Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да, има лоша реклама

"Счупеното не се лепи" важи особено много за реномето Снимка: Twitter
"Счупеното не се лепи" важи особено много за реномето

"Няма лоша реклама, важното е името ти да се споменава". Тази мантра би трябвало да важи с пълна сила, ако брандът ти се попадне в едно изречение с някое от най-популярните лица на световния шоубизнес.

Сетете се за Кейт Мидълтън - когато тя се появи с черно-бял панталон на Gap, маратонки Superga или друга достъпна масово марка, обикновено въпросният артикул се изчерпва до няколко часа.

По нейните стъпки върви и годеницата на принц Хари - Мегън Маркъл. Бялото палто от канадска марка, с което тя беше при обявлението на годежа им, се превърна в една от най-търсените модни находки в края на годината.

Но има случаи, в които това красивите, богатите и известните да носят продукт с твоето лого или да участват в рекламата ти носи точно обратния ефект. Това е така нареченият "reverse marketing" или каза по нашенски "обратен маркетинг".

Единият от тримата водещи на предаването The Grand Tour - Джеръми Кларксън - дори предложи този подход да бъде използван, за да накарат определени марки да им плащат, за да НЕ ги рекламират и използват.

Кларксън със сигурност има какво да каже по въпроса, след като на него символично е кръстена цяла тенденция в продажбите или, по-точно, в спада на продажбите - "Ефектът на Джеръми Кларксън".

Засегнати от него са производителите на ежедневно облекло и най-вече лидерът Levi's.

Дънките са основна част от гардероба на почти всеки още от 80-те години на миналия век и тази тенденция се запазва непоклатима до средата на 90-те. Но през 1997-а настъпва рязък спад в продажбата на деним. Причината - хората на средна възраст като Кларксън правят тези дрехи да изглеждат демоде.

Водещият не крие, че винаги, когато се появява на екран, предпочита да се облича със сако и джинси от колекцията Levi's 501. И така вместо признанието му да доведе до засилено търсене на марката, води до отказа на много млади хора да се обличат с нея. Те виждат в Джеръми образа на баща си или чичо си. А никой не иска да изглежда като чичо си.

Още тогава Кларксън се шегува, че ако му бяха дали 40 млн. долара, с удоволствие щеше да се откаже от емблематичния си стил.

Неговият колега от The Grand Tour Джеймс Мей също може да служи за пример за "обратен маркетинг". Той има една любима блуза, която няма как да сбъркате и която носи по-често от необходимото.

Дрехата е на широки цикламени и лилави райета и е на американската марка Gant. В Twitter Мей дори показва, че от носене е скъсал блузата, на което получава отговор, че това няма значение - така или иначе няма да спре да я носи.

Привързаността му към точно тази дреха обаче прави впечатление и на мениджърите на Gant и то не в положителна насока. На едно събитие техен представител обещава на Джеймс колкото си иска безплатни дрехи, само и само да спре да носи точно тази.

За да допълни картината, Кларксън се шегува, че може да поиска 50 хил. от производителя на часовници Omega, за да се откаже от тях и да мине на Rolex. Tова се случва докато демонстративно показва масивен часовник Omega от серията Railmaster.

Колкото до третия елемент от The Grand Tour - Ричард Хамънд, Кларксън и Мей препоръчват на потенциалните рекламодатели да брандират долната част на шасито на автомобилите му - като се има предвид тежката му катастрофа от еп. 1.

"На това не му ли се казва изнудване", е коментарът на Хамънд.

Всъщност обаче има доста примери как привличането на популярни личности към рекламната кампания може да доведе до непредсказуеми щети.

Много са примерите за това как едни от най-популярните брандове са принудени да се молят на звездите да спрат да се показват с продуктите им или спешно са спирали рекламен клип, който вреди на имиджа им и от там - на продажбите.

Гигантът Pepsi е известен с рекламните си видеа с едни от най-големите звезди на музиката, киното и спорта. В тях могат да бъдат видени Бионсе, Пинк, Бритни Спиърс, София Вегара, Роналдо, Дейвид Бекъм. Какво може да се обърка, ако следващата главна роля е поверена на една от сестрите от клана Кардашиян-Дженър?

Тази година излезе спот, в който акцентът е върху младата Кендал Дженър.

Докато красавицата снима фотосесия с ярък грим и руса перука, тя забелязва поток от протестиращи на улицата. Маха перуката, изтрива червилото и се влива в тълпата. Кадрите, в които тя подава кенче с газирана напитка на полицаите в знак на примирие, обаче ядосаха публиката.

Мнозина призоваваха за бойкот на Pepsi, тъй като прецениха, че компанията експлоатира по отрицателен начин протестите за равноправие #BlackLivesMatter. Недоволството идваше и от факта, че повечето не мислят, че риалити звезда и манекенка като Кендал може да е лицето на толерантността и защитата на човешките права. А и кенче с безалкохолно едва ли може да озапти полицейската агресия.

В крайна сметка от Pepsi се принудиха да спрат рекламата, защото такава вълна от недоволство може да нанесе щети на продажбите им.

Ситуации като тази са много и доказват, че едно популярно лице с твоя бранд "под ръка" не само може да не доведе до небивал интерес, а е в състояние да накара десетки, дори стотици да се откажат от марката ти. Достатъчно е едно необмислено изказване или няколко кадъра със слаб сценарий. А освен "лоша реклама няма", хората са казали и че "счупеното не се лепи". Това с всичка сила важи за реномето.

---
Присъединете се към групатa Webcafe.bg във Facebook за свежи истории през целия ден:

   

Най-четените