Honda и Nissan обсъждат възможно сливане. То потенциално ще обедини двата японски автомобилни титана, които наскоро изпаднаха в затруднения, съобщава "Си Ен Ен".
Двете компании публикуваха общо изявление, в което се посочва, че са водени преговори по темата. Там обаче не се дават повече подробности за това в какъв период се очаква това сливане да се случи, нито какви са потенциалните параметри на сделката.
Не е ясно и каква форма може да приеме възможното съвместно предприятие.
"Както беше обявено през март, Honda и Nissan проучват различни възможности за бъдещо сътрудничество, използвайки взаимно силните си страни", се казва в изявлението, като се посочва, че когато има още новини, двете компании ще ги съобщят на заинтересованите страни "в подходящ момент".
Пред "Си Ен Ен" Honda и Nissan потвърждават, че и третият голям играч е участвал в тези предварителни разговори - Mitsubishi. Оттам обаче засега не коментират темата.
Още през март тази година двата автомобилни гиганта на Япония обявиха, че възнамеряват да си партнират в областта на електрическите превозни средства, а през август излезе новината, че сътрудничеството им ще се фокусира върху изграждането на технология за батерии за електромобили.
Двете компании обаче сега може да задълбочат връзките си на фона на предизвикателствата в икономически план, които изпитват.
Голям удар за тях дойде от загубата на позиции на китайския пазар на автомобили, който е смята за най-големия в света. Ако доскоро потребителите там се насочваха към чуждестранни марки, сега тенденцията е да се преориентират към автомобили местно производство, които имат по-атрактивни цени.
Правителството на Китай също предостави стимули, за да помогне на локалните играчи в производството на електромобили и хибриди.
Така макар Nissan и Honda да са едни от първите, които предлагат електромобили и да имат изявени хибридни модели, през последната година китайски марки като BYD ги засенчиха и взеха голям дял от продажбите им в Китай.
Nissan изпитва трудности още от 2018 г., когато бившият изпълнителен директор на компанията Карлос Гон беше арестуван в Токио по подозрение за финансови злоупотреби. Тогава той бе уволнен, но скандалът разтърси могъщия алианс между Nissan, Renault и Mitsubishi.
Renault оттогава рязко намали своя дял в собствеността в Nissan, отслабвайки японския автомобилен производител.
В последните си доклади японската компания посочи, че оперативните ѝ приходи между март и септември са спаднали с 90% спрямо същия период на предходната година.
Междувременно Honda, която е приблизително пет пъти по-голяма от Nissan, също е изправена пред предизвикателства.
Компанията обяви планове да продава само превозни средства с нулеви емисии на основните пазари до 2040 г., но към момента преходът върви бавно. Причина за това са ниските цени на бензина, недостатъчната инфраструктура за зареждане на електромобилите и повишената конкуренция, като всички тези фактори намалиха търсенето на електромобили в Съединените щати и Европа.