Първата морска тръба от "Турски поток" беше открита официално от президентите Владимир Путин и Реджеп Тайип Ердоган в Истанбул.
Церемонията отбелязва края на строителните дейности по дълбоководната част на газопровода, който ще захранва с гориво Турция и евентуално - Южна Европа.
"Добивът и транспортът на газ не е примитивна работа, това не е като да пробиеш дупка в земята и да добиваш газ. Свързано е с прилагане на високи технологии, това е най-екологичният и търсеният в света вид първична енергия", каза Путин.
Реджеп Тайип Ердоган определи "Турски поток" като проект с историческо значение и анонсира, че очаква газопроводът да бъде въведен в експлоатация през 2019 г. След завършването на морската част остава да се построи и наземната част през територията на Турция.
Първата тръба от "Турски поток" е предназначена за вътрешни доставки на територията на страната, а втората - за клиенти от Южна и Югоизточна Европа. "Газпром" обмисля два варианта за продължаването на това разклонение - през България-Сърбия-Унгария или през Гърция към Южна Италия.
По време на посещението си в Москва през лятото на 2018 г. премиерът Бойко Борисов изрази желание от страна на българските власти да участват в проекта в съответствие с изискванията на ЕК за енергийните доставки.
Путин поиска от България и ЕК гаранции - включително финансови - за да не се повтори провала на оригиналния проект за газопровода "Южен поток".
Рокчо, остави алкохола на твоите любими руснаци, обясни сега тук на всички за предоговарянето на цените на руския газ надолу....
Същото това правителство от недоучени мутрафончета, което ни управлява сега навремето обясняваше как такъв проект не бил изгоден за България. За другите пък се оказа, че е изгоден, каква изненанда. Това май би трябвало да се класифицира като престъпно накърняване на националният интерес, а хората които са го предизвикали да са вече по затворите. Но у нас е на мода престъпниците да управляват, а невиновните да влизат в затвора
Хроника за бавно загряващи. На 13 ноември 2010 година е учредено съвместно дружество ‘’Южен поток’’. В началото на февруари 2011 година БЕХ и ''Газпром'' избират консорциум за изпълнител на прединвестиционното проучване. ''Строежът на морската част на газопровода "Южен поток" ще започне в края на 2012 г., съобщи шефът на "Газпром" Алексей Милер.''- новина от 30 декември 2011 г. Новина от вестник ''Капитал'' Днес беше подписано и окончателното инвестиционно решение за проекта "Южен поток". 15 ное 2012г. На 20 февруари 2013 година Борисов подава оставка,поради ''Антимонополните протести'' 08.06.2014 г.Премиерът Пламен Орешарски е разпоредил спиране на дейностите по "Южен поток",след срещата си с американските сенатори Джон Маккейн, Кристофър Мърфи и Рон Джонсън. До началото на февруари 2019 година трябва да бъде избран стратегически инвеститор за ''Белене'' Вариантът,втората тръба на ''Турски поток''да излезне до Варна е в зависимост от успешното дублиране и завършване на ''Северен поток''и изтичането на договора за транзит на газ през Украйна през 2019 година. ''Глупавите и грозните''отново ги изкраха като панаирджийски мечки. Déjà Vu? Нищо подобно.Отново една геополитическа сила/не е Русия/ действа хамалски и се стреми да пракъсне връзката в най-слабото и звено. Вече го правиха два пъти.При Борисов 1 и Орешарски. При свръхналичие на критична маса от тъпанари,манипулирани от школувани ''революционери'',задачата изглежда фасулска. Национална политика-друг път.
Путин бърза с пускането следващата година, защото 2019 изтича транзитния договор с Украйна. С тази тръба до границата с ЕС, както и Северн поток 2, лостовете му за въздействие стават много силни. ЕС все още няма алтернативен "демократичен" газ. А какво ще стане с Украйна не ми се мисли! Никой не споменава факта, че ние ще загубим и пари от транзита на руски газ към Турция (в момента минава през Украйна, Молдова, Румъния и през нас).
Ма не му се дервирайте толкова на Баластрата бе, другари. Той е истински българин, което ще рече, че макар и късно ще му дойде акъла. Щото, както са прозряли още турците, на българите акъла им е супер, ама все им идва късно, когато ....вече..... кел файда. Сега, по всички правила на логиката, ако наистина сме супер, би трябвало да запретваме ръкави и вместо да хленчим, да изобретим алтернативен източник на енергия, който да е толкова евтин, че на практика да е безплатен. С което удряме в земята и Шеврон и Тексако и Газпром и Булгар-Транс-Сран-Гъз и Южен Поток и всичките Северни потоци /от 1 до 5/, хъбове, колекторни връзки, възли и фльонги, Южен, Северен, Западен и Източен Парс и пр. и т.н. Край! До тук беше тази "цивилизация"! А в световната преса пишат - "ББ-магистралите в България обрастват с тръни и храсти" - оказва се, че не им трябват, защото българите се придвижват летейки. "Пазарът на леки автомобили в България е практически нула", защото ..... и т.н. Кво ше кажете, а!?
