В Швеция е задължително да пиеш кафе и да ядеш торта. Това не е шега!
Много компании в цяла Швеция задължават работниците си да отделят по няколко минути от работния сиден за "фика" (в превод от шведски - пиене на кафе, похапване на сладки нещица и общуване). За тях "фика" е също толкова естествено, колкото и изпращането на имейли и оправянето на принтера.
"Обичаят е дълбоко вкоренен в нашата култура. Повечето шведи отделят време за "фика" по няколко пъти на ден независимо дали през работната седмица или уикенда. Важното при "фика" е прекарването на време с другите, докато похапваш домашноприготвени сладки и пиеш прекрасно кафе. Това е като посещението на пъбове в други държави." - казва собственикът на верига за кафе в Гьотеборг Матс Йохансон.
Много шведски компании задължават работниците си да си взимат почивки за „фика" и им се предлагат безплатни горещи напитки. Но дали тези чести почивки за общуване допринасят към едно по-продуктивно работно място?
Може и да няма проучване за кофеиновия индекс, но Организацията за икономическо сътрудничество и развитие изготвя доклад за продуктивност.
През 2014 година Швеция се нарежда на 11 място от 38 страни по продуктивност на всеки работещ.
Според доклада Норвегия, която традиционно пие огромни количества кафе, се нарежда втора, а работохолиците в Америка са едва четвърти. Франция, в която обедните почивки продължават доста дълго, е седма, а Япония и Кореа, две държави, световноизвестни с дългите си работни дни, са съответно на 20-то и 30-то място.
"Фика" по света
Мега марката на Швеция, „Икеа", също подкрепя кафе почивките. На своя уебсайт, марката е публикувала, че "фика" е „много повече от кафе пауза, това е време за споделяне, за установяване на познанства и за отпускане в компанията на колеги. Едни от най-добрите идеи и решения се случват по време на "фика".
"Шведският начин за управление на фирми се различава от повечето страни. Липсва ясно изразена йерархия. Когато налице е хоризонтална структура, е важно да мнението на всеки да се чува. Именно затова "фика" е толкова окуражавана идея от мениджърите. Това е страхотен начин, по който може да се обсъждат различните гледни точки за ръководството на компании." - споделя Андреас Астром, член на Търговската камара в Стокхолм.
Напоследък тази нова мода за по-различната кафе пауза излиза от границите на Швеция. В Ню Йорк, Лондон и Сидни хората вече отделят по 15-тина минути за "фика". Не става въпрос за приемане на така необходимия шот кафе на крак, а за една по-обмислена и планувана пауза.
Ларс Акерлунд гради бизнес империя върху принципа на "фика". През 2006 година, пет години след преместването си в Ню Йорк от родната Швеция, той отваря първото си кафене, "Фика", близо до Сентрал Парк. Днес той притежава вече 17 кафенета, а строи още две. Една от най-популярните комбинации в менюто е кафе със домашна торта или шоколад. Истинско наслаждение за сетивата.
Но какво е вдъхновило Ларс Акерлунд да инвестира във "фика"?
"Обичах Ню Йорк, но тук нямаше хубаво кафе, което не е част от огромна верига. Западният бряг беше пълен със страхотни места за еспресо, затова и знаех, че мястото има потенциал. Открих огромна празнина в този бизнес, затова и реших, че ако наистина успея, мога да се превърна в следващия Ричард Брансън, да стана милионер от "Фика"."
Акерлунд не просто е искал да отвори страхотно кафене в Ню Йорк, а да предостави възможност за нова перспетива в живота на нюйоркчани.
"Идеята на "фика" е да се наслаждаваш на кафето и кифличката седнал, макар и за 10 минути. В Ню Йорк хората пият кафе на крак, затова се замислих дали не мога да променя начина, по който нюйоркчани живеят, да ги накарам да седнат и да си починат."
Акерлунд става всяка сутрин в 4, за да пече свежи сладкиши. Кафето се прави на специално място Бруклин, а шоколадите - на място. А как реагират гражданите на Ню Йорк?
"В началото цената се виждаше висока. Таксувахме по 2 долара (3,60 лева), а до нас могат да си го купят и за един (1,80 лева). Но когато започнах да им подарявам по едно безплатно кафе, клиентите бяха доволни и се връщаха обратно."
"Фика" е утвърдена институция в Манхатън, а шоколадът със солен карамел дори печели златото в Световните награди за шоколад през 2014 година. Но най-големият успех на Акерлунд е именно да промени забързаното ежедневие на нюйоркчанина, да го накара да си вземе почивка. В стил Швеция.
"Фика" е също толкова успешна в Австралия. Докато слънцето огрява необятните пясъци на плажа Манли, Сидни, в един малък ъгъл отстрани се помещава част от Швеция. През 2013 година пред погледите на учудени зрители се отваря "Шведска кухня" в стил "фика".
"В началото клиентите бяха главно шведи. Имигранти от Австрия пък решаваха, че продаваме швейцарски шоколад." - споделя Даяна Чирилас, една от собственичките на „Шведска кухня".
"Oтношението се променя" - казва Чирилас и допълва, че "всичко скандинавско е модерно. Дори вече има интерес и към шведските магазини за мода".