От прахта и огъня на вдъхновяващия пост-апокалиптичен спектакъл "Лудият Макс: Пътят на яростта" изплува новата женска екшън икона - Фюриоса.
Образът, изигран от изящната Шарлийз Терон, е безупречна машина за убиване с морален компас, който трудно може да се намери из доминираната от кръвожадни мъжки индивиди футуристична пустиня.
Император Фюриоса, както е цялото име на чудесния персонаж, ни се представя като воин с тъмно минало, виртуозен лидер на банда милитаризирани мутанти, жадни за бензин, но бленуващи майчино мляко.
Тя е майка, генерал и убиец-отмъстител в едно.
Диаболичният ум зад филма - режисьорът визионер Джордж Милър - и Шарлийз Терон, заедно - създават разкошна героиня с присъствие, което ще изграе основна роля за глобалния успех на потопения в гориво и умопомрачителна скорост модерен жанров шедьовър.
Родената в Република Южна Африка актриса е перфектна за образа на Фюриоса.
Шарлийз е висока 177 сантиметра, с широки рамене и излъчва изключителна увереност. Добавяме към това качествен художествен грим, къса черна коса и една груба, изкуствена, желязна ръка на мястото на откъснат в битка крайник - и получаваме ултимативна, ритаща задници, пост-апокалиптична амазонка.
Фюриоса на Шарлийз Терон директно нахлува в авангарда на знаменитите феминистки икони в мъжкия екшън жанр.
По принцип в класическите мачистки упражнения по стил, нежните създания само красят кадъра, но няколко актриси доказаха, че могат уверено да конкурират тестостеронния пейзаж със своята безмилостна формула, подпомогната от могъщи дози, силно действащ, агресивен естроген.
Анджелина Джоли беше на път да се превърне в новата кралица на екшъна преди да реши, че режисирането е нейната истинска творческа цел.
За посредствения, но зрелищен шпионски трилър "Салт" тя стори немислимото - взе главна роля, предвидена за Том Круз.
Шарлийз Терон и Джоли влязоха в престижния списък на бойни мацки, начело със Сигърни Уивър, Линда Хамилтън, Ума Търман, Луси Лиу, Мишел Йео, Пам Гриър, Джина Дейвис, Анджела Мей а защо не и Мила Йовович...
Тези разкошни дами овладяха умението да вдигат адреналина без тестостерон.
Подобни прелестни екшън съкровища методично мачкат мачистката митология.
С тях "слабият пол" засили успешно позициите си в най-сексистките жанрове - екшън, трилър и фантастика.
За повратна точка може да се смята 1979-та.
В мрачните салони акостира шедьовърът на Ридли Скот "Пришълец".
След този филм киното и феминизмът никога няма да бъдат същите.
Революцията е извършена на финала на класиката, разказваща за извънземно чудовище, което превръща космическия кораб "Ностромо" в гробница.
В последните минути на филма единственият оцелял човек е крехка, изящна млада жена. Красивата, останала само по бельо, Елън Рипли (Сигърни Уивър) се изправи очи в очи срещу злокобния ксеноморф. И срещу предразсъдъците към нежния пол. Красавицата победи звяра в напрегната колизия, подходяща за персонажи на Лий Марвин, Чарлз Бронсън и Арнолд Шварценегер.
Екшън еманципацията доведе до радикално преразпределяне на жанровите територии.
Къдрокосата Уивър се превърна в първата голяма екшън звезда с детеродни органи. След унищожаващия полови стереотипи опус магнум "Пришълец" дойде перфектното, режисирано от Джеймс Камерън, продължение "Пришълци".
Там Рипли/Сигърни вече е завършена машина за убиване.
На финала пак се сблъсква с чудовището на Гигер, но старото куче Камерън майсторски извърта нещата. Пришълецът е женски. Ето как напълно се феминизира една смятана за мъжка поредица, без това да накърнява многобройните й достойнства.
Друга титанична екшън владетелка е Ума Търман и нейният - вече легендарен - образ "Булката" в оперетния мултижанров шедьовър на Куентин Тарантино "Убий Бил".
Тарантино дебютира с изцяло мъжкия "Глутница кучета", но после се реваншира с няколко от най-силните женски персонажи.
Куентин отдаде почит на екшън звездата от 60-те и 70-те Пам Гриър с носталгичният разкош "Джаки Браун". Пам е черното бижу на второкласното експлотейшън кино с класики като "Кафе" и "Фокси Браун".
Тарантино продължи със силните момичешки образи и в очукания трилър "Разходка смърт". Там няколко бълващи цинизми и остроумия мацки смазаха от бой мачо-психопат във върховно перверзна версия на концепцията за феминистки триумф.
В авангарда на коравите красавици в киното запазено място има и 183-сантиметровата Джина Дейвис.
Тя персонифицира идеята за невинна красавица, която се трансформира в смъртоносна мацка в екшън екстраваганцата "Дълга целувка за лека нощ".
