"Великолепно, Маестро, най-после!" - така италианският министър-председател Матео Ренци поздрави 86-годишния Енио Мориконе за триумфа му в нощта на Оскарите.
Легендарният композитор, автор на музиката към повече от 500 филмови и телевизионни продукции и 100 класически произведения, получи статуетката за работата си по "Омразната осморка" на Куентин Тарантино.
Още през 2007 г. Мориконе беше награден с почетен Оскар за цялостно творчество, но това е първото отличие за Маестрото в конкуренция с други филмови композитори - срещу Томас Нюман ("Мост на шпиони"), Джон Уилямс ("Star Wars 7"), Картър Бъруел ("Карол"), Йохан Йохансон ("Сикарио").
Отличието, връчено от Куинси Джоунс, накара цялата зала в Dolby Theatre да стане на крака и да го посрещне на сцената с аплодисменти.
"Моите почитания за всички останали кандидати - и по-специално, за уважавания Джон Уилямс", каза Мориконе при приемането на наградата. Той благодари на Тарантино за вдъхновението и посвети музиката и наградата си на своята съпруга Мария Травиа.
Дългоочакваното признание за огромния талант на Мориконе дойде едва при шестата му номинация за престижната награда.
Още през 1979 г. композиторът беше номиниран за музиката към "Райски дни" на Терънс Малик. Победата тогава отива при Джорджо Мородер за "Среднощен експрес".
Втората номинация за Мориконе идва през 1986 г. за "Мисията" на Ролан Жофе. Наградата обаче е присъдена на Хърби Хенкок за саундтрака на музикалната драма "Round Midnight", създадена по живота на джаз-легендите Лестър Янг и Бъд Пауъл.
Година по-късно Енио Мориконе отново е сред звездната петица на най-добрите композитори на оригинална филмова музика с "Недосегаемите" на Браян де Палма. Статуетката обаче е присъдена на Дейвид Бърн, Конг Су и Рюичи Сакамото за "Последният император".
"Бъгси" на Бери Левинсън носи четвъртата номинация за Оскар на Мориконе през 1991 г., но отново не печели - Aкадемията дава наградата на Алън Менкен за музиката към анимационния филм "Красавицата и звяра".
През 2001 г. композиторът на "Тигър и дракон" Тан Дън е предпочетен пред Мориконе, който създава оригиналната музика за "Малена" на Джузепе Торнаторе.
И така - до 28 февруари 2016 г., когато "Осморката" на Тарантино стана повод за отдавна заслужения приз.
Това не е първата съвместна работа между Тарантино и Мориконе, но за първи път композиторът пише оригинална музика за негов филм.
Двамата работеха заедно по музиката за "Кил Бил", "Гадните копилета" и "Джанго без окови". Всички произведения на Мориконе в саундтрака на четирите филма обаче бяха взети от други класически ленти.
През 2013 г. между композитора и режисьора избухна конфликт, след като Мориконе остана недоволен от начина, по който музиката му беше използвана в "Джанго без окови". Тогава той обвини Куентин Тарантино, че между сцените и мелодиите липсва съгласуваност.
Две години по-късно след лично посещение на Тарантино в дома на Мориконе в Рим неразбирателството беше забравено, а резултатът се оказа златен.
Истинските шедьоври на Мориконе обаче никога не са получавали номинация за Оскар - музиката за легендарната уестърн-трилогия на неговия съученик Серджо Леоне ("За шепа долари", "За няколко долара повече" и "Добрият, лошият и злият").
Мориконе прави революция във филмовата музика с нестандартния си подход към аранжимента, за който използва камбани, електрически китари, хармоника, дръмбой и всевъзможни звукови ефекти като изстрели с пистолет, камшични удари, припявания, подсвирквания и др.
Въпреки че името му винаги е свързвано с т.нар. "спагети уестърни", жанровото разнообразие на музиката е много по-богато и обхваща както комедии, така и драматични и романтични филми, трилъри, ужаси и дори приключенски филми.
На 86-годишна възраст Маестрото продължава да създава оригинални композиции на най-високо ниво.