Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Феноменът "мобилни игри" отвътре

Едно интервю с Танко Шокеров, студио мениджър Gameloft България, и Васил Георгиев, водещ директор по привличане на клиенти Снимка: Gameloft
Едно интервю с Танко Шокеров, студио мениджър Gameloft България, и Васил Георгиев, водещ директор по привличане на клиенти

В много отношения професионалният живот на Tанко Шокеров се развива като мечтата на всеки геймър. Той е заклет почитател на игрите, но за него те са само началото - портал към цялата гейм индустрия. Той се интересува от тяхната история, от създателите им, от особеностите на бранша.

Има само една малка особеност - по професия Tанко не е типичният разработчик или програмист, което на пръв поглед е сериозно препятствие.

На негово място вероятно мнозина просто биха въздъхнали и загърбили дръзките мечти да намерят място в бизнеса с правене на игри. Ще продължат да ги играят и да се вълнуват, но няма да успеят да надникнат отвъд завесата. Но не и Tанко.

Tой акцентира върху това, което умее най-добре: да общува с хора, да взима важни решения и да знае какво прави една игра добра. Десет години по-късно, той вече е студио мениджър на Gameloft България, където ръководи над 200 души.

Срещаме се с него и с Васил Георгиев, водещ директор по привличане на клиенти (Lead User Acquisition) в Gameloft България, за да си поговорим за любопитните факти около невероятния възход на мобилните игри и накъде отива пазарът.

Възпитаник на УНСС, Васил прави първите си стъпки в дигиталния гейм маркетинг преди около 10 години в едно от най-иновативните студия не само в България, но и в Европа по това време: XS Software. Освен за екипа от София, Васко отговаря за стратегическото развитие на екипи в Париж, Букурещ, Торонто, Монреал, Бризбейн, за ключови рекламни партньорства с гиганти като Apple, Unity, Microsoft, както и за иновациите в департамента, от който е част.

По данни на App Annie 1.6 млрд. души по света играят активно мобилни игри.

Този феномен завладява хора от всякакви социални сфери и на всякакви възрасти. Освен това, оказва се, че преобладаващата част мобилни геймъри са жени - близо 70 процента. Къде е притегателната сила при мобилните игри за нежния пол и можем ли един ден да видим подобно съотношение при конзолните и компютърните игри?

Истина е, че демографското съотношение в мобилния гейминг е доста изкривено в полза на нежния пол. Причината е, че голяма част от мобилните игри са т.нар. casual заглавия като пъзели и аркадни игри. Поради това те могат да се харесат на по-широк кръг хора и специално жените по-лесно припознават тези игри. Нещо повече, те прегръщат мобилния гейминг със страст, не по-малка от тази на момчетата и мъжете. Освен това, при тях има и определен социален елемент.

Докато се готвех за това интервю установих, че статистиката показва, че предпочитаният жанр с най-широка притегателна сила при мобилните игри са пъзелите. На какво се дължи това?

Именно защото предпочитаните мобилни игри попадат в сasual формата, един жанр като пъзелите се е наложил като най-популярен. В същото време обаче, това е леко измамно. Хората си мислят, че такива игри се играят много лесно. Истината е, че те имат своя особена логика и се нуждаят от известна мисъл и стратегия. Ето защо дори когато играете пъзел или някой друга по-аркадна игра, вие също упражнявате вашето мислене и решавате своеобразни проблеми.

Въпреки лансирането на много игри като непринудени аркадни изживявания, често при описанието на мобилни заглавия се казва, че едно или друго заглавие имат "конзолна графика". На практика обаче все още не е точно така. Колко близо е времето, когато

конзолната и мобилната игра няма да се различават като визия

и изобщо постижимо ли е това? А и дали е необходимо? Въпросът е интересен, но няма еднозначен отговор, счита Шокеров.

С други думи, стремежът към конзолна графика в мобилните игри е едновременно нещо хубаво, но не и задължително. Причината да се борим за високо визуално качество на заглавията, които играем на нашите таблети и телефони, е най-напред обективната необходимост на технологиите да се развиват и движат напред. По-големите и по-красиво изглеждащи игри означават, че отпадат част от ограниченията, с които мобилните разработчици са били принудени да се борят до момента.

Следователно, има смисъл индустрията да се движи в тази посока, разширявайки непрекъснато границите на това, което е възможно да видите на екрана на вaшия смартфон или таблет. В същото време не е необходимо всяка игра да се стреми към такава висока визуална автентичност.

Първо, защото особено при мобилните игри геймплейят е изключително важен. По същество това е все още ограничена платформа, която няма как реално да се сравнява с възможностите на домашните конзоли или мощния персонален компютър, който може да сглобите вкъщи. Ето защо разработчиците непрекъснато търсят нови и креативни начини да покажат нещо различно, работейки в ограниченията на системата. Това стимулира иновации и нестандартен подход.

