Одри Афонсо е впечатляваща френска инфлуенсърка.
Тя е висока, слаба, с перфектно изваяно лице, плод както на природата, така и на опитни козметични хирурзи. Сред любимите занимания на Одри са да пътува, хапва, пийва, носи маркови дрехи и пазарува от брандове като Celine и Chanel.
Афонсо не си прилича особено с нейната колежка по призвание Алексия Дюшен. Последната също е руса и хубава, но с по-пищни форми и с фокус върху хубавата храна.
Общото между двете жени обаче не са само последователите, които са над 100 хил. в Instagram.
Афонсо, Дюшен, както и още десетки техни колеги са мишена на френския министър на икономиката Бруно Льо Мари.
Льо Мари е на мнение, че редица инфлуенсъри, звезди от риалитита и залязващи популярни личности от телевизията са със съмнителни доходи заради онлайн дейността си и се движат на ръба между честни доходи и измама.
"Инфлуенсърите не уважават достатъчно правилата, затова трябва да ги принудим", категоричен е той.
Според него цел на по-подробно проучване ще са доходите на около 150 хил. инфлуенсъри, които живеят във Франция. Всички те имат стотици хиляди, ако не и милиони последователи онлайн и могат да спечелят около 15 хил. евро само с един свой пост в социалните платформи.
Повечето от най-популярните френски лица в интернет работят с имена като Coca-Cola, McDonalds, Dior, Chanel и други елитни брандове. Льо Мари се опасява, че поне част от тези личности укриват приходите си и/ или се изхранват от реклама на съмнителни продукти.
Инфлуенсърка на име Набия Бенати-Вергара, която дори не живее във Франция, а в Дубай, вече получи глоба от 20 хил. евро.
Глобата е постановена от съда в Париж, а причината за нея е, че извън рекламите на лъскави дрехи и скъпи дестинации, сексапилната Бенати-Вергара е рекламирала и операции с биткойн със съмнителна възвръщаемост.
Други инфлуенсъри промотират недоказани като безопасност и ефективност хапчета и хранителни добавки за отслабване и пластични операции на определени хирурзи. Набия пък далеч не е единствената, която рекламира криптовалути и обещава над 80% възвръщаемост, без да може да докаже подобно нещо.
Френският социален министър Артур Делапорт е на мнението на Льо Мари - в интернет чрез инфлуенсърите се случват редица измами и схеми и трябва да се измисли схема, с която това да бъде регулирано.
"Потребителите губят пари заради тези хора", убеден е Делапорт.
По тази причина френското правителство обмисля общо 11 стъпки, с които ще регулира пазара на инфлуенсъри поне в страната.
Тези 11 мерки вече са внимателно разписани и включват точна дефиниция на термина "инфлуенсър", забрана за реклама на някои продукти като медицински процедури, някои медикаменти и хранителни добавки, задължение инфлуенсърите и марките да имат писмени договори и други.
Нещо повече, посланието, което френското правителство иска да изпрати към популярните онлайн личности, е аполитично.
Искането за строги регулации на онлайн пазара на инфлуенсъри се подкрепя както от левите, така и от десните партии във Франция, както посочва "Политико". Стефан Вожета от партията на Макрон - "Ренесанс" - заявява за изданието, че е в интерес на всички депутатите да работят заедно.
С думите си той директно подкрепя министър Артур Делапорт, който е от социалистическата партия.
Действията на френското правителство не са съвсем изненадващи, след като за 2021 г. бяха разследвани 60 инфлуенсъри и техните агенции, а 40 от тях бяха намерени за виновни.
Според разследването на френската потребителска асоциация 6 от 10 инфлуенсъри не спазват законите за търговия и разпоредбите относно рекламата и потребителските права.
По-голямата част от провиненията са заради реклама на нерегламентирани стоки, криптовалути и платформи за залагания.
Глобите за провинения от този ранг във Франция варират от глоба до 300 хил. евро до две години лишаване от свобода.
Крайната амбиция на Париж е всички разпоредби, които важат за конвенционалните реклами, да бъдат приложени и за инфлуенсърите. До реклама в страната не могат да достигнат тютюневи изделия, опасни продукти, наркотици, непроверени медикаменти, хазарт и продукти с потенциално негативно влияние.
Освен това на френския рекламен пазар стриктно се спазва правото на конкуренция, което при инфлуенсърите е силно нарушено заради драстичните разлики в броя на последователите.
Промените в законите в тази насока трябва да се гласуват този март месец.