Онуфрий. Ако не знаеш,или не си разбрал,да ти кажа. Годишно,от транзитни такси,България печелеше по 400 млн. евро.Считано от другата година ще получаваме 0.00 евро от тези такси. Договорът с ''Газпром'' предвиждаше България да печели по 400 млн.долара годишно от транзитни такси,при пренос на 30 млрд. m³ годишно, а след разширяването на капацитета до 60 млрд. m³ двойно.Тоест-по 800 млн.долара на година. И разбира се,цена на природния газ с 30 процента по-евтина от средната цена за Европа.Фиксирано в договора. Така е с всички основни транзитни страни.Украйна ще загуби малко над 2 млрд.долара,когато секне кранчето.Тази отстъпка вече ще е валидна за Турция Договорът трябваше да е валиден до 2035 година,като първите две тръби/30 млрд. m³ трябваше да започнат да пренасят газ през 2015 година. Смятам,считано от 2019 до 2039 година,че България ще загуби от транзитни такси по тръбопровода от Украйна 8 млрд.евро. А за загубата на 16 млрд.евро от транзитни такси,ако беше осъществен ''Южен поток''е шамар и по двете бузи. Като прибавим към всичко и факта,че ще купуваме природен газ по борсови цени с включени транзитни такси от така наречения ни петвековен поробител,получаваме и един здрав шут по задника. И глупостите,които пишеш,че сме щели да построим газопровода на руснаците с наши пари е уникална дивотия.Само морската част е над дванадесет милиарда евро,а сухопътната-над шест милиарда и това е по цени от 2009 година. Същите тези пари руснаците ги изсипаха на главите на турците.Ердоган няма да плати и една турска лира,за да му докарат природния газ диван чапраз. Стигаш до откровени дивотии с азерския газ и израелския такъв.Този един милион кубика от азерите на каква цена ще бъде.Като за украинци.Въртят руски природен газ из Европа и ги снабдяват от Каспичан на цена 460 евро. Гръцките ''братя''в прав текст ни казаха още преди четири години,че минималната цена за България ще започва от 480 евро,независимо дали ще е азерски,потурчен руски,катарски или марсиански. Така че,честито.Мосю Плю,дето го наградиха онзи ден с орден на Почетния легион,поне се снима с Алиев,захилен до уши,а ние ще чакаме поредния ''освободител'' Както винаги. И последно.Турски поток може да кривне към България,ако кандисаме втората тръба да излиза на ''Паша дере''-Варна.Защото това е единствения вариант руснаците да могат да резнат газта за Турция.Ако се наложи.Както се казва-в тях е хлябът и ножът. Този вариант минава през повторни бомбардировки на София от американската стратегическа авиация.Или гражданска война.После се чудим,що византийците ги измъкнаха от калта с едни 320 млрд.евро,а нас ни третират като бавноразвиващи се послушковци. Смири се,Онуфрий....
Да разменим "ние/България" с __ТУРЦИЯ___ и да видим какво ще се получи: Онуфрий | 22.11.201800:01 Единствената полза от ТУРСКИ (Южен) поток е, че ___ТУРЦИЯ___ ще има постоянне достъп до тръбата. Основните минуси бяха: 1/ проектът беше ултра корупционен - цената му се покачи над два пъти извън всякаква икономическа логика 2/ основното, което убягва на много хора е, че ___ТУРЦИЯ___ НИЩО няма да печели от него в следващите 15-20 години (въпреки бръталните лъжи за 400 млн годишно) поради простата причина, че щеше да бъде строен със заем от Русия, който после щеше да се изплаща, чрез транзитните такси. При най-оптимистичния сценарийм който се базира на пълно натоварване на тръбите, това щеше да стане за 15 години, но никой никога не е гарантирал, че газопроводът ще работи напълен капацитет, което означва, че може да минат и 20 години, че и повече. В крайна сметка __ТУРЦИЯ___ ще да построи на руснаците газопровод (чрез раздутата цена), който щеше да им излезе безплатно, а ___ТЯХ__ по "братски" щяха да продължат да ГИ друсат с цените.
