Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

“Стълбището”: Това инцидент ли беше, или перфектното убийство?

Има един род криминални истории, за които дори дистанцията на времето не може да се произнесе с категоричност. Фактите и свидетелствата са толкова гъвкави понятия, че и десетилетия след въпросните събития остава въпросът - това перфектното убийство ли е, или нещастно съвпадение на обстоятелства?

Един от тези случаи е на мистериозно загиналата Катлийн Питърсън, открита от съпруга си Майкъл в подножието на стълбището на дома им.

Вечерта на 9 декември 2001 г. авторът на романи за войната звъни на 911 и обяснява на диспечерката, че вероятно половинката му е паднала по стълбите и е ударила главата си фатално, но когато парамедиците пристигат на място, намират кървава баня, която силно противоречи на твърденията му за битов инцидент.

Катлийн умира със седем дълбоки рани на главата, за които експертите са на едно мнение - няма как да са получени от падане по стълбите, а подозрението пада върху единственият жив човек в къщата Майкъл Питърсън.

Оттогава минават 21 години, но и досега никой не е успял да даде издържана версия на случилото се в дома на семейството от Дърам, Северна Каролина.

Снимка: HBO Max

След една документална поредица на Netflix и един широко отразен процес режисьорът Антонио Кампос (The devil all the time) също представя свой вариант на събитията от онази вечер в минисериала "Стълбището" на стрийминг услугата HBO Max.

Под формата на игрална поредица, базирана на реална история, Кампос предоставя на зрителите възможността да влязат в ролята на жури и всеки да определи за себе си - пристрастно и субективно, дали Питърсън е убил съпругата си и е опитал да маскира престъплението, или е жертва на случайността.

Драмата се разполовява хронологично на три времеви линии - едната се движи през 2017 г., другата проследява процеса срещу Майкъл, а третата хвърля светлина върху събитията, предшестващи трагедията на стълбището. 

Сериалът започва 16 години след смъртта на Катлийн (Тони Колет). Пред огледалото виждаме остарелия ѝ партньор Майкъл (Колин Фърт), който компулсивно се опитва да премахне петно от кръв на вратовръзката си. За секунда спира и умът му започва да се рее във времето, докато не стига до седмиците преди последната Коледа на цялото семейство.

Катлийн, нейната биологична дъщеря Кейтлин, Майкъл и двамата му биологични сина Тод и Клей, както и двете осиновени дъщери Маргарет и Марта се събират за последно преди празниците, преди ежедневието им да се обърне с главата надолу.

Снимка: HBO Max

Семейната им среда е благодатна за заплетени мистерии - децата, Катлийн и най-вече Майкъл крият достатъчно тайни, които дават поводи да се търси истина и в двете версии на властите - за инцидент и за убийство.

От друга страна, всеки от членовете на семейство Питърсън е възпитан да играе образцовия американец по протокол и то толкова майсторски, че за страничния човек е трудно да проникне зад перфектно подредения им параван на щастливия живот от предградията.

"Стълбището" е вселена от ненадеждни разказвачи, лъжесвидетели и неубедителни доказателствата, които дават различни посоки за развитие на сюжета.

Всеки от героите има мотив да изкривява реалността, така че да прилепне към неговите представи, но все пак трябва да се стигне до обективна истината, защото бъдещето на един човек, обвинен в убийството, стои на карта.

Майкъл също е сред хората, около чието поведение витаят неизвестни. Лъгал многократно за миналото си и изневерявал на съпругата си и с мъже, и с жени, той трябва да убеди правосъдието, че хрисимите му и интелектуални маниери са  достатъчно силен аргумент, който да отрече обвинението в убийство.

Колин Фърт в ролята на мъжа, когото медиите в САЩ следят изкъсо през 2001 г., е брилянтен. Едновременно обран, възпитан и съпруг-мечта, но със сянка на мрачно поведение, което да събуди съмнението, че има и друго лице - по-зловещо и вероятно, склонно на убийство.

За Майкъл Питърсън вече има един документален филм, който проследява целия съдебен процес и представя неговия разказ за смъртта на Катлийн. Но със сериала на Кампос и Колин Фърт може да видим разликата в персонажа, когато камерите спрат. Сериалът показва как се променя гледната точка на Питърсън, адвокатите и децата му в присъствието на документалистите.

"Стълбището" може да се разчита и като хвърлена ръкавица върху конфигурацията на американската съдебна система. Обратно на поговорката, че когато фактите говорят и боговете мълчат, режисьорът представя едно правосъдие, в което с доказателствата около инцидента се играе като с пластелин.

Снимка: HBO Max

И защитата на Майкъл, и прокурорът по делото му използват различни тактики, с които да манипулират съдебното жури и да ги убедят в своята версия на историята. Сякаш истината няма никакво значение, а присъдата се определя от това кой ще разкаже по-достоверна приказка на събралите се заседатели.

След като документалния филм от 13 епизода не успя да каже категорично дали Майкъл Питърсън е убил жена си, едва ли мини сериал от 8 епизода ще успее да го направи. Но може да изследва природата на лоялността, доколко децата да длъжни на родителите си и може американската съдебна система да бъде справедливостта в естеството на своите механизми.

А колкото до мистерията за смъртта на Катлийн, поне засега загадката остава вакантна за феновете заплетените тайни, в които лъжите преобладават над истините. 

Първите три епизода от "Стълбището" са налични в стрийминг платформата HBO Max. Нова серия ще се добавя всеки петък до 10 юни.

 

Най-четените