Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Инфлация? Младите венецуелци не търсят да изкарват боливари, а злато в онлайн игрите

Венецуела може и да не разбира търсенето и предлагането, но венецуелците го схващат доста добре Снимка: iStock
Венецуела може и да не разбира търсенето и предлагането, но венецуелците го схващат доста добре

Корупцията, некомпетентността и санкциите опустошиха петролната индустрия на Венецуела, основният източник на твърда валута в страната. Но икономическата криза в страната насърчи предприемаческия инстинкт на много други хора, който решиха, че понякога виртуалните пари могат да бъдат по-ценни от банкнотитв в ръцете.

Лошата икономическа ситуация във Венецуела успя да насърчи "отглеждането" на виртуално злато. И не, тук не става въпрос за поредната криптовалута, а за онова злато, което играчите в онлайн видеоигрите изкарват от куестовете си.

Венецуелците прекарват часове в игра на масови мултиплейър онлайн ролеви игри (mmorpgs), като целта им е не забавление, а печелене на златни монети (валутата в RuneScape) или кристални (Tibia).

Те ги продават за истински пари, чрез посреднически уебсайтове, на други геймъри, които ги харчат за такива виртуални ценности като оръжия, броня и магически отвари.

Венецуелците, играещи RuneScape, могат да спечелят между 500 000 и 2 милиона златни монети на час, като масово убиват дракони и масово произвеждат руни. При сегашните валутни курсове 1 милион златни монети струват около 50 цента.

Златен фермер може да печели 40 долара на месец - принципно скромна сума, която в една държава с минималната запла от 7,50 долара на месец, може да бъде цяло богатство.

Някои златни фермери търгуват с натрупаното онлайн "злато" за Bitcoin, който, макар и по-нестабилен от повечето конвенционални валути, е далеч по-сигурен от боливара на Венецуела.

Разбира се, има ги и онези, които добиват и съвсем истинско злато, голяма част от тях по незаконен начин, но и това е сред алтернативните източници на доходи за отчаяните венецуелци.

„Търговията в реалния свят“ не е новост. Той започна в запълнените с дим игрални зали на Южна Корея в края на 90-те години. В Китай в средата на 2000-те може би 50 000 „златни ферми“ добиват виртуално злато денонощно. Земеделските производители печелят колективно стотици милиони необлагаеми долари.


Натрупано злато в World of Warcraft

Разработчиците на играта се съпротивляваха. Според тях "златовъдите" всъщност не играят играта. Някои влизат в акаунти на други хора и открадват виртуалното им злато. Прекомерното "отглеждане" на злато може да причини инфлация по време на игра - макар и по-малко от 200 000%, които прогнозира МВФ за Венецуела тази година.

Някои доставчици на безплатни игри сами продават виртуално злато и не харесват конкуренцията на нелицензираните фермери за злато.

След разцвета си през 2000 г. отглеждането на злато намаля. От една страна, игрите от типа mmorpg станаха по-малко популярни. Разработчиците на игри съответно намалиха размера на екипите си.

От EBay, където геймърите пускаха на търг виртуалните си стоки, забраниха подобни сделки, а същото направи и Южна Корея. Напоследък обаче mmorpg изживяват своеобразен ренесанс, подклаждан от носталгията по тези игри носталгия, а златотърсачите в засегната от кризата Венецуела бързо се ориентираха как да припечелят лесно пари за кратко време.

Умението им дразни другите играчи. Това е влошило покупателната способност на златните монети на Grand Exchange - пазар на RuneScape, където играчите могат да купуват виртуални стоки като въглища, кленови трупи, скримитари и кожи от зелен дракон (които могат да бъдат превърнати в броня).

Когато във Венецуела имаше масови спирания на тока на национално ниво, продажбата на тези стоки масово спадна. Просто без електричество "фермерите" не можеха да произвеждат злато, а липсата на виртуална монета доведе до скок цените на въображаемите суровини.

Преди две години потребител в Reddit, който нарича себе си Cerael, публикува доста расистки коментар, представляващ ръководство за това как се убиват онлайн в битка венецуелци, които разиват "златни ферми". Модераторите бързо премахнаха публикацията и невъздържаните коментари към нея.

Jagex, британският разработчик на RuneScape, забрани уеб сайтове за търговия и посредници. Този месец компанията спечели дело, което прекрати работата на два уебсайта за отглеждане на злато.

И все пак индустрията няма да умре. Въпреки че разработчиците искат игрите да са състезания за умения и всеотдайност, незаконните пазари ще се образуват там, където съществуват търсенето и предлагането (истина, която социалистическите лидери на Венецуела изпитват затруднения да възприемат).

Когато един уебсайт посредник бива затворен, на негово място се появява нов, който да го замени. Ресурсите, необходими за спирането на всеки един от тези дребномащабни венецуелски фермери за злато, са твърде големи, за да направят усилията рентабилни. Не си струва времето на разработчика на дадената игра да налага правилата на толкова дребни нива, Едуард Кастронова, който изследва виртуалните светове в университета в Индиана.

Неотдавнашното преиздаване на "World of Warcraft Classic", 15-годишната оригинална версия на популярната онлайн игра, вероятно ще даде на фермерите за злато още една благодатна мина, от която да се възползват за закрепване на собствените си финанси.

И докато е трудно да си изкарва прехраната в истинската Венецуела, много от венецуелците предпочитат да работят в света на фантазиите.

 

Най-четените