Медийна атака

Очаквахме Massive Attack да сритат системата - и лордовете на трип хопа го направиха със стил в Зимния дворец. Но ще е жалко, ако запомним втория им концерт само с няколкото надписа с латински букви и електриково зелено, изплували от родното политическо тресавище и размътващата го жълта преса.

Тълпата избухна на „Пеевски чака нашето извинение", „Къде е Волен", „И последен валс на „Позитано", но дали запомни каква е заплатата на Анджелина Джоли? Как реагира на най-скъпата чанта в света и на убитите в източната част на Украйна? На най-безумните търсения в Google и на сарказма с логата на световни корпорации в неистински цветове?

Пред публика Massive Attack говорят локално и глобално чрез видеостената зад тях. Тя е оръжие, а не някакъв визуален съпорт. Там дуото на Робърт Дел Найа - "3D" и Грант Маршал - "Daddy G" представя своята дисекция на актуалните проблеми, гадости, несправедливости, ако щете и скандали в държавите, които посещават, и в света, който не им харесва.

Има и предистория. В края на 80-те години на миналия век в Бристол двамата музикални експериментатори се чувстват облъчени от новинарския поток. Не им допада тази „масирана атака". На американски жаргон така са наричали първата телевизионна война - Операция „Пустинна буря" през 1991 г. срещу Саддам Хюсеин, която CNN почти отразява на живо.

Ето откъде идва името им - не защото им харесва, а точно обратното. Дори са казвали в интервюта, че съчетанието на двете тежки думи по никакъв начин не се отнася за тях и не се припознават в него. Да, не отговаря на нежно-мрачния им стил, но пък се вписва в политическата им сатира.

Затова създателите на трип хопа от Бристол са една от най-политически и социално ангажираните групи въобще в световен мащаб. Такъв е техният почерк, винаги и навсякъде. „Цветан Цветанов събира плюшени мечета" и „Бойко ухажва травестит" са истински заглавия от българската преса, с които британците ни сръчкаха.

В сауната на зала „Фестивална" преди четири години, когато ги видяхме за първи път - и отново на култовото парче „Inertia Creeps", видеостената крещеше за богатството на милиардерите, 90-те куб. м. вода годишно на глава от населението Йемен и жалките центовете, с които живее средният индиец.

По-коментирани обаче бяха писанията за Димитър Бербатов, Слави Трифонов, Драго Чая, Христо Стоичков, Азис и че „Николета Лозанова е виртуален парцал" - пак медийни въдици. Сега очевидно политическата обстановка е доста по-изнервена - и Massive Attack го уловиха.

Това обаче е само част от пейзажа

Извън натюрморта на техническото озвучаване в Зимния дворец, което насъбра критики, Massive Attack се представиха на ниво. Бяха сдържани, точни и пестеливи, но изпълниха всичко, което феновете искаха да чуят. Започнаха с нежно "Battlebox", приключиха любовно със "Splitting The Atom".

Аранжиментът на задължителната "Angel" включваше разтърсващо китарно соло, допълващо трептящия глас на Хорас Анди, а свършването на "Safe From Harm" в еротично червено беше точно толкова продължително, колкото трябваше.

Дебора Милър изви глас на непреходната "Unfinished Sympathy", а Мартина Топли-Бърд изпя "Teardrop" със затворени очи, докато всички усти в отеснялата зала припяваха.

Британските джентълмени започнаха световната промоция на новото си шоу от България. Подложиха ни на медийна атака. Просто подадоха сламката, а ние реагирахме като удавници.

Новините

Най-четените