Доскоро се смяташе, че Facebook е социалната мрежа, която малко или много е превърната в развъдник за конспиративни теории и антиваксърски постове. Политиката на Марк Зукърбърг гласеше, че публикуването на конспирации на платформата само по себе си не е ограничено и може да се приема като свобода на словото.
Само че в последните месеци екипите на Facebook са принудени на нарушат този принцип и модераторите вече са инструктирани да премахват антиваксърските групи и мненията в тях с цел "да се справят с дезинформацията на тема ваксини".
Оказва се обаче, че противниците на ваксините са още по-голям проблем на Instagram, която е собственост на Facebook, но функционира на доста различен принцип.
След разследване на "The Atlantic" става ясно, че Instagram изобилства от реч на омразата, конспирации, фалшиви новини, които бързо стават популярни, и екстремистки мемета с антисемитска и антимюсюлманска насоченост.
И всичко това е свързано в неразривна верига, изградена от невярна информация и откровени спекулации. А благодарение на алгоритмите на социалната платформа, тези неверни данни достигат до милиони потребители и печелят немалко последователи.
Сега Instagram впряга всичките си усилия, за да премахне антиваксърските и други подвеждащи профили и техните постинги. Оттам обещават, че вече няма да се показват препоръки за акаунти, посветени на невярна информация за ваксините, както и хаштагове на същата тематика. Трябва да бъдат сведени до минимум и шансовете алгоритмите да препоръчват страници с антиваксърско съдържание.
Процесът по отстраняване на антиваксърските акаунти обаче най-вероятно ще бъде бавен и труден.
Към момента платформата успешно е забранила да се показват постове с хаштаговете #vaccinescauseautism ("Ваксините причиняват аутизъм") и #vaccinesarepoison ("Ваксините са отрова") - две от най-известните кампании за дезинформация относно имунизациите. Въпреки това ако сега напишете думата "ваксини" в полето за търсене, едни от първите резултати отново са антиваксърски.
"Ваксините нараняват", "Ваксините водят до смърт", "Ето ви истинските истории за ваксините" - всички тези профили имат хиляди последователи и амбицията, че разкриват на последователите си това, което мейнстрийм медиите отказват да споделят. Редом до антиваксърските конспирации има и такива за кемтрейлс, Сорос, семейство Клинтън и какво ли още не. Дори хаштагът #vaccines води до огромен брой антиваксърски постове.
Една част от проблема на Instagram с антиваксърите се състои това, че възрастните хора очевидно не възприемат социалната мрежа като такава и я използват за всичко друго, но не и за споделяне на снимки и кратки клипове. Много посетители на сайта го ползват като личен блог, място за развитие на собствен бизнес и дори като ежедневен източник на новини.
В този ред на мисли Instagram всъщност наследява затрудненията на Facebook около борбата с фалшивите новини.
YouTube и Pinterest също са подложени на огромен натиск да се справят с умишлената дезинформация и конспиративните спекулации на платформите си. А наскоро Amazon премахна от каталога си всички книги, които по някакъв начин са свързани с антиваксърството, въпреки че то продължава да вирее и в традиционните медии.
Реално най-слабото звено на Instagram в конкретния казус е секцията "Препоръчано за теб", защото дори и потребителят без да иска да е последвал една фалшива новина, алгоритмите ще му покажат още куп подобни сведения. При положение, че посетителят е започнал да търси постове със здравна тематика, въпрос на време е да стигне до антиваксърски акаунти.
Затова и проблемът на социалната мрежа с противниците на ваксините и с тяхната голяма популярност не е за пренебрегване. Платформата по същество е създадена, за да може потребителите й да си разменят свои преживявания под формата на снимки и видеа. Постепенно много от тях започнаха да прокламират здравословен начин на живот, да споделят домашни трикове за красота, да споделят своите диети и навици.
През годините Instagram започна да се използва много повече за реклама и печалба и дори зад постове на тема здраве няма никаква научна обосновка.
В същото време се наблюдава възход на спонсорираното съдържание на медицинска тематика, а големите фармацевтични компании наемат инфлуенсъри, чрез които да рекламират продуктите си. Тези интернет знаменитости показват зашеметяващите положителни резултати от новите чудеса на фармацията и са строго инструктираи да не споделят нищо обезпокоително и нелицеприятно.
Подобен маркетинг на ръба на етиката вече даде негативни резултати - през 2018-а мобилно приложение за проследяване на месечния цикъл подвежда много жени, че може да се ползва като надеждно средство за контрацепция. Така кадрите в Instagram на усмихнати и ведри жени, които държат цикъла си под контрол, доведе до бум от нежелани бременности.
Чайовете за отслабване са друг писък на модата в социалната платформа като на звезди и популярни лица се плащат шестцифрени суми, за да говорят за бърза загуба на тегло и ползите от детокса.
Медиците обаче оспорват или директно отричат детокс чайовете като особено полезни. А кратка обиколка из профили за детокс, отслабване, веган начин на живот и тем подобни въпроси бързо може да ви отведе до такива против ваксините, фарма-мафията и т.н.
Разбира се, бумът на съветите за здраве и красота не е задължително нещо лошо и не е опасен сам по себе си. Само че е едно да започнеш да даваш на детето си сок от целина и да го обличаш в дрехи от органичен памук, а съвсем друго е да откажеш да го ваксинираш и да вярваш, че самолетите пръскат населението с отрови.