Когато видя студент, тръгнал на частен урок по математика, получавам пристъп на срам и вина.
Защо тези 20 и повече годишни мъже и жени са тръгнали на уроци? Защо не могат да отговорят сами на въпросите си с помощта на разнообразни учебни материали, лесни за намиране в библиотеката или в интернет?
Може лекциите да не са били добри, учебниците да са лоши. Но в интернет са качени курсове, преподавани в най-добрите университети (например в сайта на Academic Earth). И, изненадващо, лекциите на най-добрите са най-разбираеми. Изобилстват с примери, практически задачи и интуитивни обяснения.
Говоря с някои студенти, не са чували за тези лекции. Забелязвам несигурност, неувереност, ниско самочувствие. И чувството ми на вина преминава в гняв. Гняв към образователната ни система. Защото виждам пред себе си жертви на едно образователно престъпление.
Защото всъщност това са отлични студенти. Те ще получат отлични оценки. Но някой е успял да подреже крилата им и въпреки че имат необходимия потенциал за самообучение, не се доверяват на своя интелект и интуиция, а търсят авторитети.
Още от училище те ден след ден са слушали учителите си, прилежно седейки на своите чинове и са изпълнявали поставените задачи. А учителите са ги учили, учили, учили... с което, ако е прав Иполит Тен, са ги дисквалифицирали.
Вярвам в тези млади хора и в способността им да пораснат, да вземат образованието си (и работата, и т.н.) в свои ръце. Дори ако това означава да се откажат от "висшето" като безполезно. Преди време разбрах, че точно това е направил един мой приятел, който от детска възраст ме респектираше с яснотата и оригиналността на своята мисъл. Когато човек осъзнае силата си да учи сам, рискува да види безсилието на образователните институции.
Но въпросите за училището остават. Почти на всяка учителска конференция чувам китайската поговорка "Дай на човек една риба и той ще яде един ден. Научи го да лови риба и той винаги ще има храна". Струва ми се обаче, че колкото повече са усилията "да научим децата да учат", толкова по-лоши са резултатите. Искаме да помогнем, а всъщност пречим. Дали не трябва училището да се отдръпне малко, вместо да натрапва "помощта" си?
Защото въпреки че говорим за евристичен (откривателски, изследователски) подход при обучението, най-често виждам моделиране на мисленето на децата в определени шаблони. Наричаме това методика на преподаване. За всеки вид задачи - шаблон: закон след закон, правило след правило. И затвърдяваме с еднотипни упражнения. С тази реалност се сблъскват децата - всичко им се обяснява в най-малки подробности, без да се остави място за тяхната съобразителност, интуиция и може би, различен подход.
Някой ще каже, че това е методика, подходяща за широкия кръг ученици. Обаче мнението на френския психолог Геено е различно: Който вярва в чуждата интелигентност, я предизвиква и поражда. Който се съмнява в нея и не й се доверява, я прави толкова плаха, че я съсипва. Пак в тази връзка, интересна е традицията в японското и китайското обучение по математика да не дават пълните доказателства на твърденията.
Според Осаму Такенучи, ако всичко се обяснява в детайли, ученикът само трябва да следва; но ако някои моменти се премълчат, ученикът ще трябва да ги открие сам. Това са интелектуалните предизвикателства, които ще му помогнат да порасне.
Звучи малко парадоксално: колкото повече обясняваме, толкова по-малко разбират, а това е така, защото твърде много обясняваме.
Разговаряла съм с деца в предучилищна възраст и в хода на играта те са решавали нестандартни математически задачи. И установявам, че същите деца, вече ученици, се затрудняват да решат същите задачи. Как е възможно това? Според мен, научени да следват определени математически процедури, децата са отвикнали да се доверяват на своя здрав разум.
Някои учени намират връзка между математическото поведение и религиозната ритуалност. Според Шломо Винер от Университета "Бен-Гурион", част от учениците изпълняват математическите процедури по начина, по който други извършват религиозни ритуали.
По същия начин, те повтарят последователност от математически действия с увереност, че ще угодят някому и ще получат някакъв вид одобрение, без значение дали разбират смисъла на тези действия. И тъй като ритуалът е свързан с потребността от сигурност, един от признаците за наличие на ритуална схема в дадена математическа дейност е възникването у учениците на чувство на несигурност при преформулиране на задачите например; едно тъй познато явление...
За радост има деца, които отхвърлят ритуалната схема, водени от потребност за разбиране, намиране на смисъл, осмисляне. Един деветокласник преди време ми каза: „Мога да решавам различните видове задачи, усещам, че има връзки между тях, но искам да видя цялостно алгебрата, която учим. Твърде раздробено, фрагментарно ни я преподават."
