Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо се провали мегасделката за сливането на Honda и Nissan

Защо се провали мегасделката за сливането на Honda и Nissan Снимка: Getty Images

Голямата сделка, която трябваше да промени и да възроди японската автомобилна индустрия, пропадна. Компаниите Honda и Nissan обявиха, че прекратяват преговорите си за сливане.

На 23 декември миналата година двата автомобилни гиганта подписаха Меморандум за разбирателство заедно с младшия партньор Mitsubishi, който трябваше да доведе до голямо обединение на бизнесите им в отговор на конкуренцията от Китай.

Сега става ясно, че компаниите са се разбрали да прекратят меморандума, но все пак да продължат партньорството си в сферата на електрическите превозни средства.

"В бъдеще трите компании ще си сътрудничат в рамките на стратегическо партньорство, насочено към ерата на изкуствения интелект и електрифицираните превозни средства", става ясно от общо изявление, публикувано в четвъртък.

••• Какви бяха предпоставките, които подтикнаха двата автомобилни гиганта да поискат сливане: •••

Според информациите в японските медии сливането е пропаднало, след като от Honda са излезли с предложение да превърнат Nissan в свое дъщерно дружество, като за сметка на това помогнат на компанията да излезе от сегашните си затруднения.

Това обаче е голям завой от първоначалните планове, според които двата производителя трябваше да се интегрират заедно в рамките на нов холдинг.

Honda се е опитала да използва своето по-добро състояние и да се възползва от лошото финансово положение, в което се намира Nissan, казва анализаторът на японския автомобилен пазар Кристофър Рихтер от брокерската компания CLSA, цитиран от "Ройтерс".

Пазарната капитализация на Nissan вече е почти пет пъти по-малка от тази на Honda, която е около 7,5 трилиона йени (48,6 милиарда долара). Преди десетилетие и двете струваха около 4,6 трилиона йени.

Автомобилните производители потвърдиха, че Honda е предложила промяна на структурата, в която те ще бъдат компанията майка, а Nissan - дъщерно дружество чрез размяна на акции.

Другата идея е била работната сила на Nissan да бъде подложена на сериозни съкращения, за да бъде оздравена компанията.

Автомобилният производител все още не може да се възстанови напълно от удара, който понесе през 2018 г., когато предишният главен изпълнителен директор Карлос Гон беше арестуван за незаконно присвояване на средства и измами.

Оттогава насам Nissan се опитва да си върне доверието на партньори, инвеститори и клиенти, но без достатъчен успех.

През ноември миналата година Financial Times излезе с мрачна прогноза. В статия вътрешни източници в Nissan твърдяха, че на компанията ѝ остава малко над година живот, преди да се сблъска с фалита.

••• Колко лошо е положението в Nissan - вижте тук: •••

Въпреки това, перспективите Nissan да се превърне в дъщерно дружество на Honda не са били посрещнати с особен ентусиазъм в ръководството на автомобилния производител. 

Така в крайна сметка се е стигнало до забавяне, а след това и до крах на преговорите за сливане.

В публикуваното на двата автомобилни гиганта за прекратяването на Меморандума за разбирателство сега се казва, че това е бил най-подходящият начин да се излезе от ситуацията. 

По този начин ще се даде приоритет на "бързината на вземане на решения и изпълнението на управленски мерки в условията на все по-нестабилна пазарна среда". 

Ако преговорите бяха успели, новият холдинг щеше да се превърне в един от най-големите играчи на глобалния автомобилен пазар, наред с Toyota, Volkswagen, General Motors и Ford.

Междувременно тайванският технологичен гигант Foxconn се появи като възможен инвеститор в Nissan.

"Ако сътрудничеството го изисква [закупуването на акции на Nissan], ще го обмислим", каза председателят на Foxconn Йънг Лиу пред репортери в сряда.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените