Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Американците откриха шведските бонбони и полудяха по тях

Поредната TikTok мания Снимка: iStock
Поредната TikTok мания

Отне десетилетия на останалия свят, и особено на този от западната част на Атлантика, да открие скандинавските бонбони. Но пък когато го направи, стана с гръм, трясък и опразнени магазини.

От началото на годината в TikTok набира мощ тренд за видеа, в които потребителите опитват различни видове шведски бонбони.

Истерията по сладките в Америка е придобила такъв размах, че хората в социалната медия обясняват, че плащат по 50 долара за пакет бонбони и чакат дълго за доставка.

В родината на бонбоните пък щандовете са ометени и производителят не смогва да отговори за търсенето.

В Скандинавия е практика в магазините да има секции с насипни разнообразни бонбони, като в големи ритейлъри те може да са десетки и с какви ли не вкусове - всевъзможни плодове, шоколад, задължителният за тази част на света лакриц, карамел, кафе, кисели и дори солени вкусове.

Формите също са толкова много.

Насипните бонбони са много популярни в Скандинавия, има ги и в САЩ, но бяха забелязани подобаващо чак около началото на тази година, след като инфлуенсърка пусна видео в TikTok. В него Меригрейс Грейвс се купува пликче с различни видове бонбони, опитва и описва вкуса - лимон и малина, желирани плъхчета, кисели бонбони и "онези, от които имаш чувството, че ще си счупиш зъбите".

Видеото е гледано 1,3 млн. пъти и следва лавина от клипове на хора, които си купуват шведски бонбони и ги опитват пред камера. Или пък на шведи, които изкупуват бонбони от местните магазини, за да ги пратят в Америка.

Хагташът #SwedishCandy например е събрал над 25 000 клипа на хора, които ядат бонбони.

Манията набира скорост и се насочва най-вече към една марка шведски бонбони - Bubs.

"Липсват постоянно, а когато снабдим, пак свършват бързо", обяснява пред норвежката телевизия NRK продавачка в магазин за бонбони в Осло.

"Започнаха да идват много млади хора - преди не беше така", допълва Сигне Еге-Хувейд. Заради липсващите Bubs са налага и реорганизация в подредбата на магазина, за да не си личи празното място на точно този продукт.

Огромно търсене има и в Стокхолм, Малмьо и Гьотеборг в Швеция. Ръстът на туристите в магазин за бонбони на главната търговска улица в столицата например е бил 100% през лятото, съобщава The Local.

Продавачката в Осло е изумена и от цените, на които бонбоните се продават в Америка - около 50 долара за килограм, и обяснява, че не би дала толкова пари.

"Имахме Bubs за нас тук, в Скандинавия, и можехме да плащаме по-ниски цени. Тъжно е, не можем вече нищо са запазим за себе си", коментира тя лудостта отвъд океана по бонбоните.

Името на бонбоните Bubs е формирано по същия начин като това на друг знаменит шведски износ - АББА - като акроним от първите букви на имената на основателите на фабриката, която ги прави - Бернит, Улрик, Бригита и Стефан.

Фамилията им е Линдстрьом и през 2023 г. продават бизнеса на норвежката компания Orkla.

Обикновено бонбоните на килограм в Швеция се продават за около 7-10 долара.

Лудото търсене в Северна Америка обаче надува жестоко цените отвъд океана и дори принуждава търговците да поръчват доставки по въздух, което допълнително оскъпява бонбоните.

До степен, че потребител на Reddit показва малко пличке с няколко парчета Bubs за възмутителните 10 щатски долара, които се е наложило да плати в Канада. "Дори за норвежец това е обир", коментира друг, шегувайки се с прословутите цени в Норвегия.

От новия собственик на марката - норвежката Orkla - също потвърждават, че имат трудности да отговорят на рязко повишеното търсене.

"За съжаление нямаме капацитета да посрещнем пълното търсете на Bubs за момента и поставяме приоритет към домашния пазар", коментира пред The Local Никлас Арнелин, шеф на отдела за сладкиши за компанията.

"След появата на тренда за шведски бонбони получаваме много запитвания от международни търговци", потвърждава той.

Директорът по комуникациите на Orkla Елизабет Ондстад Екхейм отрича твърденията в социалните медии, че в Скандинавия няма бонбони на Bubs, защото всичко се праща в САЩ.

Тя обяснява пред NRK, че се дава приоритет на клиентите в Швеция и Норвегия.

"В дългосрочен план, когато сме в състояние да увеличим капацитета, се надяваме да достигнем повече до международния пазар. Но в момента се приоритизират Швеция и Норвегия", казва Екхейм.

Е, дотогава манията по точно тези бонбони може и да изчезне.

А може би не.

Защото магията им не е толкова във вкуса, колкото в очарованието на изненадата - да избираш и опитваш различни вкусове и форми, и да нямаш търпение да видиш какво ще ти се падне при следващото бръкване в пликчето.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените