Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Жаклин Цочева - Кока-Кола ХБК: Рециклираме 95 на сто от генерираните отпадъци в нашето производство

Промяната е устойчива, когато се случва стъпка по стъпка
Промяната е устойчива, когато се случва стъпка по стъпка

Жаклин Цочева, директор „Публични комуникации и връзки с обществеността" в Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани България сериозно ни кара да се замислим за отпечатъка, който оставяме върху околната среда. И ни показва, че не е необходимо да изоставяме малките си ежедневни навици и удоволствия, за да живеем по-екологично.

Тя отговаря на въпроси като това може ли една голяма корпорация да бъде екологична и социално отговорна и дали това не остава само на красиво написани намерения, вместо на практика?

Не е задължително промяната да бъде гръмка, наведнъж с една гигантска крачка. Много по-устойчива е, когато е стъпка по стъпка, направена без да се отказваш от крайната цел.

Кока-Кола ХБК България прави точно това от години. От една страна, е стратегическото мислене - завладей младите за каузата и те ще станат посланици напред в бъдещето. От друга, е ясният план, който не изисква компромиси с качеството и с това, което хората обичат.

Компанията успява да съчетае и двете в програмите си Youth Empowered и „Моят зелен град". Последната е част от глобалния ангажимент на Системата на Кока-Кола за събиране и рециклиране на отпадъците от техните опаковки.

Проектите са отделни, но смисълът и целта им са близки - част от корпоративната социална отговорност на компанията. За мен беше изненада да разбера, че 95% от генерираните отпадъци в производството на Кока-Кола ХБК у нас се рециклират.

Глобалният ангажимент на Системата на Кока-Кола „Свят без отпадъци" има амбициозната цел до 2030 г. да събере и рециклира еквивалента на произведените и реализирани на пазара опаковки за еднократна употреба.

Това означава, че например ако компанията произведе и продаде милион опаковки за ден, същото количество ще бъде събрано и рециклирано. Наистина амбициозно, но за целта трябват общи усилия - всеки да събира и хвърля разделно колкото е възможно повече от отпадъците, общините да се грижат за навременното и правилно изхвърляне, компаниите за събиране и рециклиране да изпълняват ангажиментите си.

Част от глобалната кампания е инициативата „Моят зелен град", в която само през миналата година доброволци са събрали 1400 чувала с отпадъци в България.

Тази година е посветена на възпитаването в правилно изхвърляне и за да докаже ползата от рециклиран материал, Кока-Кола ще постави първите в България 3D принтирани пейки, направени от преработена пластмаса.

Работата с хората и ангажирането им за каузите е нещо, без което никоя компания не може. „Проблемът с кадрите", както често се говори в последните години, има различни гледни точки, а в Кока-Кола са избрали да подкрепят развитието на младите хора в дългосрочен план, като им дават възможност да развият уменията си. От старта си през 2017 г. досега през Youth Empowered са преминали над 4600 млади момчета и момичета от 13 населени места от цяла България.

„Всеки има нужда от вдъхновител, мотиватор, някой, който да ти даде тласък", обобщава Жаклин Цочева. Програмата е полезна с това, че може да даде възможности за опознаване на различни дейности, така че участниците могат да разберат повече за професии от доста различни сфери. Всъщност Системата на Кока-Кола има уникална позиция в България, тъй като обединява пет различни дружества. Освен за младите хора, тя е много вдъхновяваща и за служителите, които стават техни ментори, добавя тя.

Още за ангажимента на Кока-Кола ХБК България към обществото прочетете в разговора ни с Жаклин Цочева.

В последните години социалната отговорност, подкрепена с ефективни инициативи, става все по-важна за компаниите. Кои са последните инициативи, които Кока-Кола ХБК България развива?

Основните направления в стратегията за корпоративна отговорност, в които Кока-Кола като система работи са две - подкрепа към младите хора и опазване на околната среда. Програмата Youth Empowered цели да повиши мотивацията и работоспособността на младите хора в България, като им помогне да изградят ключово важни качества като планиране и организиране на проекти, преговори управление на конфликти и др.

Горди сме, че от стартирането й през 2017 г. до днес през нея са преминали над 4600 момичета и момчета от 13 населени места в страната. През 2018 г. 93 ментори от бизнес, неправителствения сектор, медии и журналисти, предприемачи и популярни личности споделиха своя опит и вдъхновиха българските младежи да бъдат смели в техните първи и вероятно най-трудни стъпки в кариерното им развитие.

