VW плаща милиарди за "Дизелгейт"

Седем месеца след избухването на „Дизелгейт" в Щатите, който доведе до разкритията, че германският автомобилен гигант Volkswagen е произвел 11 милиона автомобила, замърсяващи много повече от заявеното, сагата може да навлезе в заключителната си фаза. През 2015 стана ясно, че VW продава автомобили с 2-литрови турбодизели, които разполагат със система, благодарение на която колите дават едни резултати на тестовете за вредни емисии и съвсем други - много по-високи нива на замърсяване, при ежедневна употреба.

Според германския вестник Die Welt Volkswagen планира да предложи по 5000 долара обезщетение на собствениците на тези над половин милион коли в Щатите, за които стана ясно, че отделят много повече вредни вещества. Тази информация идва ден преди да изчете срока, даден на компанията американския съд и регулаторните органи, в който VW трябваше да постигне съгласие по въпроса със собствениците на замърсяващите автомобили.

Еднократно плащане от 5000 долара на кола ще означава, че само за тази операция VW ще даде почти 3 милиарда долара, а към това се прибавят и разходите за отстраняване на системата или обратното изкупуване на автомобилите. Засега Агенцията за защита на околната среда в Щатите не е одобрила такъв план, предложен от VW.

За клиентите, останали измамени от „Дизелгейт", 5000 долара ще са компенсация за сриващите се цени на дизеловите автомобили втора ръка. Става въпрос за спад на цените с 25%, при това, когато говорим за усреднени цени на тези коли, рекламирани като „clean diesel" автомобили, което днес звучи иронично. През юни цената беше малко над 14 000 долара, а през март тя се смъкна на 10 400 долара.

Няколко анализатори вече предупредиха, че обратното изкупуване на автомобилите, засегнати от „Дизелгейт" ще струва на VW 7,3 милиарда долара, като естествено, тук става въпрос само за колите от американския пазар.

От Volkswagen умишлено са променили почти 600 000 коли в Щатите, за да получат по-добри резултати на тестовете за вредни емисии. В хода на разкритията на „Дизелгейт" стана ясно, че реално тези коли изхвърлят 40 пъти повече вредни вещества.

Дори и предложението на VW за компенсация в размер на 5000 долара да бъде прието от съда, това няма да сложи край на проблемите на компанията. Федералната търговска комисия разследва VW за потенциално заблуждаващата реклама на „чистите дизели", които помогнаха на марката да се представи добре на американския пазар. Отделно от това са и глобите и допълнителните дела, с които VW ще трябва да се справя.

Новините

Най-четените