Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"По-ценни от златото и от петрола": Мъжът, който прави милиони от стари хитове

Да сте чули скоро Sweet Dreams на Eurythmics по радиото? Ето кой печели от това Снимка: YouTube
Да сте чули скоро Sweet Dreams на Eurythmics по радиото? Ето кой печели от това

Случвало ли ви се е да се чудите колко ли пари прави Марая Кери от въртенето на All I Want for Christmas Is You по радиата и телевизиите всяка година около Коледа? Накратко: милиони.

Помислете си сега какво би било, ако вие притежавахте правата за тази песен и всеки януари получавахте тези пари по сметката си, без да сте направили нищо.

Е, тъкмо това е идеята, която стои в ядрото на компанията Hipgnosis.

Неин собственик е Мерк Меркуриадис - един от "най-силните и знаещи хора в музикалната индустрия", както го определя в Twitter самият Кание Уест.

Роденият в Квебек Меркуриадис дълги години работи като музикален мениджър и дори основава станалата впоследствие легендарна компания Sanctuary records, която управлява кариерата на музиканти като Мориси, Ози Озбърн, Елтън Джон и Нийл Роджърс.

През 2018 г. обаче той решава да се преориентира към малко по-различен вид бизнес: да купува авторските права на евъргрийн хитове, които все още се въртят масово по телевизии и радиа.

Името на компанията му е Hipgnosis и в каталога ѝ попадат по-нови парчета като All the Single Ladies на Бионсе, Umbrella на Риана, Sexy Back на Джъстин Тимбърлейк, както и песни на Марк Ронсън, Шик, Бари Манилоу и Блонди.

Последната му голяма придобивка е каталогът на LA Reid, което означава, че вече има дял и в End of the Road на Boyz II Men, I'm Your Baby Tonight на Уитни Хюстън и Don't be Cruel на Боби Браун, пише Би Би Си.

Колко е похарчил за всичко това? Над 1 млрд. долара.

Мекруриадис обаче не е притеснен ни най-малко от тези разходи, защото според него музиката, която е купил, е "по-ценна от златото или петрола".

"Това са страхотни, наложени песни, които са много предсказуеми и надеждни по отношение на приходите, които могат да донесат", казва той.

"Ако вземете например песен като Sweet Dreams на Eurythmics или Livin 'On A Prayer на Бон Джоуви, вече можете да сте сигурни, че ще имате между три и четири десетилетия надеждни доходи."

Нещо повече - дори по време на пандемия, когато има риск за инвеститорите в почти всеки сектор, Мекруриадис прави дори повече пари. Така например между март и юли потребителите на Spotify са нараснали с 22% месечно, в резултат на което цената на акциите на Hipgnosis издържа на сътресенията, които засегнаха голяма част от света на бизнеса.

Всъщност идеята за Hipgnosis му хрумва тъкмо заради стартирането на Spotify във Великобритания през 2009 г.

"Видях, че стриймингът ще промени пейзажа и ще направи музикалната индустрия отново много успешна", казва той.

Той посочва, че традиционният показател за успех в индустрията е платиненият запис, който в САЩ наброява милион продажби. Звучи впечатляващо, казва той, но само докато не осъзнаеш, че хитов филм като Toy Story 4 е продал 43 милиона билети за киносалона.

"Това веднага ви казва едно нещо: повечето хора в света се наслаждават на музиката, но много малко от тях пъхат ръка в джоба си, за да извадят 10 долара и да платят за нея".

По думите му обаче това се променя със стрийминга, защото пасивните потребители са променили мнението си и са започнали да плащат за месечен абонамент.

Днес около 88 милиона души в САЩ са абонирани за стрийминг услуги - повече от една четвърт от населението.

За разлика от повечето музикални компании обаче Hipgnosis не е фокусирана върху намирането на "следващото голямо нещо". Една трета от песните, които притежава, са на повече от 10 години, а 59% са на възраст между три и 10 години. По-нови са по-малко от 10%.

Общото - всички са хитове и имат принос в световната култура.

Вероятно се чудите какво все пак печелят от това изпълнителите. Всъщност компанията на Меркуриадис не прибира всичко и на практика оперира точно като организация за управление на авторски права.

Със сделките си той плаща на музикантите хонорар за 15 години напред, а като замяна той притежава правата за песните им завинаги.

"Всяка песен сама по себе си е една мини марка", каза Дейв Стюарт от Eurythmics, след като продава каталога си на компанията миналата година.

"Хората по света може да не знаят кой съм аз или групата, но веднага могат да изпеят следващия ред, когато чуят Sweet dreams are made of this... Подходът на Мерк е да вземе тези класически песни и да ги поддържа живи."

За компания, базирала стратегията си изцяло на бъдещи печалби, Меркуриадис трябва да е доста наясно с тарифите, които се плащат на артистите от стрийминг платформите.

И все пак той подкрепя кампании като #BrokenRecord и #FixStreaming, които искат по-справедливо заплащане за музикантите, макар да вярва, че "истинските злодеи са големите звукозаписни компании, които взимат лъвския дял от парите".

"Начинът, по който работи икономическият модел, е, че Apple, Amazon и Spotify запазват 30% от парите за себе си и плащат 70% на притежателите на права. В най-добрия случай изпълнителят взима около една шеста от печалбата", разяснява той.

Това е и причината според Меркуриадис бъдещето да е изцяло в стрийминг платформите, така че властта на звукозаписните компании да намалее.

"Ако това стане реалност, печалбите на авторите на песни ще бъдат много по-значителни", казва той.

А дотогава Hipgnosis ще продължава да развива каталога си, в който в момента има около 60 000 песни. Идеята им е след това те да ги пласират във възможно най-много видеоигри или телевизионни предавания, както и да търсят нови изпълнители, които да им правят кавъри (за което също се плащат права).

А дали има изпълнител, чиито права Меркуриадис мечтае да купи?

"Всички искат Бийтълс. Това е най-великият набор от песни, писани някога. Не мисля, че бих искал да живея, ако Бийтълс не бяха част от този свят."

 

Най-четените