Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Стачката на актьорите парализира Холивуд

Творците срещу стриймърите Снимка: Getty Images
Творците срещу стриймърите

В полунощ на 13 срещу 14 юли (българско време) профсъюзът на Гилдията на екранните актьори SAG-AFTRA обяви, че не се е стигнало до споразумение с филмовите студиа и в резултат близо 160 000 актьори излизат на протест.

Стачката е историческа за Холивуд. За първи път от 40 години Гилдията на екранните актьори надига глас срещу големите играчи в киното и стрийминга - Sony, Universal, Paramount, Warner Bros., Disney, Netflix, Apple и Amazon.

Последствията от похода им за по-добри условия на труд ще са огромни, защото наред с актьорите сценаристите също са на протест срещу гигантите в развлекателната индустрия.

Прогнозира се пълно спиране на филмопроизводството, отмяна на наградите "Еми" и осезаемо сковаване на бизнеса, докато не се подпише споразумение.

"Шокирана съм от начина, по който хората, с които сме работили, се отнасят към нас", казва актрисата Фран Дрешър, президент на SAG-AFTRA и допълва: "Не намираме компромиса по толкова много въпроси. Как може студиата да говорят наляво и надясно, че губят пари, а да плащат стотици милиони долари на своите изпълнителни директори. Това е отвратително. Срам за тях".

Казано направо, напрежението е нагнетено докрай, заради което е задължително да разгледаме случващото се в детайли. Все пак, като зрители, които консумират немалко холивудски продукции на малкия и големия екран, също ще усетим последствията от стачката.

"Бавачката" Фран Дрешър, председател на синдиката на Гилдията на екранните актьори, обяви началото на стачката. Снимка: Getty Images
"Бавачката" Фран Дрешър, председател на синдиката на Гилдията на екранните актьори, обяви началото на стачката.

Какво искат актьорите?

Основното искане на SAG-AFTRA е стрийминг платформите да се съгласят на справедливо разпределение на печалбите от продукциите, които излизат онлайн. Синдикатът твърди, че хонорарът за премиера в стрийминг услуга е в пъти по-нисък в сравнение с премиерите на голям екран и в телевизионна мрежа.

Настояването е този механизъм да бъде изкоренен и актьорите да получават еднакво заплащане независимо от платформата, чрез която филмът или сериалът им стига до зрителите.

От SAG-AFTRA посочват, че стрийминг бизнесът не спира да се разраства. През последните години се изкачи до лидерските места на пазара и се превърна в конкурентноспособна алтернатива на киносалоните и телевизиите, но щурмът на платформите нагоре не се отрази върху заплащането на актьорите.

Втората точка, която доведе до недоволството на работната сила в развлекателната индустрия, е използването на изкуствен интелект (AI).

От известно време из студиата се върти идеята от актьорите и статистите да се изисква подписване на предварително споразумение, с което да дават разрешение за използване на лицата им.

Гилдията на актьорите има три основни искания. Снимка: Getty Images
Гилдията на актьорите има три основни искания.

"Новаторското" предложение - по думите на големите компании - ще генерира лицеви цифрови подобия на хората пред камера и ще спестява пари за хонорари. Единственото, което е нужно на студиата, е подпис за обработката на лицето от изкуствен интелект.

Представете си го така - компанията плаща еднодневен хонорар на статист, за да сканира лицето му, което след това има право да ползва колкото пъти иска във филми и сериали. Но какво става, ако този статист успее да пробие и стане популярно име, а вече една компания има право да ползва лика му?

Потенциалното легализиране на концепцията би представлявало огромен риск за препитанието на актьорите, смятат от профсъюза. Вече има оплаквания, че професионалното озвучаване зад кадър е застрашено, тъй като изкуственият интелект генерира аналогични на звездите гласове за по-малко пари и със сходно качество.

