Всички го разпознават, когато видят дървената му рамка, конзолната седалка и извитата облегалка. Креслото Poäng е един от най-емблематичните продукти на Ikea.
Шведският мебелен производител е създал над 30 млн. кресла Poäng от началото на серията през 1976 г. и продължава да продава по около 1,5 млн. бройки от най-популярния си стол - доста прилични резултати за дизайн на средна възраст.
На какво се дължи търговският успех на Poäng, който се превърна в икона за линията на Ikea?
Тайната се крие в една гениална концепция, която внимателно се обновява през годините. Компанията няма практиката да насочва светлината на прожекторите върху индивидуалните дизайнери, но поводът си заслужава - през 2016 г. Poäng навършва 40 години.
Японският дизайнер Нобору Накамура е създателят на емблематичния Poäng. Той започва да работи в Ikea през 1973 г. с намерението да се запознае отблизо с детайлите от скандинавския мебелен дизайн. Накамура си партнира с Ларс Енгман, директор по дизайна в компанията, за създаването на кресло на базата на конструкция с фурнирна облицовка.
Дизайнерът, който напуска Ikea през 1978 г., за да създаде своя собствена мебелна компания, разказва как се заражда идеята за стола:
"Опитът ме научи, че конзолата от U-образна структура, изработена от моделиран шперплат, може да се залюлее до известна степен, когато върху нея седне човек. Искаше ми се креслото да се люлее по елегантен начин - и това ме провокира да измисля Poäng", спомня си Накамура.
"Столът не трябва да е средство, на което човек просто се настанява и седи; той трябва да е средство за емоционално обогатяване. Poäng създава модел, който ни позволява да се отпуснем от стреса и проблемите си, като се полюлеем. Това движение има смисъл и ценност", добавя дизайнерът.
Окончателният силует напомня на стола на Алвар Аалто Model 406, създаден през 1939 г. Вместо текстилната преплетка на седалката обаче Poäng излиза с тънка възглавница.
"Дизайнът на този култов продукт почти не се е променил от създаването си, макар че Poäng претърпя известни промени, така че да стане по-достъпен, по-евтин, по-успешен и по-качествен", казва Марк Бонд, зам.-мениджър в Ikea, отговарящ за мебелировката за всекидневни стаи.
Цветът и моделът на възглавницата на Poäng е променен, за да се доближи в по-голяма степен до потребителския вкус. Най-голямата модификация е направена през 1992 г.
Първоначално седалката на креслото е изработена от тръбна стомана, но в началото на 90-те години Ikea решава да я замени с изцяло дървена рамка, чийто размер се свива.
Това улеснява разглобяването и пакетирането на креслото за доставка до клиентите, което намалява стойността му с 21%.
В момента Poäng е по-евтин, отколкото през 1976 г., когато за пръв път излиза на пазара.
През 1992 г. Ikea сменя и оригиналното име на креслото - Poem се превръща в Poäng.
"Еволюцията винаги е фокусирана върху дизайна, върху идеята, че този продукт не е моден аксесоар, а елемент от класическия дизайн, който непрекъснато се подобрява", казва Бонд.
Като имаме предвид колко често виждаме Poäng в домашното обзавеждане, изглежда комбинацията между идеята на Накамура за "щастлив" дизайн и концепцията на Ikea за евтино производство е доста успешна.
В чест на Poäng през септември Ikea ще пусне лимитирана серия на креслото с възглавница от лико, която напомня на оригиналната тапицерия от 1976 г.