Инициативата с 12-годишна история „Моят зелен град" пък е друго доказателство, че нашите целенасочени усилия по отношение на опазване на средата, в която живеем, са в правилна посока и дават реален измерим резултат.

От миналата година тази ценна за нас и нашите служители кампания е в подкрепа на амбициозния глобален ангажимент на Кока-Кола да постигне 100% събиране и рециклиране на пуснатите от нас на пазара опаковки за еднократна употреба. Неслучайно казвам, че инициативата е ценна за нашите служители - само през 2018 г. 1500 доброволци - колеги, техните семейства и хора с отговорно отношение към околната среда, събраха над 1400 чувала с отпадъци от 15 населени места в цяла България.

Тази година „Моят зелен град" преобразява градската среда и възпитава правилното изхвърляне на нашите пластмасови опаковки. Началото поставихме през март, когато трансформирахме 10 спирки на градския транспорт в София в контейнери за събиране на пластмасови бутилки, за да покажем, че пластмасата може да бъде използвана за многократна употреба.

Ще го докажем като поставим първите в страната 3D-принтирани пейки от рециклиран пластмасов материал. Това лято година се фокусираме и в крайморските градове, като съвместно с община Бургас ще вдъхновим жителите и гостите на града да събират пластмасови отпадъци разделно.

Бързооборотните стоки често са обвинявани за увеличението на отпадъците, основно пластмасовите. Как се промени през годините поведението на компаниите по отношение на рециклирането и опаковките?

Истината е, че в момента пластмасата е най-добрият от наличните варианти за опаковъчни материали, защото е безопасна, хигиенична, дълготрайна, гъвкава и се рециклира. Оптимално е и въздействието й върху околната среда от гледна точка на нейното производство и транспортиране.

Проблемът идва след употребата й - с натрупването й в депата за отпадъци, или с изхвърлянето й като отпадък в околната среда. Изключително важно е да разберем, че решението за намаляване на отпадъците е тяхното правилно разделно изхвърляне и рециклиране ...

Заедно с нашите стратегически партньори от Компанията Кока-Кола работим по глобалния ангажимент „Свят без отпадъци", който има за цел събиране и рециклиране на еквивалента произведени и реализирани на пазара опаковки за еднократна употреба до 2030 г.

В синхрон с това ние от Кока-Кола ХБК стартирахме поредица от ангажименти, които се очаква да постигнем до 2025 г., а тяхната цел е да гарантират, че ще продължим да поддържаме устойчивост в цялата си дейност. Стремежите ни са да направим опаковките 100% рециклируеми, да произвеждаме по-голяма част от цялото количество PET пластмаса, което използваме, от рециклиран материал и да помогнем в събирането на равностойността на 75% от опаковките, използвани за нашите напитки.

Ако говорим за производство, усилията на Кока-Кола ХБК са фокусирани върху намаляването на теглото на нашите опаковки.

През 2018 г. в производствения ни център в Банкя намалихме пластмасовата опаковка на минералната вода от 2,5 литра до 51 грама или със 7 грама по-малко, колкото е теглото на монета от 1 лев. Пластмасовите бутилки на минерална вода Банкя от 0,330 л., 0,500, 0,750 л. и 1,5 л. са от типа PlantBottle, т.е. са създадени с до 30% растителни материали и при тяхното производство се отделя по-малко количество въглеродни емисии.

Стъклените ни опаковки пък са над 35% от целия обем опаковки, които пускаме на пазара. Всяка бутилка се използва средно 2,7 пъти за година, а целият й „живот" преди да бъде рециклирана е 4-5 години. С други думи - всяка трета напитка, която потребителите ни консумират, не генерира почти никакъв отпадък.

Освен това сме първата компания в страната, която въведе рециклиране на мокрите етикети на напитките в стъклени бутилки, които произвеждаме. Това се случи в производствения ни център в Банкя през 2017 г., благодарение на което успяваме да рециклираме 95% от генерираните отпадъци в производството. За сравнение процентът на рециклираните отпадъци в двата ни завода през 2010 г. е бил 71%.

При толкова работодатели, които се оплакват от липса на подготвени кадри  и предприемаческо мислене, в Кока-Кола ХБК имате цяла програма за развитие на младите хора. Бихте ли дали оценка как тя помага и на тях, и на компанията?

