Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Градски лифт вместо автобуси в Париж - този град не спира да ни изумява

Засега от някои предградия към връзка с метрото, после може и още Снимка: iStock
Засега от някои предградия към връзка с метрото, после може и още

Айфеловата кула, Лувъра, булевардите, "Мулен руж", миризмата на масло от кроасаните от близката пекарна рано сутрин, Сена...

Париж е сред най-изумителните градове на света. И не спира да се развива и да изумява.

Най-новата идея на градските власти е за още нещо впечатляващо и рядко срещано - градски лифт.

Плановете на властите от столичния регион Ил дьо Франс са за изграждане на дълга 4,5 км. въжена линия, която да свързва няколко югоизточни предградия с парижкото метро. Очаква се строежът ѝ да започне тази година, а проектът, наречен Cable 1, трябва да бъде завършен през 2025 г.

Снимка: iledefrance-mobilites.fr

Лифтът ще свързва предградието Вийеню Сен Жорж със станцията Понт дю Лак в градчето Кретей за 17 минути, което е на половината на времето, което би отнело пътуване с автобус. Спирката на Понт дю Лак е на близко разстояние от линията на столичното метро.

Очакваната цена за изграждането на Cable 1 е 132 милиона евро. Според оценките на градските власти във френската столица лифтът ще превозва средно по 11 000 души на ден, като в час пик кабинките ще пристигат на всеки 30 секунди. Във всяка от тях ще могат да се качват до 10 пътници.

По план за системата от въздушен транспорт ще бъдат издигнати 33 бели пилона.

Идеята не е нова - за пръв път е представена през 2008 г. Лифтът е избран пред останалите възможности - повече автобуси, строеж на мост, който да свърже предградията с Кретей, и инвестиции за свързване с друга станция на метрото.

И макар Париж и околността да не са планински местности, където обикновено има въжени линии, хълмистият терен на Кретей накланя везните в тази посока.

Освен това районът е свързан с Париж и с високоскоростен влак и магистрала и дублирането им с още наземни връзки не изглежда рентабилно, за разлика от въздушната линия.

"Общественият транспорт в Ил-де-Франс реши да добави нова иновативна възможност за жителите на региона", казва Лоран Пробст, генерален директор на IDF Mobilites - компанията, която координира всички компании за обществен транспорт в региона.

Лифтът ще се изгради от консорциум начело с Doppelmayr France. Линията ще има 5 спирки, като кабинките при станциите ще са ниско, така че да са достъпни за всички пътници.

Това далеч няма да е първата градска въжена линия - както във Франция, така и по света. Брест и Гренобъл имат лифтове, но Cable 1 ще първата за района на столицата.

Миналата година в Амстердам също беше представен лифт, който - пак от 2025 г. - ще свързва западната и северната част на града над водоема IJ. Тази линия обаче ще е само 1.5 км.

В Лондон от 2012 г. има въжена линия над Темза, която обаче не може да се похвали с особен успех сред пътниците и финансовото ѝ бъдеще е несигурно.

"Градски" лифтове има и в планински градове като столицата на Боливия Ла Пас, която разполага с цели 32 км. въжени линии, Маделин в Колумбия и Болцано в Северна Италия.

Амбициите на Ил дьо Франс също са големи. Ако първият лифт се окаже успешен, регионът е готов да построи цяла мрежа от 12 градски въжени линии.

Може би това е по-зеленото бъдеще за още много градове по света?

 

Най-четените