Ако във филма на ужасите "Убийствен пъзел" имаше асансьор, той щеше да бъде направен по подобие на този, с който се стига до третия етаж на офисите на проекта Gifts - израелска стартираща компания, натъпкана в тесните офиси на булевард "Ротшилд".
Но страшният асансьор не успява да отблъсне служителите на eBay, които наскоро закупиха компанията преди да е навършила втория си рожден ден. Според слуховете, сделката е била на стойност 20 милиона долара.
Съвместното пазаруване онлайн е бъдещето на онлайн търговията
Проектът Gifts е една от тези идеи, които са толкова очевидни, толкова семпли и необходими, че не можем да повярваме как сами не сме стигнали до тях преди всички други. Да кажем, че група хора иска да купи подарък на някого - например внуци, които искат да зарадват баба си за някоя годишнина или група тийнейджъри, които са поканени да отпразнуват 18-ия рожден ден на своя приятелка.
Както знаят повечето от нас, купуването на подходящ подарък може да се превърне в истински кошмар. Винаги трябва да има някой, който да поеме цялата отговорност за избора на подарък и събирането на пари за него.
Проектът Gifts прави всичко това вместо вас. Никой не плаща, докато не се събере цялата сума, изпращат се напомняния, организира се доставката и подаряването на подаръка и ни се спестяват всички тревоги и неприятности. Лесно и просто.
Толкова лесно и толкова непосредствено приложимо, че онлайн магазините бързо се свързват с изпълнителния директор на компанията Рон Гура. Самият Джеф Безос - създател и изпълнителен директор на Amazon, проявява сериозен интерес към новата услуга, както твърди Гура.
Типично по израелски, основателят на Gifts се събужда и ляга с телефон в ръка
Подобно на много други израелци, г-н Гура произлиза от предприемачески род. "Баща ми бе изпълнителен директор на първите пет израелски компании, включени в NASDAQ," споделя той. Брат му също е успял предприемач, а сестра му е човекът, който е дал идеята за проекта Gifts.
Чувствал ли се е длъжен да успее? "Не, но бих казал, че така съм свикнал... Да си прекъсвам обяда или да ставам посред нощ, за да водя бизнес-разговори по телефона е ежедневие за мен. Излизам с едно момиче, което не разбира защо не мога да си тръгна от офиса в 6, или в 7, или дори в 10 часа вечерта," разкрива Гура.
Той вижда "социалната търговия" като ключов елемент от бъдещето на електронната търговия и не е единственият, който мисли така. Еbay са били толкова впечатлени от новосъздадената фирма в Тел Авив, че не само я купуват, но и я поставят в сърцевината на своята стратегия за електронна търговия.
В случай че това не ви се струва достатъчно, екипът на Гура - голяма част от който се познава още от военната си служба в елитното поделение 8200 на израелската армия - ще работи като автономна дъщерна компания, като няма да бъде интегриран към и без това големия клон на eBay в Израел.
Като самостоятелно eBay поделение, фирмата подготвя още авангардни проекти
Като част от сделката, екипът ще се разраства и, както обещава Гура, ще представи 10 нови проекта в социалния център на eBay. Той е реалист. "Някои от тях ще се провалят, разбира се, но всеки един ще бъде иновативен," обещава Гура.
Неговият ентусиазъм е безграничен. Той показва един от проектите, който очевидно е близо до финализиране, но остава достатъчно дискретен. Всичко, което се знае дотук е, че това ще бъде още една идея, за която ще ни яд, че не сме се сетили сами.
Това, което стои зад първоначално очевидното решение в областта на социалната търговия, е и нещото, което впечатлява еBay - данните. Компанията е извлекла сериозни обеми данни данни, за да персонализира всяка част от изживяването, наречено социално пазаруване.
Ако потребителите свържат акаунта си с Facebook, когато влизат в сайта, за да купят подарък, новата услуга се възползва от големия си източник на данни и претърсва възможно най-много информация за тях и приятелите им в социалната мрежа.
"Така група хора, които купуват подарък за 55-годишна жена по повод Деня на майката, би се възползвала от услугата по съвършено различен начин от младите тийнейжъри, които търсят подарък за рожден ден," обяснява Гура.
Натискът на общността променя цялостния стил и оформление на магазините
А когато той казва съвършено различен, наистина има това предвид. Думите върху бутоните, цветът на екрана, броят на напомнянията, използваният език - всичко е максимално персонализирано според потребителските демографски характеристики и интереси.
"Възползваме се от натиска на общността," откровено признава той. "А това, което той използва, е социалният капитал. Не може да пренепрегнете нещо такова - трябва да знаете как реагират различните хора".
Малката заседателна зала, в която се намира, изглежда не може да побере ентусиазма му. Когато той казва, че ще наема само най-добрите програмисти, той ги описва като "Рок звезди-ниджи-отличници във всяко едно отношение" и твърди, че Google трябва да внимават много.
Когато Гура събере екипа си, те ще трябва да се преместят от сегашния си офис, но въпреки това е решен да остане на булевард "Ротшилд". "Но определено ще потърсим място с по-добър асансьор," убеден е той.