Производството на автомобили от Honda Motor в Китай е спряно поне до 2 юни, тъй като някои от стачкуващите работници са отхвърлили предложението за повишение на заплатите. Вторият по големина японски производител на автомобили все още преговаря със служителите и връщането към пълен обем на производството ще зависи от тези разговори, заяви Акеми Андо, говорител на базираната в Токио фирма.
Производителят на моделите Accord и Civic губи до 3000 коли на ден, откакто четирите му фабрики за сглобяване на автомобили за най-големия автомобилен пазар в света затвориха миналата седмица. Стачката е знак, че автопроизводителите могат да очакват повишение на разходите за работна ръка в Китай, коментира Сатору Такада, анализатор в Toward the Infinite World Inc. в Токио.
"Получаването на големи печалби от Китай става по-трудно," казва Такада. "Други фирми освен Honda може да имат същия проблем. Ако по-високата заплата е разумна, фирмите може да се наложи да я приемат."
Акциите на Honda спаднаха с 0.4% до 2760 йени в 12:34 часа в Токио след новината за продължаващата стачка.
Производителят на автомобили затвори на 24 май две фабрики в Гуанчжоу, в провинцията Гуандон, а на 26 май ги последваха фабрики в Гуанжу и Ухан, в провинцията Хубей. Стачната вълна започна, след като работници, произвеждащи трансмисии и части за двигатели в Honda Auto Parts Manufacturing Co. във Фошан, Гуандон, напуснаха работните си места на 17 май с искания за повишение на заплатите. Това е първият път, когато стачка спира местното производство на автомобили на Honda, обявиха от фирмата.
Предлагат им 280 долара заплата на месец, искат триста
Близо стотина от общо 1900 работници във фабриката за части са отхвърлили предложението за 24-процентно повишение на заплатите до 1910 юана ($280) месечно, съобщи Такаюки Фуджи, говорител на Honda в Пекин. Служителите са поискали между 2000 и 2500 юана заплата. Местните власти и профсъюзът, който се ползва с държавна подкрепа, преговарят с работниците, каза Фуджи.
Борби между работниците и членове на подкрепяния от правителството профсъюз стартираха вчера в фабриката за части, информира South China Morning Post. Местната полиция е била повикана на помощ, за да спре сблъсъците - и някои от работниците са постъпили в болница за лечение, съобщава китайският вестник Ming Pao Daily News.
Hon Hai Group, производител на Apple iPhone, заяви миналата седмица, че може да повиши заплащането на работниците си в Китай с 20%. Полицията и клиентите от Apple до Dell Inc. проучват условията за работа в Hon Hai след смъртта на поне 10 души тази година в производствения комплекс на фирмата в Шенжен.
Евтината работна ръка се разбунтува
Профсъюзите и работодателите съобщават за нарастващ брой на прекратявания на работа в Китай, въпреки че няма официални статистики, съобщава Международната организация на труда в Пекин.
"Исканията за повече права на работниците, включително по-добро заплащане, и политическата информираност се повишават," каза Кийоши Касахара, професор в университета "Рикио" в Токио, изследващ индустриалните отношения в Китай. "Очаквам да възникнат още проблеми с трудовата сила."
Китай остава привлекателен за производителите, тъй като заплатите все още остават ниски, а служителите са старателни, коментира Ксин Ксинмин, специалист по законите за трудовите ресурси в Китайския център за труд и околна среда в Пекин. Въпреки че споровете са чести, те обикновено лесно се разрешават чрез преговори между фирмите, правителството и индустриалните профсъюзи, каза той.
"В исторически план Китай няма култура на употреба на стачките за разрешаване на трудови спорове," твърди Ксин, бивш директор в китайското министерство на труда. "Няма да има верижна реакция, провокираща още стачки." За разлика от Гърция например, където протестите са почти част от националната култура...
Honda произвеждат около 3000 автомобила на ден в Китай, според Коджи Ендо, токийски анализатор в Advanced Research Japan. Затворените фабрики, съвместни предприятия между Honda и нейните китайски партньори, произвеждат модели като седана Accord и компактния автомобил Civic и имат общ капацитет от 650 000 бройки на година.
Връщането в работен режим на фабриките за сглобяване може да отнеме между един и два дни, докато пълното производство се възстанови в фабриката за части, съобщи Такаюки Фуджи от Honda. Поточна линия във фабриката за части, произвеждаща ръчни трансмисии, заработи отново вчера, информират от фирмата.
"Предположението ми е, че ще бъде необходимо по-малко от седмица, за да се върне производството в пълния си капацитет, след като стачката приключи," обяви Тианшу Ксин, управляващ директор в IHS Global Insight в Шанхай. Honda вероятно ще увеличат смените, за да компенсират пропуснатото производство, коментира той.
Амбициозните намерения
Китай осигуряваше 17% от глобалните продажби на Honda през 2009 г., като марката е на пето място в Китай по продажби през април, според J.D. Power & Associates. Honda може да увеличат продажбите си в Китай с 9% до 630 000 автомобила през тази година, оповести през май амбициозните намерения главният изпълнителен директор на компанията Таканобу Ито.
Honda възнамеряват да повишат производствения си капацитет в Китай с 28% до 830 000 коли годишно към втората половина на 2012 г. и да представят два нови модела с разрастването на търсенето на автомобили в страната, каза Ито в Гуангжу на 25 май.
Продажбите на автомобили в Китай може да се повишат със 17% до 16 млн. през тази година, като годишното търсене може да надмине 30 милиона, според представител на китайския Държавен информационен център.