От SAG-AFTRA се застъпват за позицията, че изкуственият интелект трябва да навлиза в производство при ясни правни условия, които да защитят актьорската професия от своеволно използване на реплики.

Като точка в исканията на синдиката е поставена и регулацията на т.нар. "самозаписани прослушвания", които се превърнаха в индустриална норма от пандемията насам.

Вместо да бъдат повикани в залата за кастинг, от актьорите днес се иска да се запишат сами с камера, изпълнявайки различни задания на кастинг-режисьорите. Това обаче се оказва натоварващо, защото изисква допълнително оборудване.

Как действа синдикатът, ако исканията не бъдат удовлетворени?

Първият ефект на стачката ще падне върху червените килими.

С началото на активните действия актьорите вече преустановиха появата си на премиери по филми, които вече са заснели. Дебютът на "Опенхаймер" снощи в Лондон бе първата от многото демонстрации на заканата им.

Звездите от "Опенхаймер" напуснаха първата прожекция, след като разбраха, че актьорите излизат в стачка. Снимка: Getty Images
Звездите от "Опенхаймер" напуснаха първата прожекция, след като разбраха, че актьорите излизат в стачка.

След като стана ясно, че актьорите надигат недоволството си срещу студиата, звездите в лентата на Кристофър Нолан - Килиън Мърфи, Емили Блънт и Мат Деймън, напуснаха залата на прожекцията.

По-важното е, че докато трае стачката, членовете на профсъюза да се спират във филмите и сериалите, по които би трябвало да работят.

В следващите месеци актьорите също така се отписват от промотирането на филми и сериали, от прес обиколките, както и от присъствието на награди и филмови фестивали.

Планът е пулсът на всяка продукция, изискваща актьорско участие, напълно да спре до подписването на споразумение.

Какъв е отговорът на студиата

От Алианса на филмовите и телевизионни продуценти - търговската група, срещу която е насочена актьорската стачка, все още не са коментирали на какъв етап са преговорите и какви компромиси са склонни да направят, за да отпушат спрелия шоубизнес.

Но за сметка на това главният изпълнителен директор на Disney Боб Айгър даде да се разбере накъде клонят везните за студиата.

Боб Игър, изпълнителен директор на Disney, смята, че исканията на актьорите са нереалистични. Снимка: Getty Images
Боб Игър, изпълнителен директор на Disney, смята, че исканията на актьорите са нереалистични.

"Това е много смущаващо за мен. Не сме спирали да говорим за предизвикателствата, през които ни се наложи да минем заради COVID. Още не сме възстановили бизнеса напълно, а сега се налага отново да спрем. Това прекъсване не можеше дойде в по-лош момент", заяви Айгър пред CNBC.

По негови думи Алиансът на филмовите и телевизионни продуценти е предложил "страхотна сделка", както на стачкуващите сценаристи, така и на актьорите, но те са я отхвърлили.

"Разбирам желанието на всяка работническа организация да действа за благото на своите членове - да получат максимални възнаграждения и да бъдат компенсирани справедливо - но очакванията, които имат, просто не са реалистични", твърди изпълнителният директор.

Той прогнозира, че стачните действия ще нанесат големи щети не само на индустрията, а и на икономиката в цели региони. Ето защо призова актьорите да се засрамят.

От десетилетия не е виждан подобен разрив между работната сила в Холивуд и тези, които броят парите в края на филмовия тур. Последната стачка на актьорите бе през 1980 г. А последният път, в който два от синдикатите на шоубизнеса в САЩ удариха заедно, бе през 1960 г.

За момента стриймърите отказват да удовлетворят ключово искане и на двата профсъюза: да споделят данни за гледаемостта на предаванията си и да плащат на създателите спрямо цифрите, което парализира преговорите още в самото начало.

Само че колкото по-дълго продължава търсенето на златната среда в новите условия на пазара, толкова по-мрачни ще са последствията за всички замесени в киното и телевизията.

 

Най-четените