С някои изключения, жителите на София нямат чак такива основания да се оплачат от градския транспорт в столицата.
Не го и правят, или поне не са декларирали масово недоволство от тази толкова важна за живота в голям град обществена услуга, показват данните от Доклада за качеството на живота в европейските градове на Европейската комисия за 2023 г.
За него са анкетирани 71 000 души от 83 града на континента. Те са отговаряли на редица въпроси от различни сфери, които определят качеството на живот, включително придвижването и добрите транспортни услуги.
Според доклада 73% от анкетираните столичани като цяло са доволни от обществения транспорт в града.
Със сигурност доста от ползващите метрото, автобусите, тролеите и трамваите има какво да кажат за услугата, но нека сравним с останалите столици в Европа.
Хората в Рим например изразяват шокиращите едва 29% задоволство. Това не е учудващо - Вечният град отдавна е прословут с лошия си и хаотичен градски транспорт. Автобусите редовно закъсняват с много, периодично има стачки, метрото има само три линии. Далеч не всички машини за билети работят с кредитни карти.
Както и с доста други обществени услуги, не е трудно да се предположи, че най-високо оценен е градският транспорт в по-северната и части от централната част на континента, а някои южни райони и Балканите не се представят толкова добре.
Ето и топ 10 на градовете в Европа, където хората са най-доволни от обществения транспорт:
Град | Удовлетворение от обществения транспорт |
---|---|
Цюрих | 95% |
Виена | 91% |
Ротердам | 89% |
Хелзинки | 89% |
Осло | 88% |
Прага | 88% |
Женева | 88% |
Страсбург | 87% |
Хамбург | 87% |
Росток | 87% |
Данните от анкетите само за столиците сочат, че над 50% одобрение има за повечето държави. Изключение правят Италия, Албания, Черна гора, Сърбия, Кипър и Северна Македония.
Те влизат и в топ 10 на градовете с най-зле оценен публичен транспорт:
Град | Удовлетворение от градския транспорт |
---|---|
Палермо | 22% |
Рим | 29% |
Тирана | 29% |
Неапол | 30% |
Подгорица | 37% |
Белград | 44% |
Никозия | 44% |
Скопие | 47% |
Мишколц | 53% |
Букурещ | 54% |
Като цяло по-възрастните хора са по-доволни от обществения транспорт - групата от 55 г. нагоре декларира средно 73% одобрение и повече в сравнение с по-младите хора. Макар и с малки разлики, хората с по-високо образование оценяват тази услуга по-добре от тези с по-ниско.
Очаквано, малко повече харесват транспорта в града си хората без малки деца.
По отношение на по-популярните за посещение и туризъм столици, Лондон и Амстердам получават високи оценки за обществения си транспорт - съответно 85% и 84% одобрение от местните хора. Мадрид е с 76 на сто, Будапеща - 74%, Париж - 67%, а Лисабон - 62 на сто.
Факторите, които според доклада влияят на оценката на гражданите, са няколко.
Хората са питани дали смятат услугата за безопасна; за надеждна - дали се спазва график; за достатъчно честа; за достъпна; и дали могат да си я позволят, т.е. как приемат цената ѝ.
По последния въпрос, очаквано, при столиците част от първенците отстъпват - Осло и Хелзинки слизат надолу в класацията, тъй като това са скъпи градове като цяло. Начело изскача столицата на Естония Талин, където общественият транспорт по време на проучването беше безплатен за хората, които живеят там.
По отношение за безопасността Рим е на дъното с едва 45% одобрение, следван от Тирана, Скопие, Подгорица и Белград. Прага пък оглавява тази класация.
Добрият и лесен достъп е най-високо оценен отново в столицата на Чехия, както и в Стокхолм, а Рим и тук е на дъното.
Най-редовен е транспортът в скандинавските столици и Лондон, а в Рим отново оценката за редовността на рейсовете е най-зле.
Рим е и столицата, където най-много жители смятат, че на тази услуга не може да се разчита - цели 79 на сто. Най-точно се спазват графиците в Прага, Хелзинки и Копенхаген.
Неслучайно Прага е и мястото в Европа, където се ползва най-много обществен транспорт - обичайно на него се возят 71% от хората.
Връзката между доброто качество на услугата и колко граждани разчитат на нея обаче не е пряка във всички случаи - особено в големи градове. Макар че парижани не оценяват толкова високо градския си транспорт, цели 62% разчитат на него. Само с процент по-малко са гражданите на Букурещ, които ежедневно ползват услугата, а в столицата на Румъния транспортът е сред най-зле оценените в цяла Европа.
В Никозия, чиято транспортна услуга също е ниско оценена от жителите ѝ, последната се ползва ежедневно от едва 16% от хората. В Тирана, Палермо и Подгорица също не се качват много-много на градския транспорт - под 25%.
Интересен случай е Грьонинген в Нидерландия, където едва 26% от хората ползват обществен транспорт. Това обаче е градът в Европа, чиито жители се придвижват най-много с колело - цели 46 на сто.
Макар че добрият обществен транспорт е само един от факторите за намаляване на придвижването с коли, колко се ползват автомобили е също показателно.
Начело е Брага в Португалия - 70 на сто от жителите на града ползват колите си за придвижване.
В Скопие са 64%, Палермо, Никозия и Рим отново са в топ 10.
Като цяло в по-малките градове има тенденция за по-широка употреба на коли - и Брага, и Никозия имат под 250 000 жители.
Затова и голям град като Стокхолм е мястото, където най-малко хора се придвижват с коли - 28 на сто. Париж, Копенхаген, Осло, Цюрих, Амстердам, Виена, Букурещ и, естествено, Грьонинген, също не са места, в които карането на автомобил е масова практика.
Хубавото е, че като цяло градовете в Европа разполагат с доста уреден обществен транспорт - средно 7 от 10 от анкетираните са доволни от услугата в собствения си град.
И това е добре - адекватният градски транспорт е наистина голямо удобство.