Най-голямото изпитание за една екшън героиня е да докаже качествата си в хвърлящото дебела сянка присъствие на Арнолд Шварценегер.
Направи го Линда Хамилтън в "Терминатор 2: Денят на страшния съд". Нейната героиня Сара Конър сякаш е родена да държи картечница.
В мегахита на тогавашния си съпруг Джеймс Камерън, тя беше достоен партньор на Шварценегер в осъществяването на масов погром.
Линда плени колективното киноманско въбражение с невероятна физическа форма, могъща мускулатура, изпъкнали вени по бицепсите, релефен гръб и войнствена поглед.
Почитателите на полово шокиращите кастинг решения са в очакване на следващите екшън естрогенови наследници на Рипли, "Булката" и Фюриоса.
Това е един от сериозно малоумните филми на екран тази година, конкуриращ по малоумие дори бързи и яростни 7. Сюжет - няма, връзка с предишните филми - няма или поне е толкова объркана, че и сценаристът не може да я намери, главният герой вече не е главен герой (факт който се доказва и от горната статия), а е изместен от въпросната фюриоза или както там се казва .. слааааба работа.
Винаги съм се изумявал на хора, които отиват да гледат екшън-фантастика с нагласата, че ще гледат дълбоко смислена история с напрягаща и завързана фабула и гениално развити идеи. 3 въпроса: 1. Айде като фен на поредицата, обясни ми приятелю, какъв беше сюжета на първите три филма и връзката между тях? ….. освен присъствието на Мел Гибсън – бивше ченге без семейство. Ама специално ако ми кажеш между първия и втория връзката, бира съм готов да те черпя. Помня как света, който те посреща в Road Warrior беше напълно неочакван и колко изумен се чувстваш като зрител от постапокалиптичната атмосфера. 2. Защо главния герой не беше главен ? Защото статията е озаглавена „ Новите женски екшън икони“ и изследва навлизането на силовите женски персонажи в екшън/трилър жанрово базираните филми ? Нямаше нито един момент, в който акцента пряко или косвено да не попадаше на Макс ? Това, че авторът е успял да направи зрителя, съпричастен към друг освен главния герой, в екшън филм, е висша форма на майсторство. И само да допълня не беше само Фюриоса персонажът върху, който често попадаше акцента. Такива бяха и героите на Нъкс и Сплендид. 3. Пич, честно. Прочете ли статията ? П.П. За мен новият „Луд Макс е един от най-атмосферните филми, които съм гледал. Фабулата му е хаос и лудост, ефектите му се впръскват във вените ти като високооктанов бензин, звука те кара да настръхваш, а историята - да се чувстваш като завързан за капака на някоя от онези адски машини…Трескав сън.... А актьорксият състав, просто те прави съпричастен, като в свой собствен кошмар. Австралийският гений превзе Холивуд и ми върна надеждата в американската фантастика. Киното е изкуство, което се развива и обогатява във всеки, свой жанр, радвам се, че поне един филм от всички мегакасови продукции успя да ми напомни това. П.П.2 Моля, Извинете ме за правописните и граматически грешки.
и що си мисли автора, че жените нямат тестостерон??? не само че имат, но и либидото им силно зависи от него. не толкова, колкото при мъжете, разбира се, но в необходимото количество. стероидните хормони и при двата пола са семейство от много сходни молекули, които се синтезират последователно... да не ви отегчавам с подробности.
"Жената е създадена за ласки, нежност, секс и тн." ?! Пич, поемай към някое от емирствата, Йордания, Катар ...там знаеш знаеш списъка. Жените и Мъжете са равностойни полове. Всеки от тях притежава различни преимущества. Мъжете са по-силни и бързи, жените по-ловки и пластични. А по отношение на адаптивността, волята и интелекта сме напълно равнопоставени. Това за киното продължавам да не го разбирам. Има касови филми, чиято основна задача е да развиват звукови и визуални ефекти. Онези от тях, които притежават и нещо в добавена стойност са качествени, а другите - никой не ви кара на сила да ги гледате. Не може цялото кино да е европейска драма. Наистина повтарям ако в 2 часова екшън-фантастика търсите развитие на образите, просто не знаете какво искате. Всичко, което обещаваше този филм за мен е изпълнено. Ако идеята на Mad Max: Fury Road беше да припомни за прекрасното наследство, което това огромно име остави в Киното, то авторите на филма, може би, са изненадали самите себе си.
Аз лично харесах този филм и един от най-стойностните представители на жанра, но това е мое мнение. Съветвам те, да обърнеш внимание на филмите печелившите и номинираните за "Оскар" за 2015-та. Според мен, почти няма слаба сред тези продукции. Най-силно впечатление ми оставиха whiplash и birdman. "Гранд хотел Будапеща" също беше филм, от който останах очарован.