Рокито, точно с Южен поток ни беше шанса да "изклатим" Русия! Просто трябваше да се възползваме от гео-политическата обстановка тогава. Путин беше готов на ВСИЧКО, само и само да прецака Украйна и да я заобиколи с друга тръба... При добри, преговарящи, защитаващи БЪЛГАРСКИЯ ИНТЕРЕС, можехме да договорим супер изгодни условия, дългосрочни цени и т.н., буквално почти всичко каквото бихме поискали.
TheRock | 22.11.201810:58 Нарочно предоставих картата на газопреносната система на България, за да се види че няма газопровод с нужния капацитет към Австрия и Италия. Но ти явно не си я видял. Няма как да има транзит към гореспоменатите страни без газопровод с нужния капацитет. _________________________ Знам, че няма газопровод към Европа. Е и? И Турция няма съответното продължение, но ще си го построи... Ние можехме да си договорим и построяване - другарят Путин явно не жали средства за възможността да врътне крана на Порошенко...
TheRock | 22.11.201812:50 Оби Уан | 22.11.201811:32 Да строи кой каквото си иска, България е на входа на Европа и правилата ще се решават в Европа, а не в азиатските автаркии. _________________________ Знаеш ли, че с дерогация от изискванията на третия енергиен пакет се ползват газопроводите Черна вода, Опал (Германия), Газела (Германия), цялата газопреносна мрежа на Белгия и половината от тази на Холандия... Нали ти постоянно пишеш за преразглеждане на цени, договори, условия и т.н. с Русия?!?!!! Това беше момента за нас...
Рок,трудно ти е да разбереш,заради това ще пиша бавно. Транзитните такси,споменати в коментара ми са за НЕпостроения ''Южен поток''. Иначе,транзитните такси по сега съществуващия газопровод от Украйна cа от транзитни такси.За 2015 г. те са 359,49 млн. лв., като от тяx 206 млн. лв. cа от тpанзит на природен газ. Договорът е до 2030 година.Всяка година се осъвременява с годишната инфлация на Евросъюза. За оставащите 11 години са 4 млрд.лева. Чиста загуба. Защото в договора е упоменато изрично,че България ще печели от транзитни такси,докато тече газ.Като изтече договора с Украйна все още не е ясно откъде ще купуваме.От Украинското трасе,или от ''Турски поток''. Само едно нещо е абсолютно сигурно.Транзитът за Турция/основния/и този за Гърция загива геройски,съответно и приходите на България по това перо. Толкова ли е трудно да загреете елементарни неща.... Онуфрий,сухопътната част на ''Южен поток'',включваща шест компресорни станции и основният приемателен пункт до Варна са били оценени на 6 милиарда евро. Пита се в задачата,след като на България,по договор е отредено 50 процентно участие в сухопътното трасе,колко трябва да заплати. И тези пари се предоставят на заем от ''Газпром''с изключително благоприятна лихва и срок за погасяване. Раздели 6 млрд.на две.По-лесно е отколкото да разделиш сламата за две магарета
Рокито, интересно ми е да чуя твоето мнение - кое е по-добре за България в сегашната ситуация - Турски поток да мине през България или да я заобиколи и да мине през Гърция?
Онуфрий. Проектната мощност на ''Южен поток'' е била за над 60 млрд.куб.метра природен газ и четири тръби. Дори да приемем,че тези три милиарда евро са били за 30 млрд.куб.метра и две тръби,което не е вярно,излиза,че разширението на трасето в Северна България,съвпадащо с неосъществения ''Южен поток''ще излезе два пъти по-скъпо. Защото ще се транспортират до 14 млрд.куб.м. природен газ.Толкова ще е капацитетът на втората тръба по ''Турски поток''. Значи,за 60 млрд.куб.м. на ''Южен поток''-3 милиарда евро. За разширението,което ще транспортира 14 млрд.куб.м.-1 милиард и близо 700 милиона евро. От простите сметки дотук,по официални документи,от проектодоговори излиза,че от година на година сме все повече и повече ''на сметка''.Ако се помотаме още година две,нафората за тези 14 млрд,газ,като нищо ще ни струва над 3 милиарда евро. Всичките ни титани/депутати и политици/ на политическата мисъл,които лаеха без прекъсване срещу ''Южен поток''изведнъж получиха мощен демократичен шут от простия български народ и изхвърчаха от парламента.Не можаха да съберат едни никакви си 4 процента от гласувалите българи,та да продължават да лаят от трибуната на Парламента за ''Путлер''и ''Жужето''. Смири се чадо,Онуфрий.Ето ти картата на съществуващите и проектните газови трасета в България. https://www.bulgartransgaz.bg/files/useruploads/images/mapgaspipeline/mapgaz.jpg