Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да чакаш за електрически SUV като за "Москвич" и да закъсаш в снега на втория ден

Rivian е електрически пикап, какъвто рядко се среща.

Неповторимите му фарове и предна LED лента, съчетани с висок, но елегантен профил, веднага правят впечатление. Впечатление са направили и на мъж на име Чейс Мерил, който си поръчва Rivian R1S още през 2020 г.

Тогава Мерил е на 21 години и е с ясното съзнание, че ще чака около три години, преди да получи мечтания електрически автомобил, който, между другото, струва над 85 600 долара. Когато Чейс най-накрая се качва зад волана, споделя, че било хубаво като меден месец.

Два дена по-късно електрическият пикап на Rivian просто отказва насред пътя.

Пред Business Insider Мерил обяснява, че е решил да премине на електромобил точно от този бранд, след като двама негови приятели се похвалили с покупките си и го насърчили да ги последва.

Затова през 2020 г. той с удоволствие превежда депозит и започва да чака да получи своя R1S. Meждувременно Rivian започва да се приема като един от най-големите конкуренти на Tesla, особено в сегмента на високопроходимите електрически автомобили.

Нека не забравяме, че в Rivian инвестират имена като Джеф Безос. Тези електромобили на теория трябва да имат почти 500 километра пробег с едно зареждане и проходимост, която Tesla Model X - SUV-то на Илон Мъск - за момента не предоставя.

Затова никак не е чудно, че Чейс, чиито родители живеят в планинската част на щата Ню Йорк, с радост заменя своя мускулест Ford Edge за Rivian R1S.

"Това е невероятна кола, като нищо, което съм карал досега", ентусиазиран е Мерил. 48 часа по-късно "меденият месец" завършва.

Той се отправя с новата си придобивка към дома на родителите си с желанието да я изпробва на истински предизвикателен и заснежен път. Първоначално всичко върви добре и електромобилът се движи през снега необезпокояван.

След това обаче Чейс нацелва дълбока преспа с около 70 сантиметра височина. Младият американец не изпитва особени притеснения - все пак е зад волана на високопроходима кола, както се рекламира и както изглежда Rivian.

Само че автомобилът спира на място и отказва да продължи.

Мерил вика пътна помощ и след като отново сяда на шофьорската седалка, за да направлява електромобила до сервиза, той установява къде е проблемът - при удара в преспата случайно се е задействала специална опция за безопасност, която заклещва софтуера между програма за паркиране и такава за задвижване.

Бъгът прави Rivian R1S напълно неспособен да се движи оттам нататък, а рестартът на софтуера струва 2100 долара във фирмения сервиз.

Още по-лошото е, че когато Чейс получава обратно своя електромобил, на дисплея му отново е изписано съобщение за критична грешка в софтуера, която отново трябва да бъде фиксирана в сервиз.

От Rivian пускат официално изявление, в което определят низа от проблеми като "злощастна поредица от инциденти" и обещават да работят по отстраняването на софтуерните дефекти. Освен това компанията призовава всеки, който се сблъска с подобен бъг, да го докладва веднага.

Чейс Мерил обаче никак няма да се задоволи с тези думи и вече обмисля да смени своя Rivian R1S с кола с двигател с вътрешно горене.

Даже вече си е набелязал модели като Ford F-150 или Toyota Tacoma, за да може спокойно да пътува до близките си, без да се притеснява от преспи, които електрически SUV би трябвало да може да премине. "От Rivian си мислят, че нищо не се е случило. За мен обаче това далеч не е нищо", категоричен е Мерил.

На същото мнение са и други потребители на Rivian, които съобщават за разнообразни проблеми около електромобилите.

Към Националната агенция по пътна безопасност на САЩ за 2022 г. са постъпили 13 оплаквания от другия всъдеход на бранда - R1T. Едно от подадените оплаквания е от Сиатъл и гласи, че колата е започнала да се движи на заден ход по много лек наклон, въпреки че е била в режим "Паркинг".

Същият водач уточнява в жалбата си, че е успял да възпроизведе това притеснително поведение още осем пъти през същия ден.

Друг шофьор, този път от Калифорния, обяснява, че докато карал по натоварена магистрала в Лос Анджелис, автомобилът спрял изведнъж на едно място без никакво предупреждение, но с огромен риск от удар по задната броня.

Повечето оплаквания на купувачите на Rivian са за софтуерни проблеми, които карат електромобилите да се държат меко казано странно и опасно.

Други са крайно недоволни, че доставките на така дългоочакваните от тях електрически SUV се бавят твърде много.

Първите доставки трябваше да са при клиентите си в края на 2021 г., а в крайна сметка купувачите ги получиха през ноември 2022 г. Вече споменатия Чейс Мерил е сред тези потребители.

С това отношение Rivian рискува да се провали в сегмента на електромобилите, още преди да е набрал скорост, за да гони Tesla.

 

Най-четените