Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Без много зор: Планините на Китай, където до върха се стига с ескалатор или асансьор

Достъпно и за най-мързеливете Снимка: iStock
Достъпно и за най-мързеливете

Далеч не всички намират катеренето и преходите в планините за нещо особено вълнуващо и предпочитат по-лек начин да се озоват на високо, сред гледки и природа.

По принцип за тези цел по цял свят може да се ползва лифт, но в Китай залагат и на нещо друго - ескалатори и дори асансьор.

Движещите се пътеки по склонове и хълмове явно стават все по-популярни в страната, тъй като поредно подобно съоръжение се очаква да се появи в скоро време.

В планински курорт в провинция Дзянси са инсталирани мрежа от ескалатори, които ще осигуряват бърз достъп без никакви усилия до висок 1500 метра връх.

Съоръжението е в т.нар. Живописен район Лингшан. Според South Chaina Morning Post то има 10 ескалатора, монтирани край пътеката за изкачване към върха. Обичайно се необходими около 2 часа, за да се стигне до горе пеша - по хиляди стълби.

••• Китай е рекордьор и по високи мостове:

Това е трудно за някои от туристите, затова през 2022 г. започва инсталирането на съоръженията - от подножието до върха. Очаква се да е отворено за посетителите през май.

Снимки и клипове показват редица свързани помежду си ескалатори които се вият по склона на планината.

Очаквано подвижните стълби, които елиминират всякакво усилие и движение, породиха онлайн дискусия. Според едни идеята е добра, тъй като ще осигури достъп до гледките от върха за всички и е идеално за по-мързеливи хора.

Други обаче не са доволни, че естественият вид на склона е разрушен от ескалатори.

"Катеренето е основна част от ходенето в планина. Не сме в търговски център и няма нужда от ескалатор", смятат някои.

Това далеч не е първият подобен проект в Китай, макар че този е сред най-мащабните.

В Тиану - планина в провинция Джъзян, също има инсталирани подвижни стълби, макар върхът на планината да е висок едва 350 метра.

Този ескалатор дори при нужда има функция да разпръсква капки влага, с които да охлажда туристите.

Макар че тук крайната точка е доста ниско, преди появата на ескалатора хората е трябва да вървят по дълъг заобиколен път от 3 км заради начупения терен. Това усилие е отнемало около 50 минути, а с ескалатора върхът е достъпен за 10 минути.

Първоначално местните туристически власти обмисляли по-обичайно решение - въжена линия.

"Тя обаче има ограничени възможности за транспорт и представлява сериозен риск за сигурността, а ескалаторът е по-безопасен и с по-голям капацитет за превоз на хора", обяснява служител от местната компания за развитие на туризма на име Су, цитиран от китайското англоезично издание "Чайна дейли".

Този ескалатор също е сравнително нов - поставен е през 2022 г., а инвестицията е за 1,4 млн. долара.

Су успокоява тези, които смятат, че ескалаторът отнема забавлението от изкачването пеша. Съоръжението качва хората на 120 метра по-нагоре и те пак трябва да ходят, ако искат да стигнат до върха. Ако не искат - с него стигат до панорамна площадка, от която също могат да се насладят на гледките и да снимат.

В Китай има и други планински ескалатори, но това не е всичко.

Още през 2002 г. в провинция Хунан - в прословутия парк Чжанцзяцзе, е инсталиран най-високият външен асансьор на света - Байлун.

Той е стъклен - за да може да се наблюдават околните карстови стълбове, за които се смята, че са вдъхновили планините в "Аватар" на Джеймс Камерън.

Дължината на съоръжението, построено край отвесна скала, е 326 метра. То качва туристите на върха на един от карстовите стълбове за малко над минута и 30 секунди. Алтернативата пеша е за преход от над 2 часа.

Снимка: iStock

Съоръжението има три асансьора с по две кабини, като всяка от тях може да транспортира по 46 души наведнъж.

Подобна инфраструктура боде очите на хората, които предпочитат природата да остане в естествения си вид, и дори малко след откриването си асансьорът е спрян, макар заради опасения за безопасността му. В крайна сметка отново е пуснат в експлоатация.

И се радва на сериозен успех - за 20 години е превозил над 60 млн. души.

••• Още за Китай можете да прочетете тук:

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените