Разликата между ежедневието на обвързаните и необвързаните стана по-видима от всякога по време на социалната изолация. С две думи, в момента всеки изживява или висша форма на ергенлък, или обратното - на свръхобвързаност.
Да споделяш всяка секунда с някого невинаги е особено романтично, но за онези, които днес са сами, въпросът с намирането на партньор се усложнява допълнително.
Още повече, когато към него добавим и моментите с излизането на първа среща и границите, които можеш да прекрачиш с един общо взето непознат човек.
Въпреки това обаче нуждата от контакт не е по-малка и това особено се отразява в приложенията за запознанства като Tinder. Както споделя собственикът му Ели Сийдман пред BBC, на 29 март потребителите му са суайпнали (тоест са "одобрили" или "отхвърлили" някого с движение наляво или надясно) общо 3 милиарда пъти, което е абсолютен рекорд от основаването на компанията насам.
Най-голям е ръстът при жените под 30-годишна възраст.
През април тяхната активност в приложенията за срещи се е повишила с 37% в сравнение с февруари, а процентът на разговорите в Hinge, Match.com и OkCupid се е покачил за всички с 27%, а за онези под 30 - с цели 35%, пише The Verge.
След като обаче чатът често удря на камък, някои приложения oт Match Group (която държи Tinder, OkCupid, Match.com, Hinge и PlentyOfFish) решават да се насочат към нови, креативни начини да компенсират нуждата от среща на живо, но и да запазят интереса на хората един към друг.
Първи опит - с видеоразговори. При това не какви да е, а на принципа "рулетка" - в определени часове хората могат да се присъединяват към стаи в Match.com, където от 20 до 30 души на една възраст и от един град могат да участват в групов разговор, воден от модератор.
Това, разбира се, не е комфортно за всеки, затова от компанията развиват и допълнителни възможности за видеоразговори на четири очи.
Една от тях е пусната на 15 април, а резултатът е внушителен - едва 6% са се възползвали от видеочатове преди пандемията, докато днес процентът е 69.
"Каква е алтернативата на това да се срещнеш с някого във видеоразговор? Да не се срещате изобщо", казва пред Fast Company Каталина Тома, която е професор в Уисконсин и специализира психология на комуникацията.
Според нея първите срещи, които са опосредствани от технологиите, не могат да се сравнят с комуникацията лице в лице, но за много хора в момента няма по-добра опция.
Според изпълнителния директор на OkCupid Ариел Чаритан всъщност някои потребители сами намират начини да бъдат по-креативни в срещите си онлайн.
Приложението пуска и въпросник по отношение на ситуацията с COVID-19, на който се отзовават 1 милион души. От него става ясно, че много хора са изпробвали следните идеи за срещи онлайн: да сглобят заедно плейлист с музика, да решават заедно кръстословица, да си пуснат стар концерт в YouTube, да си нарисуват взаимни портрети и дори да гледат видеа в TikTok в опит да "разберат по-младите".
Чаритан споделя и история за двойка от Денвър, която чете една и съща книга, а след това я обсъжда заедно във видеочат, както и за мъж от Бруклин, който използва приложение за доставка на алкохол, за да изпрати бутилка вино и след това да сподели виртуална дегустация с човека отсреща.
И докато тези идеи звучат доста оптимистично, някои експерти предупреждават, че не всеки трябва да използва приложения за запознанство в условия като настоящите.
Според клиничния психолог д-р Дженифър Роудс, единствените хора, които трябва да са вътре, са онези, които преди пандемията са се чувствали достатъчно добре психически и емоционално, пише Independent.
По думите ѝ, ако суайпваш по-скоро от скука, отколкото заради съзнателното намерение да намериш партньор, поведението ти е по-скоро "тактика на избягване".
"В момента повечето от нас се чувстват изплашени, а за да справим, обикновено търсим начини да се разсейваме. Ето защо много хора използват такива приложения, за да забравят колко зле се чувстват", казва още тя.
Рейчъл Съсман, която също е психотерапевт, се съгласява с това мнение и добавя, че ако някой по принцип е свикнал да ходи безразборно на срещи, от които не излиза нищо, то сега е перфектен момент да помисли за себе си и за малко да си даде почивка.
И въпреки това много от приложенията, насочени по-скоро към дългосрочно обвързване, като Match.com и Hinge, вярват, че ситуацията ще бъде от полза за тях и техните потребители в изграждането на емоционални връзки.
Хесам Хосейни, изпълнителен директор на Match.com, казва, че сега е особено благоприятен момент да опознаеш някого, защото физическата интимност е оставена на заден план.
"Смятам, че хората в момента търсят по-скоро връзка и това може да промени културата на търсене и занапред", казва той.
На същото мнение и изпълнителният директор на Hinge, който вярва, че едва ли хората ще хукнат на безразборни срещи точно сега, затова по-скоро биха подбрали онези, с които ще нарушат правилата, по-внимателно от обикновено.
Това може би е и ключ към оценяването на човешкия контакт, който в периоди на "принудителна самота" се оказва не по-малко важен за здравето ни от това да се пазим от вируса.