Десетки хиляди долари - толкова може да струва един добре разработен гейминг акаунт. Въпросът обаче е кой ще спечели от продажбата му - дали собственикът или хакерът, откраднал профила с обещание за безплатни скинове.
И ако в първия сценарий сделката изглежда като отплащане за часовете, прекарани в битки и създаване на стратегии за победа, то втората ситуация е измама, наподобяваща кражба на самоличността.
За съжаление на черния пазар се продават множество гейминг акаунти за различни суми в зависимост от играта и постигнатото ниво.
Как се случва измамата?
Фишингът най-често започва като предложение за безплатни онлайн пари или желани ъпгрейди - скинове, купи, диаманти и др. за определена игра, като в замяна измамниците искат телефонния номер и получения код за автентикация.
След като изпратят необходимите данни на непознатия "геймър", жертвите не получават обещаното, а от телефонната им сметка им се източват големи суми или всички пари до лимита на самия номер. В някои случаи злодеятелите искат директен достъп до акаунта с обяснението, че само така могат да добавят желаните ъпгрейди.
И не след дълго играчите губят собствеността над профилите и постигнатия до момента напредък.
"Изгодните" оферти се предлагат в чатовете на самите игри или в платформите за комуникация, а жертви в повечето случаи стават децата и подрастващите, които се доверяват с надеждата за бърз напредък и постижения в любимата си игра.
Ето защо новото издание на образователната инициатива Digital Scouts показва на тийнейджърите как да се предпазват от подобни заплахи в интернет и да пазят личните си данни. С помощта на популярни инфлуенсъри кампанията на Yettel в партньорство с Националния център за безопасен интернет учи за фишинг измамите в игрите.
В кампанията участва Драгомир Дончев (4a1a) - геймър и създател на дигитално съдържание, който през личната си история разказва за ситуациите, в които могат да попаднат децата, ако рискуват данните си, за да получат безплатни ъпгрейди. Скиновете са една от най-честите примамки, защото те правят играта по-вълнуваща и са желани от много играчи.
Как да се защитим?
От Центъра за безопасен интернет съветват към "безплатните" неща онлайн да се подхожда критично и с доза мнителност, за да се предотвратят подобни злодеяния. И обръщат внимание, че платформите за игри нямат практика да раздават награди през линкове и срещу лични данни.
Консултативната линия на Центъра 124 123 е отворена за въпроси и съдействие при необходимост. В случай, че измамата е факт, е добре да докладваме потребителя в съответната платформа и да предупредим приятелите си за измамата.
Мисията на Digital Scouts e да помага на подрастващите да бъдат по-защитени и уверени в онлайн пространството. Чрез игри и предизвикателства кампанията превръща уроците за безопасно сърфиране в забавление. Тя е част от цялостната стратегия за дигитално приобщаване на Yettel. С нея телекомът си поставя за цел всяка година да ангажира по темата 40 000 деца и младежи, а през 2024 г. участниците надхвърлят 58 000.