Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"На ръба на галактиката": Новата машина за магия и пари на Disney

Disney се надява да осигури бъдещето на "Междузвездни войни" дори и след като историята на фамилия Скайуокър стигне до своя край Снимка: Getty Images
Disney се надява да осигури бъдещето на "Междузвездни войни" дори и след като историята на фамилия Скайуокър стигне до своя край

"Хилядолетният сокол" е белязан от ръжда и следи от изстрели. По всичко изглежда, че това е същият кораб, който е направил Кеселския пробег за по-малко от 12 парсека. Така, де... ръждиво корито.

Гигантската машина обаче не се намира в една далечна галактика, а в Анахайм, Калифорния. А и не е истински космически кораб. Той е част от декорите на новия увеселителен парк "Междузвездни войни: На ръба на галактиката", който отвори врати за посетители на 29 май.

Негов идеолог е визионерът на Disney Скот Троубридж, който си е поставил за цел да накара гостите в парка да се потопят във въображението, сякаш е реална среда. Всичко трябва да изглежда идеално, защото не само милионите фенове на „Междузвездни войни", но и посетителите в Дисни-парковете имат доста високи претенции.

През декември 2019 г. ерата Скайуокър на "Междузвездни войни" приключва.

Disney се опитват да докажат, че сагата е нещо много по-важно от семейната драма на Люк, Лея и потомците като Кайло Рен. Те залагат на това, че "На ръба на галактиката" ще им помогне в тази мисия.

Гостите в увеселителния парк ще могат да пилотират сами "Хилядолетния сокол", да си направят лазерни мечове по свой избори или да вкусят галактически ястия като пържен ендорски тип-ип (както предпочитаме да го наричаме на Земята - пиле).

За Disney паркът "На ръба на галактиката" представлява инвестиция в бъдещето, но и отражение на идеята, която е сред основните силни страни на компанията още от времето на Уолт Дисни.

През по-голямата част от историята си, успехът на Disney като медиен гигант е разчитал на т.нар. "синергии" - допълващи бизнеси, които не просто процъфтяват самостоятелно, но и работят в полза един на друг. Други компании естествено също са възприели сходни стратегии и са използвали различните си поделения по този начин. Но Disney практически са превърнали това във форма на изкуство.

Да вземем примера с Marvel, които са част от Disney от 2009 г.

Marvel притежават поредица от комикси, която изгражда героите и сюжетите и изгражда фен-база за тях. Disney започнаха да снимат филми по комиксите, а звездите от кино-продукциите рекламираха премиерите, като гостуват в "Jimmy Kimmel Live" - късното шоу на телевизия ABC, също притежавана от Disney.

Когато героите на Marvel доказаха, че могат да носят огромн приходи от киното, Disney инвестира в сериали по комиксите и започна да ги продава на конкуренти като Netflix. Впоследствие компанията направи нов филм и използва най-голямото шоу на ESPN (също притежавана от Disney), за да покаже трейлъра за него.

Накрая Disney реши да създаде платформа-конкурент на Netflix, и вложи в нея ексклузивни нови и утвърдени Marvel продукции, за да привлече зрителите. Едновременно с това компанията създава съвсем нови увеселителни паркове, посветени на Marvel - и, естествено, прави нови комикси и играчки, които са отправка към филмите.

Увеселителните паркове са едно от най-важните звена в машината на Disney.


Те са изградени върху същата базова идея: създаване или преоткриване на сюжет, който хората обичат, изграждане на по-дълбока връзка чрез преживявания, продажба на мърчандайз, който им позволява да отнесат спомена у дома, създаване на хитова филмова поредица от някой от атракционите, печелене на планина пари, и повторение на същото отново и отново.

С "На ръба на галактиката", Disney могат да постигнат пълния си потенциал на онези $4 млрд., които похарчиха през 2012 г. за изкупуването на Lucasfilm - държател на правата за "Междузвездни войни" и "Индиана Джоунс".

Затова развлекателният гигант се надява да осигури бъдещето на "Междузвездни войни" дори и след като историята на фамилия Скайуокър стигне до своя край.

Ако това проработи, стратегията ще доведе поколения от нови фенове във вселената на "Междузвездни войни" и ще помогне на компанията да се конкурира с Netflix и други съперници в свръхнаситения медиен пейзаж.

Доста дълго медийните мрежи на Disney, включително ABC, ESPN и Disney Channel, бяха най-доходното звено на компанията. Сега обаче те са подложени на сериозен натиск. Disney може да стигне до етап в близко бъдеще, в който голяма част от приходите ще зависят от увеселителните паркове.

Да се почувстваш като Хан Соло

При изграждането на "На ръба на галактиката", Disney са похарчили около $1 млрд., за да запълнят 14 акра в Дисниленд с първокласни атракциони, хранителни обекти и магазини сувенири.

Гостите могат да утолят жаждата си със синьо мляко, една от предпочитаните напитки на Люк Скайуокър, и да посетят "Кантината на Ога" - първият бар в Дисниленд извън частния "Клуб 33", който предлага алкохол. Създадени са специални бутилки Coca-Cola под формата на малки дроиди, които ще носят и етикети с надписи на ауребеш - измислен език, използван във филмовата поредица.

