Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Хората се умориха от големи черни екрани в колите си"

Водачи молят автомобилните производители да върнат физическите бутони в автомобилите си Снимка: iStock
Водачи молят автомобилните производители да върнат физическите бутони в автомобилите си

След края на ограниченията заради коронавирус пандемията броят на катастрофите в Европа и САЩ отново започва да скача.

Обяснението, смятаха мнозина, се коренеше в локдауните и в желанието на хората да се раздвижат и да заживеят нормално отново.

Това, казваха те, е довело до по-безразсъдно шофиране и оттам - до повече пътни произшествия.

Някои обаче смятат, че причината за зачестилите катастрофи се корени в съвременните технологии и по-точно в тъчскрийн дисплеите на инфотейнмънт системата.

По принцип сензорните екрани се приемат за екстра за всяка кола, като предлагат по-добър контрол над автомобила, GPS навигация, музика, свързаност с интернет. Производителите се надпреварват да правят все по-големи дисплеи, а Tesla дори обичат да се рекламират като "таблет на четири гуми".

Интериорът на Tesla Снимка: iStock
Интериорът на Tesla

Според американската Фондация за пътна безопасност обаче тъчскрийновете в колите са опасни.

Пред Slate от фондацията обясняват, че 40 секунди гледане в екрана, за да сменим дестинацията си например, са достатъчни, за да ускори колата с до 80 км/ час. През това време зрението и вниманието ни е заето от работа по дисплея и е напълно възможно да допуснем пътен инцидент.

Друго проучване на същата фондация показва, че шофьор, който е отклонил погледа си, за да смени песен през Apple CarPlay или Android Auto, има по-забавени реакции от водач, употребил цигара марихуана. По този начин инфотейнмънт системата на предното табло става точно толкова разсейваща, колкото и смарт устройствата ни в ежедневието.

В същото време дисплеите на тези системи стават все по-големи и разполагат с все повече функции, през които да преминава шофьорът, докато избира път, музика, осветление или отопление в колата.

Към това се прибавя, че електромобилите са напълно безшумни. Дори и да са снабдени с изкуствени звуци за ускорение, те се чуват от пешеходците, но не и от пътниците, и така движението на автомобила не се долавя прецизно от водача.

New York Times също предупреждава за опасностите, които ни дебнат, докато "интернетът се промъква към предното ни табло".

Снимка: iStock

От изданието посочват, че в момента шофьорите могат да приемат обаждания или да пишат съобщения през инфотейнмънт системата и това за момента не се смята за нарушение на пътя за разлика от говоренето по мобилен телефон или писането през него по време на шофиране.

"Всички сме съгласни, че да използваш телефона си зад волана е опасно. Никой обаче не споменава доколко е застрашително да използваш таблет, закрепен на предното табло", отбелязва Мат Фара, експерт по пътна безопасност.

Фара припомня и че по-възрастните водачи се справят по-трудно със смарт системите в колите си, отнема им повече време да наблюдават екрана, да намерят желаната функция и да я изберат. При тях по-често първият опит да включат нужната им опция е неуспешен, с което се губи още време в работа с инфотейнмънт дисплея.

Специалистът обяснява и че докато тези големи лъскави екрани се представят като върха на автомобилния дизайн, те всъщност са по-евтина алтернатива от физическите бутони, които често изискват монтаж на ръка.

Повечето дисплеи среден размер струват не повече от 50 долара, а за сравнение конзола с бутони може да достигне до 300 долара за изработка и монтаж в автомобила.

Volkswagen e първият автомобилен гигант, който признава, че получава негативни отзиви от клиенти и че много от тях молят компанията да върне добрите стари бутони и плъзгачи.

От компанията споделят, че вече получават имейли, в които потребителите молят бъдещите електромобили на фирмата да са снабдени с повече физически копчета. "Шофьорите започват да мразят тъчскрийновете", пише един от клиентите на Volkswagen в имейл до тях.

Вторият бранд, който не крие, че получава подобни отзиви, е Hyundai. "В последните години се стремим да използваме колкото се може физически бутони. За нас копчетата, които са свързани с безопасността на един автомобил, задължително трябва да са физически", казва пред Cars Guide Сан Лий, шеф на дизайнерския екип на Hyundai.

Други марки като Nissan например се гордеят, че не са се поддали напълно на тренда с тъчскрийновете.

"Мисля, че хората се умориха от големите черни екрани и не ги искат и в колите си", казва отново за Cars Guide Алфонсо Албеса, вицепрезидент на японския бранд.

Албеса смята, че ако ситуацията излезе извън контрол, никак не е невъзможно да се наложат регулации на големината и функциите на тъчскрийновете в автомобилите.

Той разказва за инцидент с шофьор на Uber кола, който се загледал в един от епизодите нa The Voice, докато кара, и по невнимание убил пешеходка. Инцидентът е от Аризона, но не се знае дали вече няма подобни катастрофи и на други места в САЩ и Европа.

"Шофирането изисква сто процента от вниманието на водача и това скоро няма да се промени", категоричен е Албеса.

 

Най-четените