Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мат Смит срещу предупрежденията за зрители: Не е ли целият смисъл да бъдеш шокиран?

Актьорът е против това филмите да те предупреждават за сцени на насилие Снимка: HBO
Актьорът е против това филмите да те предупреждават за сцени на насилие

Британската звезда от "Короната", "Доктор Кой" и "Домът на Дракона" Мат Смит определено не е фен на идеята за специални предупреждения във филмите.

В последно време в Холивуд се наложи идеята, че когато в даден филм или сериал има шокиращо съдържание - насилие, сексуално насилие или дори просто по-агресивен и "цветист" език, е добре зрителите да са предварително подготвени за това.

Не и според Смит. В свое интервю за британския в. "Таймс" актьорът коментира, че предварителното маркиране на такова съдържание, което може и да разстрои някои от зрителите, пречи на качественото разказване на истории за публиката.

"Не е ли целият смисъл да бъдеш шокиран? Всичкото това надзираване на историите и страхът да ги покажеш пред публиката, защото климатът е специфичен, е жалко. Не съм сигурен, че одобрявам тези предварителни предупреждения", коментира Смит.

По думите му по този начин се губи част от въздействието на филмите и театралните представления. А понякога това да провокираш зрителите е целият смисъл на историята.

"Ние трябва да разказваме морално сложни истории, особено в днешно време. Напълно в реда на нещата е да се чувстваме некомфортно или провокирани, докато гледаме някоя картина или пиеса. Но се притеснявам, че вече всичко е затъпено и обезличено. Казваме на зрителите, че ще бъдат уплашени, още преди да са гледали нещо", обяснява още актьорът.

Той самият си спомня как като дете е наемал от местната видеотека филми, които съвсем не са били подходящи за неговата възраст.

"Отивах до местната видеотека и наемах "Плужекът", "Първичен инстинкт", "Разкриване" - всички тези еротични трилъри. Бях твърде малък, за да ги гледам. Бях на девет години, когато гледах "Петък, 13-и". Всъщност той ме изплаши. Направо ме съсипа", разказва още Смит.

Именно това му желание да провокира хората и да ги накара да се замислят за историите, които разказва, го кара да си избира сложни персонажи, които да играе.

"След "Доктор Кой", което е семеен сериал, активно играех объркани хора", коментира британецът.

В този списък попадат образите на фиктивния сериен убиец Патрик Бейтман в пиесата по "Американски психар", лидерът на култ Чарлз Менсън във филма "Чарли казва" от 2018 г., Ричард в ужаса "Starve Acre", пристрастения към секса Бъни в сериала "Смъртта на Бъни Монро" по едноименния роман на Ник Кейв...

Разбира се, няма как да пропуснем и ролите на принц Филип в "Короната" и Деймън Таргариен в "Домът на Дракона" - първият си има множеството трески за дялане в характера, докато вторият е извършил лично повече жестоки убийства от всеки друг персонаж във фентъзи сериала.

И преди Мат Смит е критикувал предупрежденията в началото на филми и сериали.

В свое интервю за "Би Би Си" през февруари тази година той коментира решението в някои епизоди на "Доктор Кой" да се поставят подобни сигнали за "чувствително съдържание".

"Винаги съм смятал, че това е едно от страхотните неща да правиш "Доктор Кой" - че можеш да плашиш децата по един контролиран начин, но все пак да ги плашиш. И сега си представете, че кажете на тези деца, които гледат "Доктор Кой": "Между другото, това може да те изплаши." Не, това не е моето нещо", заяви тогава актьорът.

И той не е единственият от гилдията, който се обявява против "сензитивните предупреждения".

Пред "Индипендънт" друг популярен британец - Ралф Файнс, коментира, че почитателите на театъра са "омекнали".

"Въздействието на театъра трябва да ви шокира и да ви кара да се чувствате неудобно. Не мисля, че трябва да сте подготвени за тези неща. Шокът, неочакваното - това прави театъра толкова вълнуващ", обяснява той.

Пред "Би Би Си" друга британска филмова икона - лейди Джуди Денч, коментира, че е била дълбоко изненадана да научи, че публиката в театрите редовно бива предупреждавана в началото на постановките за редица фактори - от насилие и тормоз до наличие на по-силни шумове.



 

Най-четените