Това е, което липсва в нашите учебници - интуитивното съдържание на предмета, което според Поанкаре е основата за разбирането му. А учебниците ни, написани в духа на формалната логика, остават неразбрани и за съжаление стимулират ритуалността.
И като се сещам за несигурните студенти, които срещам, се питам: дали не се е превърнало обучението по математика в ритуал? Дали по този начин то не пречи на децата да мислят самостоятелно, да вярват в силите си и да имат смелостта да учат сами?
"В кодексе чести считалось существенным не приходить на урок", пее Борис Гребенщиков. Навярно и по негово време в училище не е било по-различно.
Айде ше започна с Иполит Тен. Той казва: "Ще срещнете на този свят четири типа хора: влюбени, честолюбиви, наблюдатели и глупаци… Най-щастливи са глупаците." Представям си само как си глади брадата и го казва ))))).....А колкото до различните системи в образованието - ами те каквито и да са незнам просто дали ще се справят със съвременността...Май проблемът е по-общ.....В школото учейки отделните нАуки постепенно се сблъскваме ( в горните класове особено) , че няма универсални истини, че всичко е въпрос на парадигма, която по некое време ше се смени...Абе как да си сигурен в знания, в които и ти се съмняваш...А във ВИШШОТО....некои доцент е привържаник на тая концепция, друг на друга далеч по радикална....В целия кич от разнообразие май започваме да имаме проблем и с усвояването, възпроизвеждането, отстояването.....ТРЯБВА ИМ УНИВЕРСАЛНА ИСТИНА НА МЛАДИТЕ ЗА ДА ПОЧНАТ ДА ЧЕТАТ ПО- УСЪРДНО ама я нема.....Айде другия път ше си поговориме и за хипотезата на ПОАНКАРЕ, че той беше споменат....
Бравос г-жо Събева! Много точна статия и съм съгласен със сичко у неги. Таа мисъл на психолога е много верна. И за съжаление наще дечурлига, па и ние самите сме жертва на таа шашава система. "Който се съмнява в нея и не й се доверява, я прави толкова плаха, че я съсипва." Е затова милите ученици и студенти най-вече гледат с големи влажни очи "авторитетите" къде им преподават. Па ако мое да преподават и по-неразбрано и засукано толко по-влажно става. Що горките си мислат - "Малиии тоз къв учен! Щом му не разбирам нищо начи много знае!". И затова кат го питаш тоз "авторитет": "Е що така бе бако! Отде и как доде до таа мисъл?", Он ше те изгледа с презрителен и присмехулен поглед, демек как си позволяваш ти да поставяш под въпрос такива ОЧЕВАДНИ истини още повече че Той ги е казал? Да питаш такива еретични въпроси Него Професора!? Па те не е срам да искаш да ти слиза до нивото и да ти обяснява таквиз елементарни неща. Бегай да четеш - у книгите пише. То пише другари ма книгата некак си нема навика да влиза у диалог и да разсъждава (деба и смотаните ратии). То това е защитна реакция що мое и да не може да отговори човека. Ма нали пуст бантустанец - не мое да нема обяснение за нещо и ако го сгащиш натесно егото много страда . Що досега не съм чул даскал да каже не знам, ма ше помисла и щи кажа. Или (дай Боже некога!) - ай да помислиме заедно па мое намериме решение.
Щех да забрава - мерсаж за линка към Академията! Тия не ги знаех. Има едни TTC (The Teaching Company) ма са леко скъпи. Иначе кой нема паре - library.nu братя и сестри! Тама е истината! Книгоч накуп и без пари - гребете колко моете преди да са го бастисали. Много хубави технически книжки си свлачах навремето къде струват по 60-70 паунда ако си ги купиш па и нагоре. Отде толко пари у студент! Ръка требва му целувам на създателя на тоа сайт.
ivorad | 06.02.2012 21:27 Това е СЪВРЕМЕННА журналистика: има позиция на ветропоказател, хапе като баба със свалени протези и не знае какво иска, защото не желае да бъде ОТГОВОРНА! Драскачи им и длъжността.
А бе всеки има някакви идеи за образованието. И Образователна реформа се прави няколко пъти ... и какво ли не. А резултата е че ако преди 1989-та година българите бяхме едни от най-добре образованите, сега сме на последните места. И за какви учители ми говорите - че сега учители стават тези дето за нищо друго не стават. Щото там заплатите са най-ниски. При това положение каквито и реформи да се правят - резултата от ден на ден ще е все по плачевен.