Преди дни тийн-поппевицата Ребека Блек беше все още слабоизвестна изпълнителка от независима звукозаписна компания. Само седмица по-късно песента й "Friday" вече е Интернет сензация - но в основната си част не по най-положителните причини. Възприет от няколко гледни точки, бързият проблясък на Интернет слава на клипа й показва и обратната страна на медала на потенциалната уеб-популярност.
Естествено, плюсът в ситуацията е, че изкуството (макар в този случай вероятно понятието да е преувеличено), което би могло да тъне в неизвестност преди десетилетие, сега може буквално за една нощ да се прочуе по цял свят.
Минусът обаче е, че събитията показват и огромното желание сред като цяло анонимното население на онлайн вселената да смаже несръчните опити на едно 13-годишно момиче - просто заради удоволствието от това.
Блек е жертва на омразата към клиширания тийн-поп
Клипът на песента в YouTube, публикуван на 10 февруари, беше гледан само няколко хиляди пъти - допреди дни. За четири денонощия обаче зрителите вече надминаваха 6 милиона. Името на Ребека Блек се превърна в актуална тема в Twitter в продължение на два поредни дни, а влиятелни фигури като водещия на "American Idol" Райън Сийкрест и сп. "Billboard" на свой ред се изказаха по темата. И почти без изключение мненията за песента и клипа не бяха от най-ласкавите.
Доста новинарски сайтове директно питаха дали това е най-лошата песен, създавана някога. "Billboard" нарече парчето "творение, излюпило се директно от аутотюн ада". "Rolling Stone" го определи като "неволна пародия на съвременен поп".
Песента е от каталога на Ark Music Factory - продуцентска къща, която според Billboard провежда кастинги за певци и им осигурява превоз със самолет до Лос Анджелис за записи в тяхното студио. Сайтът им включва цял куп други тийн- и малко по-големи "ексклузивни изпълнителки" с парчета с подобно звучене.
Стереотипен текст, банална мелодия и солидна компютърна обработка
Парчето е образец на типа леки, подобни на балон от дъвка лигави песнички, които биха могли да се очакват от начинаеща, едва навлязла в тийн-възрастта певица. То е опростено, масирано (да не кажем изцяло) обработено по технологията AutoTune за изчистване на вокални недостатъци. Освен това е с текст, който в най-добрия случай може да бъде наречен еднообразен (макар че недотам деликатните биха го нарекли директно тъп).
Ето малък откъс от крайно "оригиналния" текст на "Friday": "Вчера беше четвъртък/днес е петък./Толкова сме въодушевени... Ще имаме бал довечера./Утре е събота, а неделя идва след нея/Не искам този уикенд да свършва." Клипът към него пък включва рапиране от изпълнител, който изглежда поне 20 години по-възрастен от всички останали във видеото, който използва полустряскащи изрази.
Както се случва с всички придобили "вирусен" статут видеоклипове, вече се появиха доста пародии и иронични преработки. Безспорно най-интересна от тях е "Боб Дилън-версията" на същото парче (http://www.youtube.com/watch?v=9FISHEO3gsM).
Публиката е категорична: песента е отчайващо слаба
Макар все пак да има някои положителни коментари за видеоклипа, те в пъти са надминати от онлайн критика. "Не. Ужасно е. Изобщо не става. Това не е добра музика. Моля ви се, свършиха ли вече нейните 15 минути слава?", пише един от зрителите в YouTube.
И вдъхновеният от героя от "Хари Потър" Лорд Волдемор акаунт в Twitter, известен с безцеремонния си тон, също се включи в оплюването. "Поздравления, Ребека Блек, току-що надмина Сириус Блек като най-жалкия човек с тази фамилия," пише притежателят на въпросния акаунт, визирайки друг герой от "Хари Потър".
Други коментари за изявата на Блек бяха доста по-лични и по-агресивни. Някои от видеата, публикувани "в отговор" на записа в YouTube, бяха изпълнени с цинизми тиради, оплюващи не само песента, но и самата Блек. Цялата тази реакция е насочена към момиче, което според страницата й на сайта на Ark е "мило и любвеобилно 13-годишно дете", учещо в осми клас и гордеещо се с главната си роля в училищната продукция на "Оклахома".
Отделни коментатори зоват за снизходителност към 13-годишната певица
Вече във вторник част от Интернет потребителите смениха курса. "Мисля, че е хората би трябвало да я оставят на мира. Все пак е имала смелостта да потърси изява... тя е само малко момиче, а ритъмът е натрапчив... За бога, тя е на 13, наистина ли сте очаквали текстът да бъде по-различен?!?", гласи контракоментар в нейна защита в YouTube.
На уеб-страницата й пък има немалко мнения в нейна защита от рода на: "Знам, че вероятно наистина те е страх и си стресирана, и се чувстваш неудобно заради всичко, което се е случило в последните няколко дни, но те уверявам, че всички ние тотално те обичаме.
Приеми новата си слава и се гордей с нея. Дори хората, които се шегуват за сметка на твоя клип, не могат да си избият песента от главата и вече знаят наизуст текста. Ти направи много хора изключително щастливи..."
Пишещият за светски клюки блогър Перез Хилтън оплю парчето като "абсурдно лошо," но допълни, че певицата "изглежда приятно момиче и не би трябвало да позволява негативните мнения да я засягат особено".
Дори и мразена, Блек има шанса да пожъне голяма популярност
Фактът е, че в света на шоубизнеса, където и добрата, и лошата реклама помага, никой не може да каже, че целият артилерийски обстрел от негативизъм, на който беше подложен клипът, ще е непременно нещо лошо за младата певица.
"Каквото и да си говорим за упадъка на съвременната музика, възходът на Ребека доказва, че като минимум лейбълите най-после успяват да наваксат с непознатия им досега Интернет," коментира сп. "Salon". "Дори ако хората оплюват "Friday", парчето все пак се превърна в глобална сензация в течение на пет дни - с мащаби, които биха били невъзможни за много по-добри изпълнители, ограничени само до радиоефира."