Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Падението на Киара Ферани - италианската кралица на инфлуенсърите

Роман от измами закопава кариерата ѝ онлайн Снимка: Getty Images
Роман от измами закопава кариерата ѝ онлайн

В началото на март 36-годишната Киара Ферани гостуваше в италианското предаване Che tempo che fa ("Какво ще бъде времето"), където водещият ѝ бе подготвил специална изненада.

На монитора до тях екипът на шоуто пусна видео монтаж, който проследяваше еволюцията на Киара от обикновена брюнетка и студентка по право до най-печелившата модна инфлуенсърка, която излиза от автомобили със затъмнени стъкла и позира за събития сякаш върти целия свят на малкия си пръст.

"Лудост е, лудост е това, което си създала", казва след края на видеото водещият на Che tempo che fa - Фабио Фацио, като допълва, че успехът на инфлуенсърката му напомня за Робърт Опенхаймер - създателя на атомната бомба.

Фацио не е далеч от истината.

Също като физика, Киара Ферани създава мощна машина за обществено влияние, която от един момент натам се превръща в основното ѝ амплоа. Но сега е преследвана от угризения, след като тъмната страна на нейното творение беше разкрита.

Киара и съпругът ѝ Ферез на "Мет Гала". Снимка: Getty Images
Киара и съпругът ѝ Ферез на "Мет Гала".

Случаят "Пандоро"

Гостуването на Киара в италианското лайфстайл предаване бе първата ѝ публична поява от декември 2023 г., когато името ѝ бе замесено в шумен скандал, превзел цялата нация.

Огънят тръгна от няколко снимки в Instagram, на които инфлуенсърката позира с кутии пандоро - сладкиш, който в Италия се сервира на Коледа, на компанията Bolocco.

Със снимките Ферани агитираше последователите си да си купят празничното лакомството под претекст, че процент от продажбите ще бъдат дарени на детската болница в Торино.

Седмици по-късно и инфлуенсърката, и Bolocco бяха глобени от органа за защита на конкуренцията на пазара за подвеждаща реклама. Оказало се, че компанията-производител на пандоро е направила дарение за детската болница още през април.

Безвъзмездно отпуснатата сума е била от 50 000 евро, което влиза в разрез с твърдението на Ферани, че Bolocco ще дарят част от коледните продажби на сладкиша си.

Като става дума за пари, най на сметка от цялата кампания е излязла инфлуенсърката. За снимките, публикувани в личния ѝ профил, тя е получила крупните 1,1 милиона евро.

Разкритията подействаха като социална гилотина. Последователите на интернет звездата се ядосаха, че ги е излъгала - първо, за размера на дарението и второ, за това, че "чистите намерения" са я подтикнали към сътрудничество с Bolocco.

От тази гаф лавината с негодувание срещу Ферани расте с всеки следващ ден.

Малко след бе глобена за подвеждаща реклама, италианските медии разкриха още 4 подобни на Bolocco случая с други компании.

Всяка от общите им кампании с Ферани е обещавала подкрепа за различни благотворителни каузи, но впоследствие е дарявана символична сума, която ярко контрастира на шестцифрения хонорар на инфлуенсърката.

Механизъм за милиони евро

Ако все още има хора, които вярват, че пословичният успех на Ферани се дължи на само на естествената ѝ красота, последното разследване на италианския L'Espresso ще ги оправдае.

На 8 март седмичникът публикува обширен материал, посветен на бизнес империята на инфлуенсърката, в който стратегиите ѝ за успех са разнищени точка по точка.

На корицата си L'Espresso е изобразил Киара като Жокера от комиксите за Батман, а разследването им носи заглавието "Тъмната страна на Киара Ферани".

Корицата на L'Espresso е препратка към корица на списание New York, което през 2009 г. изобразява измамника Бърни Мадоф като Жокера. 

Статията започва с разкритието, че 11 милиона от 29-те милиона последователи на италианката са всъщност фалшиви профили. Фалшиви са още известна част от коментарите под снимките ѝ, както и харесванията.

Отделно от това, Ферани е следвала инфлуенсърската стратегия за по-малко, но по-лични постове. Това означава, че не е заливала последователите си със съдържание, а когато е публикувала нещо в социалните мрежи, то е нещо, което засяга личния ѝ живот.

Instagram профилът на Ферани е пълен със снимки на двете ѝ деца, на съпруга ѝ, на дома ѝ. Феновете ѝ са свидетели на нейната сватба, на рождените дни на децата ѝ, на семейните им ваканции... Линията между публичния и интимния ѝ живот е напълно заличена.

Експерти отбелязват за L'Espresso и че инфлуенсърката не се стреми да представи всекидневието си в най-реалистичната възможна светлина. Тя е старае да продава мечта.

"През цялата история на съществуването си хората са измисляли идоли, които да им дават надежда. Това е фундаментална човешка нужда. Същото е и с Киара. Тя е аватар за обикновеното момиче, което се издига до висшето общество. Мечта на много италианци", отбелязва журналистът Роберто Д'Агостино.

Киара Ферани и съпругът ѝ Ферез на почивка. Снимка: Getty Images
Киара Ферани и съпругът ѝ Ферез на почивка.

Самата Ферани също експлоатира идеята за самоиздигналата се млада жена, която има всичко - блестяща кариера, семейство, страхотна външност.

На събитие в Сан Ремо тя прочете писмо до по-младото си Аз, което завършваше с посланието" Успехът е на една ръка разстояние", отправено към младите италианки.

Тогава инфлуенсърката пропусна да спомене, че със съпруга ѝ - рапъра Ферез - са разделени от една година, че той се е изнесъл от общия им дом и че въпреки раздялата двамата са продължавали да качват снимки в Instagram и да се преструват на щастлива семейна двойка.

Но може и да е по-лошо.

В разследването на L'Espresso се говори, че италианката е управлява мрежа от фирми, част от които фантоми, на които е превеждала солидни суми от печалбите на дружеството си Sisterhood.

Целта на преводите според седмичника е да се укрият данъци или да се платят по-малко такси към държавата.

Един от най-сладките договори на Киара е с Dior. Инфлуенсърката е тяхно лице от години. Снимка: Getty Images
Един от най-сладките договори на Киара е с Dior. Инфлуенсърката е тяхно лице от години.

Прокуратурата в Италия вече се е самосезирала по въпроса, а от своя страна Ферани заяви, че ще съди L'Espresso, но не заради отправените обвинения, а заради корицата им, на която е изобразена като Жокера.

Каквото и да направи обаче, малцина са оптимистите, които вярват, че италианка ще изплува от скандала чиста. Сред тези оптимисти е и Ферани. Тя е убедена, че накрая ситуацията ще се нареди в нейна полза.

В изявление до Le Monde италианката пише, че единственият грях към последователите ѝ е куцата комуникация с Bolocco, но извън това не е направила нищо погрешно, още по-малко незаконно. 

"Напълно съм наясно с моя бизнес и ще продължа са го развивам и укрепвам. Няма да се откажа от моята история, а ще продължа да се показвам такава, каквато съм, независимо от мнението на хората за мен", категорична е Ферани. 

 

Най-четените