Гостите, които желаят да играят на "Междузвездни войни", ще могат сами да определят историята си чрез мобилно приложение. Когато пилотират "Хилядолетния сокол" в атракциона "Пробегът на контрабандиста", например, изборът им ще повлияе на изживяванията им в останалата част от "На ръба на галактиката". Ако гост изгуби товара си по време на пробега, барманът в "Кантината на Ога" може да отправи предупреждение: "На твое място бих внимавал, защото мисля, че името ти е в списъка на местния ловец на глави."

В "На ръба на галактиката", Disney искат да се почувствате като Хан Соло. И това е само един от най-иновативните атракциони в парка.

За някои гости в бъдеще, изживяването ще е толкова всеобхватно, че те няма дори да напускат галактиката на "Междузвездни войни", за да спят. Disney планират хотел в духа на "Междузвездни войни", който един ден ще отвори врати край Hollywood Studios в Disney World, и ще включва герои и сюжети, както и дизайн на космически кораб.

Бъдещето на бизнеса

Disney можеха да разчитат само на атракциона с "Хилядолетния сокол", за да си осигурят километрични опашки от посетители. Но компанията е създала цял свят с различни локации и герои. Вместо да обикалят из познати места като Татуин или Облачния град, гостите ще се окажат на Батуу. Вместо Хан Соло на Харисън Форд, те ще открият аниматронична версия на Хондо Охнака, пират, появил се в анимационната поредица "Бунтовниците от "Междузвездни войни"," който записва посетителите на парка за "Пробега на контрабандиста".

Това е доста умен ход от страна на Disney с оглед на идеята им да разширят поредицата отвъд линията Скайуокър. Посетителите си изграждат по-силна връзка с бранда, когато те са в центъра на изживяването, а не са просто наблюдатели във вселената на "Междузвездни войни".

Увеселителните паркове на компанията отдавна са сред най-силните страни на корпоративната вселена на Disney, като дори служат като развъдник за нови сюжетни линии и герои.

"Карибски пирати" се заражда като атракцион през 1967. Повече от 35 години по-късно, той вдъхновява филмовата поредица, донесла $4.5 млрд. и дава началото на нова верига от паркове по света. Disney пробват този модел с "The Haunted Mansion" и ще опитат отново догодина с "Jungle Cruise," филм с участието на Дуейн Джонсън и Емили Блънт.

Филмовите проекти на Disney също съответстват на планирането на големите паркове - "На ръба на галактиката" и "Пандора: Светът на Аватар" (който отвори врати през 2017). Компанията оповести преди седмици, че ще редува премиерите на нови филми от поредиците "Междузвездни войни" и "Аватар" всеки декември между 2021 и 2027 г.

"На ръба на галактиката" е и голяма инвестиция в бъдещето на поделението за увеселителни паркове на Disney по време, когато това поделение изглежда по-важно за бъдещето на цялата компания.

Печалбите от медийните мрежи на Disney достигнаха пик през 2015 г., но оттогава насам са спаднали с 15%. Вероятно това се дължи на отлива на потребители от телевизията и нарастващите разходи за създаване на програми. Ситуацията надали ще се подобри в близко бъдеще.

През същия период, приходите от парковете и курортите на Disney са се увеличили с 47%.

Затова няма нищо изненадващо, че Disney инвестират толкова масирано в парковете. Компанията ще отвори и нов парк, базирани на анимацията "Рататуй," строи нови тематични обекти по мотиви на Marvel в Калифорния, Париж и Хонконг. Планиран е и тематичен парк по "Зоотопия" в Шанхай.

Докато увеселителните паркове стават по-важни за бюджета на компанията, Disney се налага да инвестира в тях, за да изпреварва конкурентите си в тази област. Comcast Universal Studios разтърси бранша през 2010 г. с "Магьосническия свят на Хари Потър". Паркът даваше възможност на гостите да си купят вълшебни пръчки, да пият бирен шейк, да пътуват с „Хогуортс Експрес" и т.н. Това промени фундаментално бизнеса с увеселителните парков и насърчи Disney да действат агресивно с "На ръба на галактиката".

Нека Силата бъде с вас... винаги


"Междузвездни войни" е спечелила повече от $9 млрд. глобален боксофис от 1977 г. насам. Първият филм от космическата сага е спечелил над $1.6 млрд. в САЩ, като е изпреварен единствено от "Отнесени от вихъра" (по данни след отчитане на инфлацията).

Тук не са включени разходите за продуциране, заснемане и маркетиране на филмите, но Disney имат и разнообразни модели за печалба чрез експлоатиране на мотиви от тази вселена - ТВ сериали, лицензиране, продажби за домашно видео и мърчандайз.

И все пак "Междузвездни войни" е в повратната си точка. Disney много биха искали успехът да продължи отвъд деветте филма и фамилията от герои, които Джордж Лукас си е представял. Паркът "На ръба на галактиката" е физическа проява на тази надежда и стратегия.

"Имаме огромен брой истории, които искаме да представим," казва Скот Троубридж. "Това е едно от чудесните неща в "Междузвездни войни". Никога няма да има края на сюжетите, които можем да разказваме."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените