Едно от много малкото забавни неща на 88-ата церемония по връчването на наградите "Оскар" бяха гаврите, които водещият Крис Рок си направи с мегазвездата Уил Смит и съпругата му Джейда Пинкет.
Рок се подигра с лицемерния хленч на Смит, който не бил номиниран за ролята си в спортната драма "Сътресение", но пък получил 20 милиона долара хонорар за провала "Този див, див Запад".
Комикът беше по-остър с Джейда - двигателят на "оскаровия" бойкот на семейство Смит. Рок съвсем логично се учуди защо тя би бойкотирала събитие, на което не е канена и на което няма място за нея.
Така мистър и мисис Смит бяха циментирани като глобални карикатури от високата трибуна на наградите "Оскар".
Те се постараха много да заслужат това анти-признание.
Джейда натисна спусъка на самоубийствената акция още в началото на нелепия скандал с прекалено белите номинации. Тя записа особено арогантно и мелодраматично лично видео послание до "расистката система", която не допускала черните таланти до качествени роли и ги дискриминирала по недопустим начин.
Това го каза свръхбогата чернокожа актриса, съпруга на номиниран за две награди "Оскар" чернокож актьор, която имаше възможност да се докаже в Холивуд с роли в някои от най-големите блокбастъри като "Матрицата", но просто не се получи. Не заради заговор или расизъм, а заради собствените и лимитации като екранен изпълнител.
Джейда не успя да стане звезда самостоятелно и затова избра да е половинката на Уил Смит.
Той също реши да се позиционира в ролята на жертва на расова дискриминация. Той, който доскоро беше една от най-големите и елитни кино звезди със серия от блокбастъри и достъп до най-сладките сценарии в индустрията.
В едно от интервютата си по време на сълзливата семейна анти-оскарова кампания Смит стана за смях, докато в едно изречение обясняваше за расизма в Холивуд и припомняше как на два пъти е бил номиниран за "Оскар" и е губил от... чернокожи актьори. Първият път от Дензъл Уошингтън, а втория - от Форест Уитакър.
Бойкотът им беше пълен провал: телевизионните рейтинги на 88-ите награди "Оскар" показват, че тази година спадът сред зрителите от афро-американски произход е едва 2 процента.
Уил и Джейда си вкараха грандиозен автогол и се разобличиха като нарцистични, заблудени, разведени с реалността холивудски мултимилионери, които смятат, че всеки им дължи уважение и признание.
Малко неща са по-смехотворни от две привилегировани знаменитости с общо състояние от близо четвърт милиард долара, които искат да се изкарат жертви на репресия и дискриминация в страната, която ги направи толкова богати и обожавани.
Но падението на Смит започна години преди грандиозни гаф с бойкота на "белите Оскари".
Регресът стартира в момента, в който Уил Смит реши на всяка цена да превърне сина си Джейдън в холивудска звезда и уважаван актьор. Планът му започна добре и малкият Смит получи роли от татко си в хитовете "Преследване на щастието" и "Карате кид".
После дойде пубертетът и Джейдън започна да се държи все по-странно и неадекватно в публичното пространство. Отгледан и изучен вкъщи, без достъп от реалния свят, Джейдън Смит се разкри като дълбоко объркан младеж, който се излага в twitter с "философски постове" в сравнение, с които дори Ванга би звучала като Хегел. Е, почти.
Джейдън бързо се превърна в интернет посмешище с хиляди мемета и шеговити колажи посветени на неадекватните му изказвания.
После дойде смазващия творчески провал на After Earth, с който Уил Смит символично се опита са предаде жезъла на славата на своя син. Слуховете за участие в сектата на сциентоложката църква само се подсилиха от странното поведение и липсата на каквато и да е било връзка с реалността на Уил, Джейда и двете им деца - Джейдън и Уилоу.
Те изглеждат и се държат като презадоволени особняци.
От тях само Уил Смит притежава сериозна тежест и влияние в развлекателната индустрия, но днес реномето му на престижна звезда от А-листата на Холивуд изглежда силно застрашено.
Изтрещяването на семейство Смит се вписва прекрасно в стереотипа за ексцентричните знаменитости, които в един момент просто губят връзка с действителността.
Тоновете пари, медийната сервилност, патологичното фенско обожание и солидните недостатъци на характера в крайна сметка осигуриха неприятна професионална траектория на мистър Смит. Той беше "свежия принц от Бел Еър", който стана крал, а после и шут.
Скандалът не е нелеп. Ужасно много роли на небели се играят от бели. Без значение дали героите са араби, азиатци латино... джон оливър имаше супер критика в шоуто си по НВО преди седмица по тази тема.
Бахти глупостите!
Да си поискаш награда само защото си черен си е чист расизъм. Актьорите, както и всички други, се делят на талантливи и не толкова, а не на бели и черни. Но само непредубеденият човек може истински да се радва на таланта.
zaza, вярно е, че има много роли, които не се дават на актьори от други етноси (не говорим за черните), но не това бойкотират семейство Смит. Ти кога си видяла черните да се борят за нечии други права, освен за своите? Или да мрънкат, че някой друг е дискриминиран? Целият бойкот е точно за това, че нямало черни на наградите, следователно били дискриминирани... Булшит! Много е прав Лебовски, че не е мястото точно на тяхното семейство да се правят на ущипани. Още повече, че самото повдигане на въпроса, отваря сериозна вратичка за опорочаване на процеса на номиниране, ако се въведат някакви (дори и негласни) квоти. Много черни актьори са против всякаква такава инициатива, защото това би значело, че ако догодина ги номинират, това няма да е защото са добри актьори, а защото са черни. А това ще обезсмисли всякакво постижение. По тази логика, защо да няма квота за поне двама бели във всеки финал по бягане на 100 и 200 метра