Маниашката инди електроника на една българска група

И в България може. Може да репетираш в бившето студио на Лили Иванова и там да създаваш инди електронна музика, която изобщо, ама изобщо не звучи като направена в България. И изобщо не се съобразява с ограниченията на българската музикална сцена.

Че APE|MEN са свеж полъх в музикалния пейзаж в страната, е твърде меко казано.

Те са група, от която имаме отчайваща нужда в една среда, където цели музикални течения тотално липсват.

Електронното трио съществува от 2013 г. и е съставено от Борис Чеширков, Иво Чалъков и Петър Съмналиев, изградили си име като част от друга значима българска група, Gravity Co. Меломаните са слушали Съмналиев и в Suffer H, а Иво Чалъков - в "Стейн". Борис Чеширков е познат в една по-различна светлина, като говорител на Върховния комисариат за бежанците на ООН, който призовава за човешко отношение към бежанците у нас. В APE|MEN той е вокалист и пише текстовете на групата.

Тримата описват музиката си като „доста нестандартно "направи си сам" инди, от трима китаристи, които се заиграват със синтове". От началото на май за тях се говори усилено покрай новия им сингъл Pictionary (втори от EP-то им ZERO) и пристрастяващото видео към него - направено от студиото NULLA очевидно с голям кеф и голямо майсторство. От студиото сами са потърсили групата с желание да им заснемат клип, буквално дни след като парчето е било готово, и са сътворили нещо, което ще се помни дълго.

Докато всички хвалят видеото обаче, ние с APE|MEN си говорим повече за самата им музика - за това как се ражда тя и как вече достигна до слушатели чак в Щатите.

Песните им се открояват с една специфична стаена енергия, в комбинация със звучене, повлияно от поне няколко електронни и алтърнатив течения. Техните синтове са твърди и безмилостни, но опитът и класата им си проличават в начина, по който ги съчетават с непогрешимите китари на Иво Чалъков.

APE|MEN и преди са казвали, че експериментират докрай и обичат да пробват по нещо ново, без предварително да се прицелват в някаква конкретна крайна точка. Песните им често се раждат от експерименти със стар груувбокс, а щом веднъж се оформят основният бийт и бас линията, вече идват и стържещите китари, и вокалните партии, като в тях се стараят да запазят енергията на първоначалната „сурова" идея.

Така е и в парчето Pictionary, което помогна на групата да стане разпознаваема за по-широка аудитория в България. „Определено вече повече хора знаят за нас. Често обичам да казвам, че малките мащаби тук са плюс, тъй като е доста по-лесно да бъдеш забелязан", казва Петър. „Със сигурност клипът прави впечатление и повече хора са разбрали, че има група APE|MEN, но още сме си гаражна експериментална банда", добавя Борис.

Музикантите разказват, че Pictionary въобще не е песен, получила се лесно и безпроблемно.

„Държах на Pictionary още отначало, защото усещах, че ще е емблематично за групата. Но никак не беше лесно да го завършим - променяхме многократно вокалната линия, китарите, тоналността, всичко", казва Иво. „Другите парчета се получиха като че ли по-лесно, но важното е, че сега много хора ни чуха и оцениха".

Трансформациите в песента са породили доста дискусии между тях, а Петър признава, че не можел да понася парчето в стария му вариант. „Даже доста поспорихме", обяснява Иво. „Бях страшно изморен от всичките тия промени, които се налагаха и по другите песни, защото основно аз се занимавам с вокалните линии, голяма част от инструменталните партии и хармониите. А имахме фиксирана дата за излизането на ZERO. Но след това направихме кратка пауза и се върнахме на свежа глава в нашето студио за крайния вариант на инструментала".

„Pictionary отне най-дълго. Сигурно затова кърти", обобщава Борис. „Всъщност търсихме по-клубен саунд и ни се получи".

За APE|MEN обаче нещата се получаваха и преди Pictionary, а музиката им вече предизвика интерес в чужбина.

Още след видеото към парчето CASH, заснето от Руши Видинлиев, за тях се чу и в Щатите. Медии и музикални блогове взеха да пишат с хвалебствия за APE|MEN, те попаднаха в списания с огромен тираж като Examiner и Paper Cut. А The Wild Honey Pie - един от големите нюйоркски блогове за алтернативна музика, сравни клипа с инди парти на покрив в Бруклин. Видеото към CASH беше откроено и като най-свежо за деня от платформата за инди клипове Rormix, а отделно трийсетина колежански радиостанции в Америка завъртяха техните парчета.

За българските им слушатели остава въпросът дали ще имат повече възможности да чуят бандата на живо. APE|MEN обаче не бързат с концертите, тъй като осъзнават, че сцените за авторска музика в България са оскъдни и няма голяма полза от твърде чести клубни изяви. „Тук местата, където би било подходящо да се появим, са доста малко на брой и няма как да го правим толкова често, колкото бихме искали. По-скоро си говорим как бихме пообиколили съседните държави, дори по някакви малки клубове", казва Петър.

Все пак Иво прави обнадеждаващо обещание - че през юли започват сериозни репетиции с планове да направят няколко концерта още през август.

„Искаме да свирим основно по фестивали и да правим концерти в зали, по-рядко в клубове - само там, където няма компромис със звученето ни". Те не крият, че би им се искало да отделят повече време за пълноценни репетиции и записи, но както се шегува Борис, все пак не са замисляли цялостна пъклена стратегия за покоряване на народните сърца.

„Искаме музиката ни да бъде чута. Не се впечетляваме от граници", казва той. „Да, пускали са ни по радиостанции отвъд океана и готини блогъри от Берлин и Ню Йорк са оценили музиката ни. Не зная кое е достатъчно и кога ще сме достигнали петнадесетте минути слава. Съвременната музикална среда са фестивалите, или онлайн, в смартфони и YouTube. APE|MEN се вписва чудесно точно в тази среда".

В същата тази среда би било страхотно да чуем повече български групи. И то групи именно на такова ниво.

Новините

Най-четените