Елементарно, скъпи ми Уотсън – твърде много сме!

"Етюд в червено", първата история с детектива Шерлок Холмс и д-р Уотсън, се появява на страниците на списанието Beeton's Christmas Annual преди 130 години. Едва ли тогава Артър Конън Дойл е предполагал колко популярен ще стане неговият персонаж, нито че той ще намери нов живот и отвъд страниците.

И то не един живот, а твърде много.

Още през 1995 г. Роналд Де Ваал публикува 4 тома, в които изброява над 25 000 продукции и продукти, свързани по някакъв начин с Холмс.

В това число влизат не само оригиналните произведения на Конън Дойл и техните преводи, но и критики, други писмени творби с героя, колекционерски продукти, игри, пъзели, аудио и видео касети, дискове, балет (!), филми, мюзикъли, пиеси, радио и телевизионни програми, пародии, анимации, дори реклама на вино. Но най-важното и леко смущаващо е друго:

Шерлок Холмс е най-екранизираният литературен персонаж в историята.

Само до 2012 г. той се е появявял на кино- или телевизионен екран 254 пъти, а над 80 актьори са влизали в кожата на детектива или са му „дарявали“ гласа си.

Холмс намира място на екран още през 1900 г. във филм, който е по-кратък от минута. Негови версии продължават да се появяват във филми и сериали повече от век по-късно. При това не само Холивуд и родната на персонажа Великобритания бълват филми и сериали с негови версии, но и други държави, сред които Русия и Германия. Холмс не само е масов, той е интернационален.

Плашещото е, че догодина ще видим и Уил Феръл в ролята на детектива в комедията Holmes and Watson. Как да не му се прииска на човек Холивуд просто да спре да експлоатира персонажа?

Най-вероятно обаче сценаристи и продуценти ще продължат да посягат към него в онези моменти, в които вдъхновението им е налице, но не е достатъчно, че да измислят оригинални персонажи. Измисляш някакъв горе-долу завъртян случай, лепваш Холмс (и евентуално д-р Уотсън) като главен или поддържащ персонаж и воала! Живееш с илюзията, че си сътворил нещо.

Вече дори не ти е нужен актьор, чиято външност да отговаря на традиционната приетата за героя. Винаги можеш да покажеш своите „свеж поглед“ и адаптация на творбите на Конън Дойл или просто да накараш сценаристите да измислят нещо достатъчно шерлокхолмско. А невинаги се получава.

През последните години Шерлок Холмс не бе подминат от масовото желание за осъвременяване на добре познати герои и насилственото им вмъкване в 21-ви век.

Най-популярните съвременни адаптации на детектива дойдоха именно от такива опити. Гледахме Холмс като екшън-герой (Робърт Дауни-джуниър), гледахме го като старец (Иън Маккелън), гледахме го и като гениален социопат и то до момента, в който сценаристите не пресолиха манджата и ни накараха да се мръщим (Бенедикт Къмбърбач). Налице са, разбира се, и много други, които обаче не успяват да достигнат такава популярност.

В нашата галерия събрахме част от най-добре приетите кино и телевизионни адаптации на детектива.

Те са един своеобразен връх сред екранизациите за детектива и сред тях има добре познати на масовата публика, но и такива, за които може би не сте чували.

И макар да ни се иска преексплоатирането на героя да беше ограничено само до най-добрите примери, адаптациите на Холмс едва ли ще спрат скоро. Нормално е – детективът се е превърнал в машина за пари в развлекателната индустрия. Все ще се намери кой да плати за нещо с него, въпреки че вече е по-изтъркан от постелка пред врата през зимата.

Новините

Най-четените