Както вече казах, да подкрепяме младите хора в България е наш основен приоритет. Вярваме, че те са амбициозни и любопитни, но понякога имат нужда от подкрепа и насоки, така че да намерят най-правилния за тях кариерен път. Всеки има нужда от вдъхновител, мотиватор, някой, който да ти даде тласък...

Срещите с млади хора са много вдъхновяващи и за нашите служители, които влизат в ролята на техни ментори. Всеки един от всички над 1259 часа, прекарани в училища и университети, им дава нова перспектива, връщат се в офиса озарени и мотивирани и са нетърпеливи за нови срещи.

Любопитството е необходимо и за бизнеса - както за тези, които вече са част от него, така и за младите, на които им предстои да се влеят в тази среда.

Колко воден ресурс се изразходва за производството на бутилка безалкохолна напитка и можем ли да бъдем спокойни, че изпивайки чаша сок например, не сме замърсили планетата?

Замърсяването е въпрос на възпитание и възприятие - ако всички събираме разделно и рециклираме, то ще намалее драстично. Наша отговорност като бизнес лидер е да даваме добър пример. А аз обичам да казвам, че в Кока-Кола ХБК практикуваме това, което проповядваме.

По отношение на водата, благодарение на непрекъснатите ни усилия и подобрения в производствения процес през последните 7 години, през 2018 г. успяхме да постигнем рекордно понижение, а именно - 1.76 литра вода за производството на 1 литър напитка.

Това понижение от 5% на потреблението ни на вода се равнява на повече от 29 млн. литра спестена вода или средното годишно потребление на питейна вода на 800 българи. Стремим се да пестим водата във всеки етап, да опазваме водните източници, от които я добиваме и да я използваме повторно там, където е възможно, а там, където не е - да я връщаме в природата с най-доброто възможно качество.

Как подбирате кампаниите, които да подкрепите? Може ли една огромна мултинационална корпорация да бъде и социален предприемач едновременно?

Винаги съм вярвала, че всеки един бизнес може да демонстрира отговорно отношение по значими за обществото теми. Когато говорим за кампании, които подкрепяме, основен критерий е съвпадението на философии и разбирания по конкретните теми - младежта и околната среда са наш фокус, но съвсем не се ограничаваме до тях, когато подбираме кампании и инициативи, които подкрепяме като водещ бутилировач в страната.

Социалното предприемачество е сравнително нова тема за България, но съм щастлива, че в последните години все повече се говори за нея - и в медиите,  и в обществото. Вярвам, че всички бизнес има отговорност към средата, в която оперира, а наскоро четох едно интервю, в което се казва, че в близките години няма да има „социално безотговорни компании".

Обществото го очаква от нас, очакват го и младите хора, за които водещ фактор при избора на работодател са политиката и инициативите, които той подкрепя и развива. В този смисъл поредно признание, че нашите усилия са в правилната посока е фактът, че за втора поредна година сме вторият най-желан работодател от българските студенти и първи в сектора на бързообортните стоки.

Кои са най-купуваните продукти от портфолиото Ви в България и кои отбелязват най-силен ръст в последната година? На какво го отдавате?

Няма да ви изненадам като кажа, че продуктите с марката Coca-Cola са сред най-продаваните - през миналата година  най-силен ръст постигнаха Coca-Cola без захар заедно с Fanta и енергийните напитки с марката Monster.

През 2018 г. пуснахме на пазара над 30 нови продукти, за да отговорим на нуждите на потребителите. Поставихме силен старт на миналата година с лансирането на новата марка студен чай Fuzetea, представихме на пазара у нас новите 100% плодови продукти Cappy Smoothie, както и изворна вода „Роса", която е подходяща е за всекидневна употреба за всяка възраст.

Не спираме да разширяваме и нашето алкохолно портфолио от премиум алкохолни напитки с история - част от него станаха номер 1 по продажби билков ликьор в света Jagermeister, английските джинове Bulldog и Bickens, както и произвежданата в семейна дестилерия ракия Zlatna.

На пазара вече са и най-новите ни продукти - изотоничната напитка Powerade, създадена за хидратиране и енергия при физическо натоварване и AdeZ - напитка на изцяло растителна основа.

Тагове: webcafe

Най-четените