Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Зареждаш, докато караш: Швеция строи първия електрифициран път

Той трябва да е готов до 2025 г. Снимка: Getty Images
Той трябва да е готов до 2025 г.

Към 2027 г. нашата магистрала "Хемус" я е готова, я не, но към тази дата Швеция е планирала да пусне в експлоатация първия си обществен постоянно електрифициран път.

Това ще е първото в света шосе, постоянно снабдено с източник на ток, по коeто електрически камиони и коли ще се зареждат, докато са на пътя.

Засега плановете са инфраструктурата да бъде изградена до 2025 г. Тя ще част от европейския път Е20, в отсечката между градовете Халсбег и Йоребру в южната част на страната, и ще е с дължина 21 км.

Основната цел е пътят да зарежда най-вече тежкотоварните коли и камиони, но би могъл да се ползва и от леки коли. Това е и причината да бъде избран районът на Йоребру - на около 200 км от Стокхолм - това е транспортен хъб, с много логистични компании, и те ще осигурят достатъчно трафик, за да се тества електрифицираният път и да се събере достатъчно информация.

Освен удобството да не се чака зареждане на батерията на превозното средство, подобен път позволява и пътуване на по-дълги разстояния с по-малки батерии, които пък да струват по-евтино.

Тепърва обаче ще се реши най-интересното - по какъв метод да се зареждат колите на пътя. Шведската транспортна администрация (ШТА) - Trafikverket, която стои зад проекта, ще трябва да избере между три евентуални варианта.

Единият е подобен на начина, по който се движат тролеите - с въздушна контактна мрежа над пътя, към която превозните средства се прикачват. Той е възможен само за тежкотоварни коли и камиони.

Системата със зареждане като при тролей е възможна само при големи превозни средства. Снимка: Getty Images
Системата със зареждане като при тролей е възможна само при големи превозни средства.

Вторият е сходен, но на нивото на пътя и изисква релса, вградена в асфалта - подобно на трамваите. Колата се закача и се зарежда през прът, който докосва релсата. Това е вариант, подходящ за всички видове превозни средства.

Третият е индукционно зареждане без допир, при което се изисква и по-специфично оборудване, което да се вкопае под пътя и да изпраща електричество към колите.

Направените от шведската транспортна администрация тестове и предложените варианти от различните компании сочат, че най-добро захранване осигурява първият вариант - със захранване над пътя, но пък цената на опцията с релси е най-добра.

Безжичното захранване е най-скъпо за инсталиране и би осигурявало най-малко ток на превозните средства.

Това не е първият или единствен електрифициран път в света, но досега са правени само временни пилотни проекти. Самата Швеция вече тества няколко такива, а подобни пробни отсечки има и в Германия, Италия, предстои появата на подобни шосета и в САЩ и Франция.

През 2018 г. на 2 км участък от пътя от основното летище на Стокхолм - Арланда, към логистичен център наблизо беше снабден с 2 релси, които захранват с ток минаващите отгоре коли.

Пътят с релси предизвика интереса и на шведския принц Карл Филип. Снимка: Getty Images
Пътят с релси предизвика интереса и на шведския принц Карл Филип.

При подобна технология токът спира, когато колата се измести от релсите - например ако изпреварва, освен това изисква почистен от снега път. Захранването секва и когато спре превозното средство. Системата освен това изчислява консумацията на всяка кола.

Електричеството не е по повърхността на пътя, а експериментите са показали, че дори и да се наводни шосето със солена вода, то е напълно безопасно, дори ако човек ходи бос - токът е един волт.

Електрифицирането на участъка е струвало 1 млн. евро за километър.

На остров Готланд пък има пилотен проект за безконтактно зареждане - 1.5 км участък край град Висби. Стойността и тук е 1 млн. евро на километър.

При тази технология медни намотки се инсталират под асфалта, а чрез съответстващите им устройства в камионите електричеството се пренася през индукция - като при зареждането на електрическите четки за зъби.

Тестовете се правят с електрически 40-тонен камион, който успява да измине участъка с 80 км/ч, докато получава средно 70 киловатчаса енергия от пътя. Оттам минава и автобусът, който свързва града с близкото летище.

Още през 2016 г. в Швеция е тестван и "тролейбусният" вариант - на автострада. Технологията е въведена пилотно и на места в Германия - там има общо около 15 км подобни участъци.

Данните от всички тези пробни проекти също ще се вземат предвид от транспортната администрация при решението за постоянния път в района на Йоребру.

По принцип основният акцент на подобни пътища са тежкотоварните превозни средства и как те да получават достатъчно захранване.

"Ако имате само статични зарядни станции, ви трябват тежкотоварни камиони с огромни батерии", обяснява пред "Евронюз" Ян Петерсон, директор на отдела за стратегическо развитие в ШТА.

Проучване на учени от Техническия университет Чалмерс в Швеция обаче показва, че подобни пътища биха били от полза и за леките автомобили. Те са анализирали движението на над 400 реално управлявани коли по шосета в Швеция и в Европа.

Екипът е стигнал до извода, че ако се комбинира зареждането с ток на станции или вкъщи с това от електрически пътища, това може да доведе до намаляване на размера на батериите с до две трети, което пък да намали цените на електромобилите.

Освен това, според проучването, достатъчно е 25% от най-натоварените пътища да са електрифицирани за оптимално зареждане на колите - заедно с това у дома, извън движение.

Всички проекти и пилотни електрически пътища в Швеция са част от по-голям план и целят транспортната администрация да проучи, анализира и стандартизира процеса, така че до 2045 г. страната да има цели 3000 км електрифицирани пътища.

 

Най-четените