могат да дадат на човек представа за ритъма на улицата, който в Дубай е много гъвкав."

Отвъд музикалната адаптация, има и културни различия в сравнение с други клубни дестинации като Берлин или Ню Йорк, с които чуждестранните диджеи се сблъскват тук.

Тъй като става въпрос за едно от арабските емирства на ОАЕ, тук има закони срещу пиянството и непристойното поведение на публични места. А го има и проблемът с изключително строгите закони срещу наркотиците, които се сблъскват с диджеи, които са свикнални да ползват наркотици.

На практика, според Хиджази, посетителите на клубове рядко нарушават тези закони. Въпреки това той е на мнение, че се наблюдава "трайна промяна към по-голяма толерантност" у валстите.

От своя страна, властите в Дубай ценят имиджа на модерност и изглеждат склонни да развиват нощния живот в града. Официалният туристически уеб сайт на правителството призовава посетителите да дойдат и да "купонясват по цяла нощ".

Нови хоризонти

Въпреки че клубната сцена в Дубай бележи сериозен напредък в последните години, има и трайни източници за тревоги за хората в бранша. Промоутърите все още са изправени пред забавяния в осигуряването на работни визи за международни изпълнители, макар че подобни молби рядко биват отказвани.

Същевременно Райт има някои опасения, че заможни предприемачи купуват клубове с история, без особен интерес към музиката или клубната култура, което може да доведе до неправилен мениджмънт.

В града през цялото време се откриват нови клубове, но популярни локации като 360 и Cirque Le Soir вече са затворили завинаги.

Подобни разочарования обаче като цяло са изместени от вярата в перспективите на нощния живот в Дубай. Хиджази сочи като солиден плюс старта на първия клуб в складов стил в града. Ливанският промоутър също така е въвел част от фестивалната култура в съседната Фуджейра, а Ансари е довел мултимедийния фестивал MUTEK в Дубай.

Ансари коментира, че някои диджеи идват в Дубай заради парите, други за да си изкарат добре, а трета група е мотивирана от възможността да бъде част от нещо специално.

"Това са хора, които са имали първия си контакт с електронната музика през 80-те и 90-те години, в собствения си град, и знаят, че този момент не може да бъде повторен", заявява той. "Сега те чувстват отново тази енергия - магията на ново движение - на другия край на света."

"Такова нещо се случва само веднъж."

Най-четените