На 23 май 1994 г. Клинт Истууд, тогава почетен председател на филмовия фестивал в Кан, се качва на сцената, за да връчи "Златната палма" на най-добрия филм от програмата.
Повечето от присъстващите очакват отличието да отиде при възхвалявания от критиката филм на Кшищоф Кешловски Trois Couleurs: Rouge ("Три цвята: Червено"). Но вместо това, за изненада на мнозина, наградата е връчена на "Криминале" (Pulp Fiction).
Залата се изпълва с шум, освирквания и открито възмущение, когато режисьорът на наградения филм, Куентин Тарантино, си проправя път към сцената.
Виковете не утихват даже когато той застава на подиума, за да произнесе благодарствената си реч.
Докато смаяният Тарантино събира мислите си, жена от публиката се провиква с цяло гърло: "Каква помия! Каква помия!". Без да се поколебае - както се вижда в архивно видео от събитието - Тарантино ѝ отвръща, показвайки ѝ среден пръст.
••• Видеото с този момент вижте тук:
По онова време режисьорът е все още в началото на своята кариера. Той е на 32 години, когато се появява в Кан с премиерата на своя нов независим филм, включващ внушителен актьорски състав: Джон Траволта, Брус Уилис, Ума Търман и Самюел Л. Джаксън - всички напът да влязат в историята на киното с ролите си.
Режисьорът не очаква да спечели "Златната палма". Дори обмислял да напусне фестивала след прожекцията на "Криминале", но получил обаждане от президента на фестивала Жил Жейкоб с молба да остане.
След безцеремонния си жест към част от публиката, Тарантино застава пред микрофона и не крие искрената си изненада от факта, че държи "Златна палма" в ръцете си.
"Никога не съм си представял, че ще спечеля награда от фестивал, в който журито определя победителя, защото обикновено не правя филми, които да обединяват хората. Правя филми, които да ги разделят", казва той от сцената.

Години по-късно Клинт Истууд разказва, че решението "Криминале" да бъде обявен за най-добър филм на 47-ия фестивал в Кан не е било лесно. Но журито трудно можело да си затвори очите - абсурдната комедия на Тарантино се откроявала сред всички останали претенденти.
"Гледахме филма и той привлече вниманието на всички от самото начало. Изненадах се, че членовете на европейското жури буквално скочиха от местата си. Няколко от тях се обърнаха и казаха: "Това е най-добрият филм, който този фестивал е виждал", споделя Истууд пред Американския филмов институт.
••• Как Тим Рот и Куентин Тарантино се събраха в "Криминале" четете тук:
Усетът на журито се потвърждава пет месеца по-късно, когато "Криминале" дебютира на голям екран.
Заснетият с бюджет от 8,5 милиона долара филм генерира приходи от 214 милиона долара в световен мащаб, превръщайки се в един от най-печелившите независими филми в историята на киното и в първото касово заглавие на продуцентската къща Miramax, зад която стои Харви Уайнстийн.
Серията от точни попадения продължава и на Оскарите, където "Криминале" е номиниран в пет категории и печели статуетката за най-добър оригинален сценарий.
Реакцията на критиката обаче остава разнопосочна. Някои твърдят, че Тарантино е преоткрил гангстерското кино по изключително ослепителен начин, докато други го обвиняват, че възхвалява насилието, и определят филма като недостоен за масовото внимание.

В първите седмици след премиерата си, докато обикаля фестивалите в Северна Америка, филмът е съпровождан и от странна доза драма.
По време на прожекцията му на Нюйоркския филмов фестивал диабетик получава пристъп и се налага лентата да бъде прекъсната. А сцената, на която прожекцията спира, е заредена с напрежение.
Наемникът Винсънт Вега (Джон Траволта) тъкмо е забил игла с адреналин в гърдите на полумъртвата Миа Уолъс (Ума Търман). В този момент екранът изведнъж потъва в черно, а от публиката се разнасят викове: "Някой да извика лекар!".
В продължение на няколко минути зрителите не знаят дали съпругата на мафиота Марсел Уолъс ще оцелее.
"Пуснаха филма отново точно когато Миа се събужда и тълпата избухна в ликуване", спомня си филмовият критик на Newsweek Дейвид Ансен.
По-късно обаче се разпространяват подозрения, че инцидентът с диабетика е бил рекламен трик, измислен от Харви Уайнстийн с цел да направи нюйоркската премиера на филма запомняща се.
••• За филма, заради който Тарантино и Уайнстийн влязоха в конфликт, разказваме тук:
31 години след провокативния си дебют "Криминале" не само разбуни духовете в Кан - той се превърна в културен феномен. Рестартира кариерата на Джон Траволта, който през 90-те беше изпаднал от холивудския радар, и доказа, че Брус Уилис може да изиграе нещо повече от труден за убиване екшън герой.
На онази сцена във Франция, сред глъчката на неодобрение, се роди нов език в киното - такъв, който постави началото на различна филмова епоха и разби канона на фестивалите.