От друга страна, има и обективна пречка да се стремим към едно прекалено високо ниво на мобилната графика.

В крайна сметка това са устройства, които държите в джоба си по цял ден и ползвате ежедневно. Капацитетът на тяхната батерия не е абсолютен.

Първата и основна функция на телефона е именно да провеждате разговори. Ако се окаже, че нямате достатъчно батерия, а денят е все още далеч от своя край, разбира се, че играта вече няма да има толкова важна роля и набързо ще се откажете да играете.

По същия начин новите игри, които са с разкошна графика, са също големи и като обем. Това означава, че те заемат все повече пространство на телефона ви и ви карат да търсите нови сторидж решения. Респективно, ако в един момент закъсате за място на мобилния си телефон, играта е първата потенциална жертва на чистката, която ще направите.

Говорейки за „конзолен мобилен гейминг", стигаме и до една гореща тема. В последно време на пазара се налага една нова ниша - тази на геймърските смартфони. Поредица от известни компании пуснаха свои

модели, които на пръв поглед изглеждат адски впечатляващо и са снабдени с различни екстри

като системи за охлаждане и физически контроли. Има ли място обаче за такива титани на и без това препълнения мобилен пазар? Според нашите гости, категорично да. Каква е причината. На първо място, вродената жажда и стремеж на сериозните геймъри да притежават най-новото от света на развлекателните технологии.

Ако на пазара излезе такъв геймърски смартфон и той е реализиран добре, много хардкор геймъри ще искат да посегнат към него, само защото това е нова платформа за игра. Не бива да забравяме и обективната привлекателност, породена от мощния хардуер под капака. С подобен телефон вие получавате огромна батерия, която елиминира стандартния проблем, че игрите изцеждат прекалено енергията на вашия телефон.

В случая с геймърските смартфони получавате могъщи зверове, които няма да ви изневерят в най-неприятния момент. Нещо повече, мощната хардуерна конфигурация и актуалният софтуер на такива модели означават, че практически всяка една игра в мобилните магазини на Google и Apple е достъпна за вас. Вече няма нужда да се притеснявате дали телефонът ви ще подкара ново заглавие, дали въпросната игра ще върви бавно или бързо и т.н.

Нека завършим с един от най-противоречивите елементи в гейминга. Микротранзакциите: корпоративна алчност или възможност за разширяване на потребителското изживяване?

Според представителите на Gameloft,

като много неща в живота, микротранзакциите могат да бъдат и полезни и вредни.

Всичко зависи от това дали са приложени интелигентно. Ако един създател на игри цени своята аудитория и иска да я задържи за дълго време, а не търси краткосрочна печалба той ще въведе такава система за монетизация на своите заглавия, която едновременно ще позволи на хората да опитат известна част от тях и също така ще гарантира продължителен приход.

Нещо повече, подобно на темата с насилието, това че с микротранзакциите може да се злоупотребява, особено от малки деца, оставени без контрол и надзор да работят с мобилни устройства, е отговорност  преди всичко на техните родители. Като баща на три деца, Танко го знае добре. Да бъдеш родител е отговорна задача и това се отнася и до начина, по който показваш на малкия как да борави с мобилни устройства.

Ако моето дете източи кредитната ми карта, това ще се случи, само защото аз не съм си свършил работата като родител и не съм ограничил достъпа му до нея, казва Танко съвсем сериозно. Според него, микротранзакциите наистина са актуалната система в мобилните игри.

Друг е въпросът обаче докога ще съществуват. Като всеки модел те имат своето начало и неизбежен край. А какво може да ги замести? Новият модел на платен абонамент, базиран на онлайн стрийминг технологията на игри. Шокеров е категоричен - Netflix промени завинаги играта. Сега все повече хора са съгласни да плащат фиксирани месечни такси за достъп до огромен каталог от заглавия вместо да купуват отделни или да плащат микротранзакции, за да играят предпочитаните от тях игри.

Анонсите и предстоящата поява на Google Stadia и Apple Arcade означават, че съвсем скоро на пазара ще заработят две важни и големи платформи.

Всяка от тях идва със собствени правила, огромен каталог от игри и абонаментни схеми. В известен смисъл идеите им не са нови - за гейм стрийминг се заговори близо преди десетилетие с появата на платформите OnLive и Gaikai.

Тогава обаче имахме обективен проблем. Технологиите просто не бях узрели достатъчно, за да позволят на широк кръг геймъри да стриймват игри от разстояние. Днес това до голяма степен е минало. Компании от ранга на Google и Apple разполагат с огромни ресурси и могат да достигнат милиони потенциални потребители по цял свят.

Ако те са сериозни в начинанието си да навлязат на гейм пазара, това наистина може да промени сегашните модели и самите микротранзакции да изчезнат или поне да се трансформират в някаква друга схема.

 

Най-четените