Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Филмът "Гражданска война" - едно кошмарно и опасно предупреждение

Филмът "Гражданска война" - едно кошмарно и опасно предупреждение Снимка: YouTube

Да се направи военен филм със сигурност не е лека задача. Да се направи военен филм за потенциална гражданска война в собствената ти държава е още по-сложна задача. 

И тук не говорим за история и отдавна отминали конфликти.

Режисьорът и сценарист Алекс Гарланд опитва да представи най-кошмарния и ужасяващ сценарии в своя нов филм "Гражданска война" (Civil War) - буквален разпад на Съединените щати, който се случва в днешни дни.

Провокативен и с доста противоречия, показващ какво се случва в собствената ти страна, когато не чуваш предупрежденията. 

Централно място в историята заемат опитните военни кореспонденти Лий (Кирстен Дънст) и Джоел (Вагнер Моура). Тяхната цел е да направят интервю с американския президент (Ник Оферман), чието име във филма така и не разбираме.

Той се е барикадирал във Вашингтон, докато силите на бунтовните и отцепили се щати напредват с устремна скорост към столицата и искат главата му.

В дългото и изпълнено с премеждия пътуване от Ню Йорк към Вашингтон към Лий и Джоел се присъединяват наивната и млада фотографка Джеси (Кейли Спейни) и ветеранът-журналист Сами (Стивън Маккинли Хендерсън).

Групата изглежда малко като "Задругата на пръстена", само че вместо Саурон имаме безименен и дистанциран диктатор.

От своя страна ролята на героите, тръгнали на приключение, е поета от меланхоличната Лий с нейните много сериозни травми от работата си в безброй конфликти досега, която вижда своята по-млада версия в лицето на склонността към поемане на неоправдано високи рискове и свръхамбициозна Джеси.

Джоел пък е пристрастен към риска, алкохола и цигарите от всякакъв вид, докато възрастният Сами е класически персонаж на опитен дядо, който раздава мъдрост.

В голяма степен четиримата изглеждат на моменти доста клиширано и повърхностно, не разбираме много за тях отвъд моментни откровения в някои разговори, а на всичкото отгоре други персонажи няма. Всички останали лица са просто пълнеж, който е въпрос на време да бъде убит или да убие някой друг.

И ако пътуването на главните герои напомня малко на онова на Фродо и компанията му, то светът на режисьора Гарланд в голяма степен напомня този на The Last of Us.

Тук нямам предвид, че има зомбита или пък, че името Джоел се дублира в основни герои на филма и сериала.

В по-широк план цялата обстановката в "Гражданска война" е сходна с тази в шоуто на HBO - от средата на граждански и социален разпад в САЩ, до идеята за опит на група хора да достигнат от точка А до точка Б, като преминават през редица премеждия, без да знаят каква постапокалиптична опасност дебне зад ъгъла.

Режисьорът очевидно е направил съзнателен избор да избяга максимално много от политическите коментари. Неслучайно само бегло се споменава предисторията на всичко и как така се е стигнало до това грандиозно разделение в САЩ.

По същата причина президентът е без име, не се споменава от коя партия е, като единственото ясно нещо за него е, че в даден момент е разпуснал ФБР и си е издействал трети мандат, въпреки че според американската конституция са позволени само два.

Направени са съвсем леки намеци към съвременната американска политика, които могат да бъдат забелязани в абсурдно звучащите обръщения към нацията на героя на Оферман, както и в един крайно негативен персонаж с радикални разбирания за това кой е американец и кой - не.

Снимка: Alexandra Films

Дори не се пояснява точното време на събитията във филма.

Може да e няколко години напред във времето или пък да представлява някаква форма на алтернативно настояще, при което САЩ са в състояние на конфликт в продължение на повече от година - нереалистично кратко време за нивото на социално разлагане, което се вижда във филма със задръстени от изоставени коли магистрали, криещо се население и липсващ интернет.

Тук със сигурност Гарланд е хиперболизирал леко нещата.

Същото важи и за някои екшън сцени, които приличат на ситуация в Call of Duty и по нереалистичен начин поставят военните журналисти на първа линия в центъра на сражението, буквално пречкайки се в краката на войниците.

Видимо е, че Гарланд не е залагал на реализма, нито пък оправдава очакванията на много хора, които са смятали, че филмът ще бъде идеологически натоварен от съвременната политическа и социална динамика.

Идеята му е съвсем различна. Не да коментира политически и социални разделения, а да покаже накъде водят.

Вложил е целия си ресурс и усилия, за да отправи предупреждение към нацията, която е по един или друг начин се е намесвала в огромен брой военни конфликт по света, но би могла да бъде заплашена и от такъв на собствената си земя.

Показателна е сцена с героинята на Кирстен Дънст. В един момент тя споделя, че всеки път, когато се е завръщала от някоя военна зона надалеч, е мислела, че изпраща послание към хората у дома да не правят същите грешки.

Снимка: YouTube

Гарланд визуализира своето предупреждение чрез представянето по образен начин на сцени с терористични нападения, военни престъпления, екзекуции и дори етническо прочистване.

Показва най-мрачните и самоунищожителни черти на човешкото поведение, които се отключват по време на братоубийствена война - доскорошни съседи, съграждани и дори съученици сега се избиват едни други по най-жесток начин и без угризения.

Насилието и ужасът са се превърнали в нещо напълно нормално и това е най-страшното нещо.

"Гражданска война" без съмнение е противоречив филм. Ще предизвика разнопосочни реакции и всякакви коментари.

Но и ще даде някои поводи за размисъл и то не само зад Океана.

НАШАТА ПРИСЪДА ЗА "ГРАЖДАНСКА ВОЙНА": 3 от 5 кафенца

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените