Сигурно и във вашия дом има нещо от ИКЕА, ако ще са само онези идейни коледни салфетки, които, сред събратята си в шоурума изглеждаха толкова стилно, а у вас са просто салфетки с леко странен дизайн.
Всички обичаме да се мотаем из магазина и рядко успяваме да се измъкнем без наръч не особено нужни кърпи и кутии за подправки, както и да мушнем 10-тина шведски кюфтенца на изпроводяк.
И всичко това при положение, че почти без изключение продуктите в ИКЕА имат абсолютно неразбираеми и обикновено непроизносими имена. Hejne, kuddarna, svallerup, sandbacken, bangbula... Нито едно от тях не ни говори нищо.
Всичко тръгва от и без това странния основател на веригата Ингвар Кампрад. Освен че приживе беше прочут със скромния си и дори стиснат начин на живот - макар и в топ 10 на най-богатите хора в света, Кампрад отсядаше в тризвездни хотели, пътуваше с градски транспорт и втора класа и купуваше дрехи от разпродажби. Странностите му се разпростират и върху имената на продуктите на империята му.
Понеже му е било трудно да помни цифри, е решил продуктите на компанията му да имат имена. Първите от тях са шведски лични имена - фотьойлът Ларс и люлеещият се стол Инга. Подходът му обаче е и доста умен и успешен, особено за времето си, тъй като всеки продукт получава идентичност, собствен характер и дори емоционална стойност - особено ако сте "на ти" със Швеция.
Макар имената на продуктите да са напълно неясни за всички извън Скандинавия, има правила как се дават те. Трябва да са от между 4 и 12 букви, като изобщо не се избягват шведски букви, непознати за по-голямата част от света, като å, ä, и ö, обясняват от ИКЕА. Името не може да е съществуваща търговска марка или фамилия и трябва да е "хубава дума".
За 75-те години, откакто съществува ИКЕА, хората, които измислят имена, се броят на пръстите на ръцете - самият Ингвар, братовчедка му И. Б. Бейли, после друга жена, като те са се занимавали с това дълги години. Сега това е Кристина Берг-Овергорд.
Годишно се измислят между 2000 и 3000 имена, тъй като толкова са новите продукти на бранда. Понякога се използват стари имена, има и "банка" от наименования, които се предефинират. "Прекарваме доста време в търсене на имена. Те може да са от географията на Швеция, на места в Швеция", обяснява Берг-Овергорд.
Имената дотолкова живеят собствен живот, че сега Швеция опитва обратния процес - да рекламира като туристически дестинации имената, които стоят зад диваните, чаршафите и чиниите. Четката за почистване Bolmen, кошчето за боклук Toftan бамбуковата лампа Misterhult - никой извън Швеция няма понятие както е това.
А те са изключително красиви места в скандинавската държава и затова Шведският туристически борд си ги "възвръща" в нова маркетингова кампания, с която да покаже на хората мястото и произхода на името.
Защото четката за тоалетна, например, е кръстена на красивото, обградено с дървета езеро Болмен в областта Смоланд в южна Швеция. Пак от там е лампата Мистерхулт, наречена на архипелаг от 2000 острова.
Тофтан, дало името си на кошчето за боклук, също е езеро в района на Даларна в централна Швеция.
Кампанията обхваща 21 продукта на ИКЕА и се нарича "Открий оригинала". Целта е хората да свържат имената на домашните потреби с произхода им.
"Гордеем се с ИКЕА, те ни помагат по някакъв начин да направим места в Швеция световноизвестни от имената, които те са заели за продуктите си. Но е време да покажем истинските места", казва Нилс Першон, шеф на маркетинга на рекламния сайт на страната Visit Sweden, цитиран от "Си Ен Ен".
Защото, ако сега потърсите в Google Kallax, най-отгоре ще излезе етажерка. А това всъщност е изключително красиво място в Шведска Лапландия, известно с друг продукт, с който често се свързва Швеция - ферментиралата херинга. Лампата Höljes е гора, един от най-слабо населените райони в страната. В списъка дори има място под защитата на ЮНЕСКО - Bodviken, планинско езеро на брега на северната част на страната.
Затова и като част от кампанията на брега на езерото Болмен се появява табела: "Добре дошли в Болмен: Повече от четка за тоалетна на ИКЕА". "В близкото градче са много горди от инициативата и искат да си върнат известността на езерото", обясняват от Visit Sweden.
"Оценяваме, че ИКЕА са нарекли продукт на красивото ни езеро, но сега бихме искали да покажем на света, че Болмен е много повече от нещо, с което си чистите тоалетната", казва общинският съветник Магнус Гунарсон.
Мястото е изключително красиво и местните хора го обичат много. Затова и искат да поканят целия свят да види недокоснатата природа в района.
"Определено е време някои от местата, чиито имена сме използвали за някои от най-популярните си продукти, да получат внимание. Те са си го заслужили, меко казано. Освен това подобна инициатива е забавна и помага да се разпространи историята зад имената на продуктите", коментират пък от ИКЕА.
Дори и да не планирате пътуване до "корените" на мебелите и домашните си потреби, вероятно ще ви е интересно да знаете, че - ако ползвате диван Ektorp - това е предградие на Стокхолм. А свещите Hemsjö са кръстени на село, табуретката Mästerby - на място историческа битка на остров Готланд, и че етажерката за баня Voxnan всъщност е река.