Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новото правило на Китай: Само звезди с морал в рекламите

Известните хора няма да участват и в кампании за финансови услуги и частни уроци Снимка: Getty Images
Известните хора няма да участват и в кампании за финансови услуги и частни уроци

Ким Кардашиян, сестрите ѝ и хилядите им последователи инфлуенсъри трябва всеки ден да благодарят на съдбата, че не са се родили в Китай, защото иначе биха останали без работа, и то в страна, която доскоро беше рай за практикуващите тяхното занимание.

Властите в Китай от години се опитват да контролират повече инфлуенсърите, а отскоро е в сила ново правило: популярните личности в страната вече няма да могат да рекламират или популяризират редица продукти, основно свързани със здравето и обучението.

Тези с "пропаднал морал" пък няма да могат да рекламират нищо.

Според новата заповед на Държавната администрация за регулация на пазара и Министерството на културата и туризма, известните хора от развлекателния бизнес и инфлуенсърите не могат да участват с образите си в кампании или да рекламират дълъг списък от стоки и услуги, сред които частни уроци, здравословни храни, цигари, здравни, медицински и финансови стоки и услуги.

Забраната важи за реклама в социални медии, телевизионни реклами, излъчвания на живот в интернет и в интервюта.

Тя цели общество, "водено към нова ера от идеята на президента Си Дзинпин за социализъм с китайски характеристики", е обяснението на държавните регулатори, цитирано от "Файнейшъл Таймс".

Снимка: БГНЕС

Новите правила освен това забраняват на компаниите да спонсорират и наемат известни хора, които са се въвличали в незаконни дейности или имат "пропаднал морал", допълва Fortune, цитирайки китайското издание Global Times.

Забраната важи за хора, замесвали се в пороци като наркомания, хазарт, шофиране след употреба на алкохол, нападения, укриване на данъци и измами.

Забранява се и използването на изображения на лидери на Комунистическата партия.

"Известните личности трябва съвестно да спазват социалистическите ценности в рекламните си дейности и те трябва да са съобразени с обществения морал и традиционните добродетели", обясняват от администрацията за регулация на пазара.

"Медиите са разпуснати и позволяват незаконни и неморални звезди да участват в реклами. Хаосът в тази област сериозно нарушава правата и интересите на потребителите и пазарния ред, и замърсява социалната атмосфера, а хората реагират остро", допълват регулаторите според "Гардиън".

Рестрикциите идват десетина дни след последния конгрес на Китайската комунистическа партия и са сигнал за новата фаза от промените, които Си Дзинпин иска да наложи по отношение на обществените ценности и младежката култура под мотото "общ просперитет".

От няколко години под прицела на Си са големите технологични и развлекателни корпорации и богатите, които с охолния си живот не дават добър пример за останалата част от обществото.

През миналата на симпозиум на развлекателната индустрия в Пекин също се разясни на бизнеса, че трябва да има морал и в обществения, и в частния живот.

Снимка: Getty Images

Там президентът на Китайската рекламна асоциация Джан Гуо Хуа обясни, че регулациите помагат за по-здравословни подобрения и не ограничават рекламите с известни хора. "Но всички ще са по-внимателни и артистите ще са по-отговорни и самодисциплинирани", обясни той.

Тези, които се радват на ползите от това да са публични личности, трябва да са готови да се сдържат в делата си заради влиянието им като ролеви модели, допълни Джан.

В Китай, както и по цял свят, доста звезди имат лоша слава и проблеми със закона, поради което партийните лидери не искат те да служат за пример, включително и като участват в реклами.

Последният пример е актьорът Крис Ву, участвал в няколко хитови в Китай продукции. През миналата година той беше арестуван по подозрение в изнасилване и загуби всичките си рекламни договори.

Комикът Ли Дан пък беше глобен с 870 000 юана - около 134 000 долара, за участие в сексистка реклама на дамско бельо, което той нарече "спасителна жилетка за кариерата" си.

"Препоръките са предупреждение покрай инцидентите с реклами със знаменитости. Те ще помогнат да се сложи ред в хаоса", казва пред Global Times кинокритикът Тан Фей.

Рекламите със знаменитости не са просто промоция на продукти, те са част от културата и ценностите, обяснява той. "Компаниите и знаменитостите не трябва да обръщат внимание само на икономическите ползи, но и на социалната отговорност", допълва Тан.

Всичко това е в тон с цялостната линия на партията за общество от скромни, работещи хора, насочена напоследък и към разрастващата се култура за отказ от труд сред новите поколения.

Лично Си Дзинпин предупреди младите китайци "да изоставят глезения начин на живот и самодоволната си нагласа".

"Трябва да образоваме хората, особено младите, че социализмът в Китай е спечелен с тежка работа, борба и дори жертвани животи. Това е вярно не само за миналото, но и за новата ера", предупреди Си.

 

Най-четените