Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Електромобил на слънчева енергия? Време беше!

Някога мислили ли сте си за кола, която се зарежда сама, без ангажимента да наливате гориво или да я включвате в електрическата мрежа?

След електромобилите беше въпрос на време някой да се сети да използва соларната енергия като вариант за захранване на автомобила и първата такава кола, предназначена за серийно производство, вече е факт.

Компанията се казва Lightyear, а прототипът на модела One беше представен тази седмица.

За момента електромобилът предизвиква по-скоро смесени чувства, но определено изглежда любопитно. Създателите му казват, че One може да измине до 725 км с едно зареждане, което е впечатляващо дълъг пробег. Именно зареждането обаче повдига много въпросителни.

Автомобилът е снабден с пет соларни панела, които покриват покрива и задния капак, но успяват плавно да се слеят с останалата част от външния дизайн. Според Lightyear тези панели са 20 процента по-ефективни от стандартните слънчеви колектори, а освен това са покрити със специално стъкло, което ги предпазва.

От компанията обясняват, че технологията е същата, която се използва при слънчевите панели по покривите на сградите, така че гарантират, че One е наистина здрава кола. Те допълват, че панелите са толкова издръжливи, че "възрастен човек може да се разхожда по тях, без да остави и драскотина". Тепърва предстои да разберем дали наистина колата е толкова здрава.

Тъй като екипът, който стои зад Lightyear, е холандски, явно членовете му са се сетили, че е възможно времето да не е слънчево и съответно - благоприятно за зареждането на One. Затова електромобилът е снабден и с плъгин зареждане. Слънчевата светлина му осигурява до 12 км допълнителен пробег на час.

За сметка на това автомобилът е със спортен външен вид, нисък е и е проектиран да бъде максимално лек, за да е възможно най-пъргав на пътя и да пести ценна енергия.

И все пак 12 километра на час не звучат впечатляващо, затова мнозина побързаха да определят колата като електромобил, който има необичайни допълнителни екстри - соларни панели. Други смятат, че за градски условия, а и не само, тези добавени километри са повече от достатъчни.

Огромните предимства на слънчевите панели обаче не са в 12-те километра. В крайна сметка паркирана някъде навън за около 8 часа, One може да се зареди и да измине допълнително 100 км. По-важното е, че на нейния шофьор не се налага задължително да паркира близо до електрическа станция за зареждане, където ще са струпани и останалите електромобили. Необходимо е само да остави колата на слънце.

Всъщност с Lightyear водачите ще са повече от доволни да оставят автомобила си на възможно най-огрятото от слънцето паркомясто. Колкото до топлината в купето - климатикът на One може да бъде включен дистанционно през смартфон или таблет, така че когато се качат вътре шофьорът и пътниците, температурата да е напълно нормална.

Зад създаването на електромобила стои холандски стартъп, основан от студенти по инженерство в Айндховен.

През 2015 г. те печелят World Solar Challenge за кола, снабдена със соларни панели. Моделът се казва Stella, но от него има само един прототип и не е замислен като кола, която да се продава масово. Сега инженерите от Lightyear са готови да изведат на пътя новото си творение.

Компанията вече приема предварителните заявки за One, но цената е вторият фактор, около който има много въпросителни. Обявената цена за резервация, или както я наричат проиводителите - "такса за резервация", е 119 хил. евро, а самата кола се очаква да е на пазара за около 149 хил. евро. С други думи е по-скъпа от луксозния Model S на Tesla, който започва от 78 хил. евро.

От Lightyear предупреждават и че отначало производството им ще бъде по-бавно и е възможно да има забавяне в изпълнението на поръчките.

Въпреки това екипът е убеден, че до 2021 г. One ще е в серийно производство.

А и вече има получени заявки за 100 бройки от модела. Това им дава допълнителна доза оптимизъм, че скоро по европейските пътища освен повече електромобили ще виждаме и коли със слънчеви панели.

   

Най-четените