Да работиш за пари или най-накрая да успееш да направиш филм, за който си мечтал повече от 20 години. Дилемата е лесно решима, ако се казваш Мартин Скорсезе, световноизвестен режисьор, носител на Оскар. Лентата се казва "Мълчание" и вплита мистериите на японската култура, толкова далечна и неприветлива към пристигащите там европейци, с основните енигми на религията.
Американската премиера се състоя на 23 декември миналата година, а в София първата прожекция е на 14 януари в зала 1 на НДК.
Скорсезе търси отговор на един от вечните въпроси на човечеството: "Защо Бог мълчи пред страданията на хората?" Филмът е адаптация на романа на Шюсако Ендо и е считан за сюжет, който световноизвестният режисьор мечтае да реализира от десетилетия.
Ако разделим дългата върволица от филми на Скорсезе на такива, насочени към масовата публика и сюжети, на които държи (вторите се оказват сред тези които не носят особени
печалби, "Мълчание" не е първият случай).
Но защо да се занимаваш с вечния въпрос "Има ли Бог или не? А ако Да, то защо има толкова страдание в света?" И тук Скорсезе не е единственият. Това беше и една от основните сюжетни линии в "Младият Папа", успешният сериал на HBO от есента, плод на италианския режисьор Паоло Сорентино.
И в последния филм на Мартин Скорсезе "Вълкът от Уолстрийст", и в "От другата страна" - единствената лента, която му донесе Оскар, се вижда афинитета на режисьора към
подобни теми.
Какво се случва в "Мълчание"?
Европейците тепърва откриват Япония. Страната на изгряващото слънце, в която властва силният шогун Токугава е голяма загадка за португалците. Заедно с първите европейци пристигат и първите мисионери. Йезуитите са единственият католически орден, допуснат да проповядва в Япония. Но те могат да го правят само тайно, защото ги грози смъртна заплаха. Португалските свещеници Родригез, (Андрю Гарфийлд, познат от Социалната мрежа, Невероятният Спайдърмен) и Гарупе (Адам Драйвър) са принудени да проповядват тайно, далеч от очите на властта. Иначе ще бъдат набити на кол.
Основният им страх обаче е, дали изпълнявайки разпоредбите на властта, за да си спасят живота, не се отричат от вярата си. До тях достигат слухове, че техният учител отец Ферейра (Лиъм Нийсън - „Списъкът на Шиндлер", „Междузвездни войни") е изчезнал, може би е мъртъв или се е отказал да бъде свещеник, претопил се е в японската действителност, взел е японско име и дори японска жена. Затова двамата предприемат пътуване, за да разберат какво се е случило с него и с християните в Япония.
Съавтори на сценария са Скорсезе и Джеймс Кук, с когото режисьорът работи по "Бандите на Ню Йорк" и "Невинни години". Но "Мълчание" не е исторически филм с религиозен сюжет.
Родригес и Гарупе не са смирени божи служители, а убедени оратори, които защитават с цената на всичко своята идея. Ако се абстрахираме от расото на Родригес и от странната му прическа, той може да бъде взет и за модерен политик.
Той е класически либерален тип, изпълнен с добри намерения, но убеден, че само неговата гледна точка е правилната. Не вижда какво се случва всъщност с хората, на
които проповядва, нито осъзнава докъде водят последствията от неговите думи.
Скорсезе повдига стария въпрос за кървавата цена, с която европейските мисионери покръстват "езичниците" в Новия свят. Може ли да проповядваш любов и да убиваш в името на Бога? Може ли да разказваш за Христос, пожертвал се за всички хора, а да гледаш безучастно как твоите хора, твоите християни умират като кучета?
Това го пита и японският управник на разпита. Но свещеникът няма убедителен отговор, нито за него, нито за себе си.
Малко преди да бъде заловен окончателно,Родригес коленичи и вижда отражението си във водата. За момент той сякаш вижда лицето на Христос. Може би това е видение или плод на отчаяна халюцинация. Всъщност начинът, по който виждаме себе си зависи от нашата собствена вяра.
Има ли значение дали си будист, или християнин? Какво се променя от начина, по който наричаш своя Бог? Дали това не е въпрос само между теб и него? Скорсезе също си задава тези въпроси вече повече от 50 години, а отговорите продължават да бъдат отворени.
"Мълчание" не е загадка, която можете да разгадаете, а възможност да се замислите. История с отворен край, която обаче определено си заслужава.