В продължение на години, уредбата беше приоритет.
Да кажем например, че се местите в ново общежитие или апартамент и започвате да разтоварвате багажа. Първото нещо, което настройвате на новото място, винаги беше стерео системата: рисивър, грамофон или CD плеър, касетен дек и колони.
Кабелите нерядко се оплитаха, понякога се налагаше да направите поставките от подръчни материали, но едва когато се чуеше музиката от старателно подбраните от вас дискове, касетки или грамофонни плочи, бяхте готови да продължите с останалата част от разопаковането на багажа.
Младежите като Даниел Рубио обаче не познават тази вселена
За 23-годишния американец новите стаи в общежитията са свързани предимно с компютри, iTunes, Pandora и миниатюрни тонколони.
"Всичко, което трябва да взема със себе си, е моят лаптоп. Това имаха и всички останали," споделя Рубио, който е завършил университета "Емъри" в Атланта и понастоящем работи в местна фирма за маркетинг и комуникации. "Всъщност изкарваше доста добър звук и вършеше работа."
"Вършеше работа"? Това звучи като бялото знаме за една ера, която се измерваше с мидбаси и високотонови, ватове на канал и мащабите на колекцията ви от плочи.
Действително изглежда, че дните на старомодната компонентна стереосистема са преброени, коментира Алън Пенчански - аудиофил и бивш автор в музикалното издание Billboard.
"Това, което се случи на пазара е, че средният пазар в аудиото бе напълно унищожен," разкрива той. "Пазарът на високия клас устройства се свива все повече, докато потребителският пазар набира все по-голяма популярност - MP3 плеъри, Bluetooth устройства или просто слушане на музика през лаптопа".
Понякога Пенчански казва, че му се иска повече хора да знаеха какво пропускат. В най-добрия случай, твърди той, аудио-възпроизвеждането има "религиозен аспект".
"Чистото аудио има определено превъзходство," убеден е той. "То е вид магия".
Кабели и жакове
Разбира се, новите технологии променят нещата постоянно. Кога за последно купихте нова лента за своя фотоапарат?
Въпреки това, дълго време - и за една определена, често млада публика - стерео системата все пак беше повод за гордост.
Грег Милнър, автор на книга за историята на звукозаписите, озаглавена "Perfecting Sound Forever," си спомня процеса някога. Тогава имаше компоненти. Имаше кашони с касетки и дискове. Дори се намираше и по някой винил.
Без съмнение, цялото упражнение си беше трудоемко. Оборудването беше тежко. Имаше много жици, конектори и жакове - Line In, Line Out, Aux, Phono, CD, а и трябваше да се следят положителните и отрицателните жички на кабела на високоговорителя. Беше огромно усилие да се разглоби и сглоби повторно цялата система, да не говорим за преместването й.
Милнър е израснал в Хавай и когато му се наложило да замине да учи в Минесота, трябвало да реши какво ще прави с аудиосистемата си.
"Спомням си, че много ме измъчваше въпросът какво да направя, защото не можех да си взема уредбата. Цялото начинание изискваше огромни количества душевна енергия," споделя той.
Аудиофилите срещу АМ радиото
Въпреки това, Милнър отбелязва, че историята на аудиотехнологиите често е била на по-нискокачествените масови продукти.
Дори през 50-те и 60-те години на миналия век, когато стереозвукът за първи път добива широка популярност, аудиофилите си имаха своите хай-фай системи, а по-младото поколение слушаше миниатюрни AM радиа с тенекиен звук и евтини грамофони.
Вярно е и че музикалните стилове до голяма степен са определящи за потреблението на музика, посочва той. Аудиофилите например обикновено слушаха класическа музика и джаз, музика от клубове и концертни зали. На една добра система може да се чуе всяко докосване на лъка в пицикатото на цигулката, всяка модулация на джаз вокала, сякаш са пресъздадени в хола ви.
Младите, от друга страна, слушаха по-груб рокендрол.
"Началото на упадъка на стерео системите започна още тогава, защото първите аудиофили бяха бащите и майките на бейбибумърите," обяснява той. "Когато рокендролът започна да придобива широка популярност, все повече от тази музика се продуцираше така, че да се чува добре по AM радиата".
"Звуковата стена" на Фил Спектър - в блестящо моно! - вероятно е вбесявала който и да е хай-фай ентусиаст, коментира Милнър.
Масовият пазар продължава напред
През 70-те и 80-те двата свята се срещат за известно време. Техниките за продуциране на рок и поп-музика се подобряват. Междувременно, вече порасналите бейбибумъри, превърнали се в работещи зрели хора, започват да инвестират в по-добро аудио-оборудване, за да могат да слушат албуми като "Aja" на Steely Dan.
На Запад имаше цели магазини на масовия пазар, посветени на аудио-оборудването - Sound Trek, Hi-Fi Buys, Silo - и всеки брой на Rolling Stone изглеждаше незавършен без няколко реклами на касетофони и грамофони.
Но с настъпването на новите технологии дойде ред и на промяната. Част от нея се случи заради баналното удобство: касетките произвеждат повече страничен шум и имат по-малък обхват от дисковете, но пък за сметка на това са по-преносими - особено когато ги слушаме на удобен уокмен или преносим бумбокс.
Обаче в същото време потребителите започнаха да се фокусират повече върху визията. Пенчански проследява упадъка на стерео-системите до възхода на музикалния видеоклип през началото на 80-те години, който поставя визията на преден план. Изведнъж концертната зала във вашия хол е заместена от сюрреалистичните изображения, доминиращи над малкия високоговорител на телевизора.
Този тип потребление спомогна за възхода на домашното кино.
Пенчански няма нищо против HD телевизията и 7.1 системите, но вярва, че в по-голямата си част, те представляват "компромис със звука". При чистата аудиосистема "няма начин, по който телевизията, дори днес, да може да симулира реализма на визуалното изживяване по начина, по който доброто аудио може да симулира звуковото изживяване".
И все пак, технологиите определено са се приспособили към новите времена.
Новите материали и технологията на обработката им са подобрили звука на малките и евтини устройства, коментира Патрик Лавел, президент и изпълнителен директор на гиганта за потребителска електроника VOXX International, произвеждащ марки като Klipsch, Acoustic Research и Advent.
Съвременната среда: iPod и слушалки
Все още съществува потребителски пазар за качествено аудио, добавя Гейр Скааден, служител в компанията за HD аудио DTS. Най-продаваните продукти в магазините на Apple, след самите устройства на Apple, са слушалките. (DTS наскоро въведоха система за цялостно "потапяне" в звука, наречена Headphone:X, която е предназначена изцяло за мобилни устройства).
Въпреки това, масовите стоки все още са на върха. Което ясно показва, че компонентните стерео системи окончателно вече са изместени от компютрите. И това перфектно устройва младежите като Рубио. Той е израснал в дом с компонентна аудио система, но не вярва, че пропуска нещо особено.
"Всичко, от което имам нужда, е чифт добри слушалки и iPod," споделя той.
И Милнър не може да посочи сериозни аргументи против неговото решение.
"Защо да си правим труда за повече? Ако можете да вземете цялата си музикална колекция и дори повече в нещо, което се побира в джоба ви и е с вас навсякъде, нима бихте могли да не го направите?" пита се той.