Филмовият шпионин Джеймс Бонд е популярен с няколко неща – от красивите жени до себе си, през любимото си мартини и своите "шпионски" джаджи, до богатата колекция от стилни автомобили, които е управлявал в различните свои приключения.
Без съмнение една от тези легендарни коли (а може би и най-легендарната) е моделът на Aston Martin Goldfinger DB 5. Колата се появява на екран за пръв път на екран през 1964-а във филма с Шон Конъри "Голдфингър", а в годините след това може да бъде видяна в още няколко филма от поредицата.
Скоро тя ще поеме и към гаражите на няколко късметлии с дълбоки джобове и страстна обич към всичко, свързано с героя на писателя Иън Флеминг.
Aston Martin обявиха, че ще произведат 25 бройки от легендарния модел Goldfinger DB5 в сътрудничество с EON Productions – продуцентите на филмите за британския шпионин.
Колите ще са автентични репродукции на онези DB5, които зрителите са гледали на екраните, но с няколко дребни модификации.
Всяка от Goldfinger DB5 колите ще струва 2,75 милиона паунда плюс данъците (3,07 милиона евро). Първите доставки до купувачите на новия стар автомобил ще започнат през 2020-а.
За парите си те ще имат възможност да се радват не на обикновен Aston Martin, а на кола с някои подобрения в типичен Бонд-стил. Всяка от колите ще разполага с въртящи се номера например – точно като тази на шпионина във филма "Голдфингър". Все още няма детайли кои от другите "джаджи", които във филмите са дело на инженера Q, ще бъдат вмъкнати в автомобила.
Филмовият DB5 на Бонд разполага с конзола за управление на различни капани – от димни гранати до разливане на масло по пътя. Има вграден телефон (но с жица) и дори вградени картечници. Вероятно последното ще бъде пропуснато или поне няма да работи така, както на екрана...
За да стане възможно новите 25 бройки да приличат максимално на холивудските си събратя, Aston Martin работят със специалиста по специалните ефекти Крис Корболд. Носителят на "Оскар" е отговарял за ефектите в няколко от филмите за Бонд.
Това, на което собствениците на колите не могат да се надяват, е визуална уникалност. Всеки от новите Goldfinger DB5 ще е в един и същ цвят, покрит с боя "сребърна бреза" - точно като оригинала от филма. Но с оглед на това, че ще бъдат продадени едва 25 бройки, липсата на цветово разнообразие едва ли ще е проблем за някого, а и автентичния цвят вероятно ще зарадва мнозина.
Колите разполагат с двигател с 282 конски сили, вдигат от 0 до 100 км/ч за 7,1 секунди и имат максимална скорост от 238 км/ч. Не е зле като за машина от началото на '60-те години.
Уловката? Goldfinger DB5 няма да може да се управлява законно по пътищата. Но клиентите, които ще си ги позволят, със сигурност ще могат и да намерят къде да им се порадват.
Освен 25-те бройки за продажба ще бъдат създадени още 3 – по една за EON Productions и самите Aston Martin. Последната кола ще бъде дадена на търг за благотворителност.
Според производителите DB5 е една от "най-лесно разпознаваемите коли на всички времена". Заслугата за това, естествено, е на филмите за Агент 007. Бонд и неговият Aston Martin са едно от онези комбинации между измислен персонаж и колата му, които са намерили своето място в попкултурата. За почитателите на агента това е кола-мечта.
Aston Martin-ът се появява на екран в третия филм от поредицата - "Голдфингър", а зад волана му стои Шон Конъри.
Двете напълно завършени коли, използвани при снимките на филма, имат интересна съдба. Те се появяват и в "Операция "Мълния"" (Thunderball) от 1965-а, след което са върнати на Aston Martin. Едната е открадната през 1997-а, пише CNN. Смята се, че е унищожена.
Другата е закупена от собственик на радиостанция във Филаделфия на име Джери Лий. Той още през 1969 г. плаща 12 000 долара за возилото. През 2010-а колата на Лий е продадена на търг за 4,6 милиона долара.
DB 5 може да бъде видяна в още няколко филма за 007 - "Златното око" и "Винаги ще има утре" с Пиърс Броснън, както и по-новите "Казино Роял" (2006), "Скайфол" (2012) и "Спектър" (2015), в които в ролята на агента е последният за момента Бонд – Даниел Крейг.