В един непрекъснато състезаващ се и пренаситен телевизионен пейзаж няма как да не се зачудя защо сериал, легнал върху бомбастична криминална история, е завършил с беззъбото заглавие "Любов и смърт".
С това си представяне продукцията на HBO Max само примамва към баналността на сапунените драми.
Настройвам се да следя съдбата на простодушна селска девойка, която отива да бере сливи в богаташко имение и там среща сродната си душа - зашеметяващ огнен мачо, който я е оплодил до втората целувка. И след вихър на ревност, страст, недоверие и звучни шамари, двете гълъбчета накрая се събират и умиляват зрителките си до сълзи.
Наистина невероятен начин да си прекараш времето, но ако си пуснете лимитираната поредица на HBO Маx с тези очаквания, ви предстои разочарование. Заглавието е клопка.
Въпреки спонтанните латино асоциации "Любов и смърт" пада в колоната на криминалните сериали по истински случаи, които от известно време насам цъфтят като майска роза в стрийминг платформите.
След The Watcher, The Girl from Plainville и "Стълбището", още една кървава драма от полицейските досиета на САЩ излиза на екран, за да демонстрира колко гъвкава е американската съдебна система в правораздаването.
И естествено да забавлява публиката с безумните постъпки на хора, действали по съвет на крайната си тъпота.
В сериала няма външни фактори, които да изострят напрежението. По дефиниция не се случва нищо чак толкова шокиращо и непростимо, че да се даде основа за предстоящите събития.
Но ако знаете коя е Канди Монтгомъри и кое е делото, което вдига на крака американското любопитство през 80-те, ще знаете и че трилърът "Любов и смърт" няма за завърши толкова банално, колкото започва. Първите епизоди са само затишие пред буря.
В началото се запознаваме красивата и безобидна Канди (Елизабет Олсън). Името ѝ съответства на характера (candy - бонбон). Сладка, прилепчива социална пеперуда, привлякла към себе си порой от добри приятели, които я носят на ръце.
Не стига че има късмет със социалните контакти, но Канди е случила и на надежден съпруг с душа от памук. Двойката отглежда две деца, и двете с благ характер, в просторен и модерно обзаведен дом.
Според колективното съзнание, народните мъдрости и постулатите на всяка духовно учение главната героиня в "Любов и смърт" няма какво повече да желае. По лакмуса за щастие тя има пълна шестица.
Но когато влезете по-дълбоко в живота на 30-годишната Канди Монтгомъри, забелязвате, че на нея ѝ е тясно от толкова къщно добруване. Тя е от онези изследователски настроени жени, които отказват да се примирят с безоблачната си осигуреност.
С тази пламтяща незаводовленост отвътре ежедневието на Канди си е рецепта за нервен срив.
Ако беше малко по-богобоязлива, вероятно щеше да приключи като тривиална депресирана съпруга. Но за Канди от "Любов и смърт" десетте божи заповеди са ефимерни принципи, не реална пречка пред търсенето на вълнение и разнообразие.
Надявайки се ще се открие промяната, която ще счупи делника ѝ, омъжената Канди Монтгомъри започва да се заглежда по семейния им приятел Алън Гор (Джеси Племънс). Стеснителен, не особено привлекателен, скучен бюрократ, който обаче "мирише на секс".
Двамата се хвърлят в дискретна афера, която въпреки щателното планиране, завършва със смърт.
Но по-големият парадокс е, че изневярата, виждана от Канди като връх на всички приключения, се оказва също толкова монотонна, сива и предсказуема, колкото е и самият ѝ брак. Интересното идва месеци след като извънбрачната връзка е прекратена.
Ще жадувате за много повече ексцесии от госпожа Монтгомъри и от Алън Гор. Ще ви се иска като във всяка криминална драма да има кълбо от неизвестности, което постепенно се разплита. Но "Любов и смърт" няма да ви го предложи.
От първия до последния си епизод сериалът е една делнична драма, в която инцидентите падат като гръм от ясно небе. Не е за вярване, че посредствени по същество герои могат да попаднат в такава каша.
Изненадата в продукцията на Дейвид Е. Кели ("Големите малки лъжи", "Отмяната"), стига, разбира се, да не сте чели нищо за случая Канди Монтгомъри, е че цялата провлачена досада на аферата гръмва до ниво медиен цирк. "Страстта" в мотелската стая на Канди и Алън не го предполага.
Кели е успял да им създаде типични портрети на хора от предградията, които изневеряват, понеже си нямат друго забавление. Все пак това са далечните 80-те, когато интернет връзката, Wi-Fi и смарфоните са още химера. Никой не може да стои по цял ден пред телевизора и в библиотеката.
Но макар и да изневеряват, в душата си прелюбодейците си остават сухите и прозаични домакини от квартала. Пълни пънове в леглото, неспособни да си говорят за нещо различно от отглеждането на децата.
С тази рамка на сериала си Дейвид Е. Кели изважда въпроса доколко подобни изсмукани от жар хора са способни на истинско престъпление. Или пък са способни, а грижливо пазеното им шаблонно поведение е само за заблуда.
"Любов и смърт" е добре подредена и красиво снимана енигма на тази криминална загадка. Нищо че бяга от зловещите сензации.
Семплата му партитура предразполага Елизабет Олсън и Джеси Племънс да изпъкнат с чудовищния си актьорски талант. В техни ръце Канди и Алън се превръщат в правдоподобни фигури, за които си заслужава да се говори още няколко десетилетия.
"Любов и смърт" не е бурето с барут, каквото беше The Watcher и "Стълбището". Но е отлично замислен продукт по истинско убийство, в което всеки детайл е от значение - от костюмите до хората и парти атмосферата, в поредицата няма ръбести участъци.
Това е обикновен сериал за обикновени хора, останали в историята с единственото нещо, което не са направили по правилата.
ПРИСЪДАТА ЗА "ЛЮБОВ И СМЪРТ":
Премиерата на "Любов и смърт" е стрийминг платформата HBO Max на 27 април.