Microsoft тества 4-дневната работна седмица в Япония. И продуктивността скочи.

Япония е една от страните, известни с почти фанатичната си трудова етика, дълги работни дни и все по-чести случаи на тежко професионално прегаряне. В резултат на бруталната им култура на работа, японците въвеждат в езика си термина "кароши" - "смърт от преумора заради работата".

На фона на това все повече по-малки компании от цял свят въвеждат идеята за 4-дневната работна седмица.

Преди няколко месеца към този подход се обръща и японският офис на технологичния гигант Microsoft.

Сега компанията публикува данни от експеримента си, които говорят за това, че скоро дори и големите глобални играчи могат да въведат 4-дневната работна седмица за служителите си.

Компанията представи това лято в Япония програма, наречена "Предизвикателство за избора на работен живот", която затваря офисите всеки петък през август и дава на всичките служители още един, допълнителен почивен ден всяка седмица.

Освен намаляването на работното време на седмична база, мениджърите също така призовавали служителите да намалят и времето, което прекарват в срещи и в отговаряне на работни обаждани и имейли (особено в извънработно време).

Ръководството на японския офис на компанията е предложило схема, по която служебните срещи да продължат не повече от 30 минути. Служителите също са били насърчавани да съкращават количеството срещите си като цяло, като използват онлайн приложение за съобщения (разбира се на Microsoft).

Резултатите от експеримента са повече от обещаващи.

Макар че времето, прекарано на работа, е значително намалено, производителността (измерена с продажби на служител) се е повишила с почти 40% в сравнение със същия период на предходната година, се казва в съобщение на компанията от миналата седмица.

Според публикуваните данни от Microsoft ефектите от намаляването на работната седмица засяга масово работещите в японския й офис. Над 90% от 2280 служители на Microsoft в Япония заявяват в интервюта с отдел "Човешки ресурси", че новите мерки са им повлияли в положителен план.

По-ранното приключване на работа през седмицата също така позволява на компанията да спести и от изразходването на други ресурси, например електричеството и хартията. От офиса са използвали с около 23% по-малко електроенергия, а също така са разпечатали на принтерите с 59% по-малко страници по време на кампанията.

Действително отделни подобни експерименти вече показват ползите за бизнеса от това служителите да получават повече лично време.

Те обаче са проведени с твърде малка база и за не достатъчно дълъг период от време, за да се установи дали със сигурност по-кратката работна седмица или поне по-краткия работен ден влияят положително на работния процес.

По-ранните изследвания показваха, че предоставянето на по-голяма гъвкавост в разпределянето на работното време увеличава производителността на служителите. Така например новозеландската компания Perpetual Guardian трайно прие четиридневната работна седмица през 2018 г., след като тестовете показваха до 24% увеличение на продуктивността на труда.

Друг интересен пример, публикуван в Harvard Business Review, показва как китайска туристическа агенция е регистрирала повишение от 13% в продажбите си, след като е позволила на работещите за нейния колцентър да работят от вкъщи.

В САЩ проучване на университета Станфорд от 2017 г. установява, че масово хората са готови да се откажат от 20% от заплащането си, за да избегне определянето на графика им да се случва в последния момент и с почти никакво предизвестие. Те са готови да се разделят и 8% от заплатата си в замяна на повече възможности за работа от вкъщи.

Коментарите за експеримента на Microsoft Япония са, че той идва в точния момент.

Страната отдавна се бори с масово разпространената култура на претоварване с работа. Ако средната продължителност на работната седмица в Европа е около 40 часа, то за японците тя е по-скоро 80 часа.

Проблемът привлече международното внимание през 2015 г., когато служител на японски рекламен гигант се самоуби на Коледа. По-късно разследването по случая показа, че мъжът е работил изключително много и в извънработно време.

Две години по-късно репортерка от японска кабелна телевизия почина, след изтощителна смяна на работа. Нейният работодател след това заяви, че тя е стояла допълнително на работа по над 159 часа месечно, преди смъртта си.

Това накара бизнеса да започне да търси решения. Някои компании започнаха да предлагат на служителите повече гъвкавост в работното време, докато правителството започна кампания, наречена "Премиум петък", която насърчава работниците да си тръгват всеки последен петък от месеца по-рано от работа.

За да се провери дали резултатите са валидни по принцип, или само за конкретния период, Microsoft Япония ще проведе втори експеримент през зимата.

Компанията също така ще насърчи по-гъвкав модел на работа, но (поне засега) няма да налага за постоянно по-кратката работна седмица.

Новините

Най-четените